زمان انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ -

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

لزوم خروج از اقتصاد تک‌محور/ صادرات قله‌ای سنگ‌های معدنی متوقف شود

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای خروج از اقتصاد تک‌محور باید روی کیفیت و فرآوری مواد معدنی کار کنیم، گفت: فروش قله‌ای سنگ، اقدام زشتی است که باید از آن جلوگیری شود.

به گزارش سرای نور؛ علی‌اکبر ناطق نوری در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد اظهار داشت: کشورهای پیشرفته بخش مهمی از تولید فولاد جهان را دراختیار دارند و یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در دنیا، مصرف فولاد است.

وی با اشاره به ظرفیت ۵۰ میلیارد تنی ذخایر معدنی کشور، افزود: این مسئله می‌تواند یکی از نهادهای مستحکم اقتصاد مقاومتی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه در اقتصاد ملی، شاخص‌هایی مانند رشد اقتصادی، تولید ملی، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی مدنظر است، گفت: اگر این مسائل محقق شوند، اقتصاد کشور مستحکم خواهد شد و از تک‌محوری نجات می‌یابیم.

ناطق نوری با بیان اینکه تکیه اقتصاد بر نفت باعث می‌شود سهم نسل‌های آینده را مصرف کنیم، گفت: در بخش آب نیز گفته می‌شود که سهم چند نسل بعد از خودمان را هم مصرف کرده‌ایم که دلیل این اتفاق، بهره‌برداری‌های بی‌رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز بوده است.

وی اقتصاد تک‌محوری را آسیب‌پذیر دانست و گفت: صنایع معدنی باید جایگزین نفت شوند تا اقتصاد کشور از تک‌محوری نجات یابد.

ناطق نوری با اشاره به پیش‌بینی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ افزود: خوشبختانه برای مصرف داخلی می‌توان ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن فولاد را در این چشم‌انداز درنظر گرفت که باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن نیز صادرات داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم تقویت کیفیت محصولات و فرآوری مواد معدنی، گفت:‌ در غیر این صورت، از بازارهای جهانی حذف خواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر کیفیت محصولات رقابتی نشود، از بازارهای جهانی عقب می‌افتیم، مازاد تولیدات در انبارها پر می‌شود و کارخانه‌ها ورشکست خواهند شد.

به گفته ناطق نوری، خروج از اقتصاد تک‌محوری، نیازمند توجه به کیفیت و فرآوری مواد معدنی است.

وی در ادامه با انتقاد از فروش قله‌ای سنگ‌های معدنی در کشور، گفت: این اقدام، افتخار نیست،زشت است که کشوری از ما سنگ قله‌ای بخرد، فرآوری کند و با چند برابر قیمت آن را به ما بفروشد.

ناطق نوری با تأکید بر اینکه دولت باید حمایت از صنایع را مدنظر داشته باشد، گفت: دولت باید قانونگذاری کند  و مالیات بگیرد، اما کار باید در دست بخش خصوصی باشد.

وی همچنین بروکراسی اداری را یکی از مشکلات فعلی کشور عنوان کرد و گفت:‌ مقررات صادرات باید تسهیل شود و نباید تغییرات فاحش در قوانین و سیاستگذاری‌های صادراتی داشته باشیم.

ناطق نوری با طرح این سؤال که این چه سیاست غلطی است که به خاطر مازاد تولید تخم‌مرغ، مرغداری‌ها را سه ماه تعطیل کنیم؟ گفت: سیاستگذاری‌ها باید به صورت صحیح انجام شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو