زمان انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ -

فروریزش ۴۰نقطه تهران/قنات ها و جنس خاک؛عامل حادثه خیابان رجایی

مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جنس خاک و وجود رشته قنات های بسیار در منطقه جنوب تهران و خیابان شهیدرجایی را علت اصلی فروریزش زمین در این منطقه اعلام کرد.

به گزارش سرای نور؛ علی بیت اللهی گفت: ابعاد فروریزش خیابان شهید رجایی که روز دوشنبه رخ داد،  ۵ متر در ۷ متر در سطح و ۱۲ متر در عمق بوده و این فروریزش در لاین کندروی شمال به جنوب این خیابان رخ داده که ۳۰۰ متر تا پل شهید آوینی فاصله داشته است.

وی ادامه داد: خاک این منطقه ریزدانه رسی است و رشته قنات های متعددی هم در این خیابان وجود دارد ضمن اینکه یک لوله جمع آوری آب های سطحی هم در کف خیابان وجود داشته که قطر این لوله ۸۰ سانتی متر بوده و در قسمت تحتانی آن، حفره هایی ایجاد شده بود که این موضوع هم بر نشست زمین تاثیرگذار بوده است.

به گفته بیت اللهی، بر اثر ارتعاشات ترافیک و رفت و آمد خودروها، حفره هایی در عمق زمین شکل می‌گیرد که پس از مدتی این حفره‌ها به سطح زمین رسیده و فروریزش رخ می‌دهد.

این مقام مسئول اظهار داشت: خوشبختانه با وجود اینکه فروریزش خیابان شهید رجایی در محل رفت و آمد خودرو ها بوده اما حادثه جانی رخ نداده است.

وی بیان کرد: چون مناطق اطراف خیابان شهید رجایی مونیتورینگ نشده اند نمی توان گفت که پیش از وقوع فروریزش نشانه یا ترک هشدار دهنده ای در منطقه وجود داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به نظر می‌رسد که نشانه ای مبنی بر وقوع فروریزش در این منطقه وجود نداشته است است زیرا لایه های آسفالتی، در برابر تغییرات خاک مقاومت نشان می‌دهند و به علت چسبندگی، پیوستگی و زیرسازی آسفالت در صورت وجود حفرات درزیرزمین هم، سطح زمین صاف می‌ماند تا زمانی که حفره به نزدیکی سطح زمین برسد.

بیت اللهی ادامه داد: آب رفت های تهران، چسبندگی ضعیف خاک، رشته قنات های متعدد و حفاری های زیرسطحی تهدید بالقوه ای در اغلب نقاط تهران هستند.

وی اضافه کرد:  آب‌های زیرسطحی در تهران به صورت رگه های آب از شمال به جنوب درحرکتند و ۵۰ هزار قنات شناسایی شده و به همین تعداد قنات شناسایی نشده در پایتخت وجود دارد که درگذشته آب را از کوهپایه های شمالی به مناطق جنوبی منتقل و در شهرری و مناطق اطراف شهرری متمرکز می‌کردند اگرچه هم اکنون هم این اتفاق می‌افتد و همین موضوع احتمال فروریزش زمین در این منطقه را افزایش داده است.

بیت اللهی تصریح کرد: البته فروریزش در سایر مناطق از جمله خیابان شهران، قیام، مولوی و… رخ داده است و براساس آمار مرکز تحقیقات فروریزش های کوچکی در بیش از ۴۰ نقطه تهران مشاهده شده است.

مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری، وزارت نیرو و… را متولی حل مشکلات و تبعات فروریزش های پایتخت و کشور دانست و گفت: برای شناسایی  و ساماندهی قنوات کارگروه ویژه ای از سوی وزارت راه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شده تا از این طریق ضوابط ساخت و ساز در اطراف قنوات را تدوین کند و انتظار می رود که ظرف چند ماه آینده این آیین نامه تدوین شده و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد تا از این طریق جنبه حقوقی پیدا کرده و اجرایی شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۷ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو