زمان انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ -

جزئیات بدهی‌های فوتبال ایران به خارجی‌ها/ پرسپولیس در صدر!

دبیر کل فدراسیون فوتبال با بیان اینکه این فدراسیون از این به بعد مجوز خرید بازیکنان و مربیان خارجی را برای باشگاه‌های بدهکار صادر نمی‌کند، گفت: ۱۹ باشگاه با ۵۲ پرونده باز در فیفا داریم.

به گزارش سرای نور؛ علیرضا اسدی در نشست خبری بعدازظهر امروز خود که در خصوص بحث محرومیت و کسر امتیاز از باشگاه های ایرانی توسط فیفا برگزار شد، گفت:  مثل هر دادگاهی فرایند رسیدگی به پرونده ها زمان خاص خودش را می برد. برای اینکه حساسیت موضوع را بیشتر کنیم ساختارهایی مثل کمیته انضباطی، کمیته روابط بین الملل،  سازمان لیگ برتر، کمیته بازیکنان و کمیته حقوقی پیگیر هستند مشکلی پیش نیاد.

۱۹ باشگاه، ۵۲ پرونده باز، ۵ میلیون دلار بدهی
وی افزود: برای اینکه هشدار اولیه را بدهیم باید بگویم ۱۹ باشگاه با ۵۲ پرونده باز در فیفا داریم. حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار هزینه درخواستهایی است که بعضی از بازیکنان و مربیان از این باشگاه ها داشته اند.

فیفا زمان می دهد
دبیر کل فدراسیون فوتبال تاکید کرد: انباشت بدهی به خاطر عدم توجه به مطالبات و مشکلات مالی بوده است. معمولا فرصتی را می دهند تا باشگاه ها زمان کافی را داشته باشند تا فرد شاکی به حق و حقوقش برسد. باشگاه هم تلاش می کند تا از خودش دفاع کند که گاهی موفق است و گاهی ناموفق.

فدراسیون نه تهدید شده و نه محروم می شود
اسدی در ادامه یادآور شد: در این چند روز دیده ام که این قضیه پررنگ شده که فدراسیون با محرومیت مواجه است. خیر اینطور نیست. فدراسیون مواجه با تهدید و محرومیت نیست ولی اگر فرایند اینطور ادامه یابد، فدراسیون تصمیم می گیرد باشگاهی که نمی تواند بدهی را بدهد از چرخه فوتبال حذف کند تا مشکلات دامن فوتبال را نگیرد. فدراسیون متولی این امر است. معمولا انتهای هر حکم به صورت عرف می نویسند که چه چیزی در انتهای قضایا رخ می دهد. نمی دانم این قضیه کجا اعلام شده که فدراسیون محروم می شود.

۳۲ شکایت به حکم رسیده است
دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: از ۵۲ پرونده، ۳۲ شکایت به حکم رسیده است و در حال پیگیری است.

پرسپولیس ۱۱، تراکتورسازی ۷ و استقلال ۵ پرونده دارند
اسدی افزود: پرسپولیس ۱۱ پرونده باز دارد که بعضی از آنها به حکم رسیده است البته با توجه به جلسات متعددی که با باشگاه ها گذاشته شده است، در حال پیگیری است. تراکتورسازی هم ۷ پرونده باز دارد. استقلال ۵ پرونده باز دارد و بعد از آن پدیده است که ۴ پرونده دارد. سیاه جامگان هم ۴ پرونده دارد. راه آهن هم همینطور یعنی ۴ پرونده دارد. برای اینکه حساسیت بیشتری برای راه آهن ایجاد کنیم باید بگوییم تغییر و تحولی که در این باشگاه رخ داده است، باعث شده تا مدیران فعلی راه آهن حتی ندانند که ۴ پرونده دارند. این تغییر و تحولات سریع رخ داده. بعد از جلسه با آنها قرار شد تا با سرعت این موضوع را پیگیری کنند و کلیه مدارک را در اختیار آنها قرار دادیم.

برای ملوان کسر امتیاز مطرح است ولی زمان داده اند
وی تاکید کرد: استقلال خوزستان و ملوان دو پرونده دارند. برای ملوان کسر امتیاز مطرح است ولی زمانی را برای این باشگاه تعیین کرده اند تا بتوانند سیستم خود را تغییر بدهند. هنوز این امر قطعی نیست. استقلال اهواز، صبای قم، سپاهان و شاهین بوشهر هم یک پرونده دارند. البته از شاهین بوشهر هم ۶ امتیاز کسر و این تیم منحل شده است. البته انحلال فرایندی دارد که باید طی شود و مدارکش را برای ما بفرستند تا ما هم به فیفا بدهیم. پاس همدان، شهر باران، صنعت نفت آبادان، نفت تهران، نفت مسجد سلیمان، فولاد یزد هر کدام یک پرونده و برق شیراز دو پرونده دارد.

منابع مالی باید از کجا تامین شود؟
دبیرکل فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به مشکل حق پخش تلویزیونی تاکید کرد: این حق پخش بخش عمده مشکلات مالی باشگاه ها را حل می کند. اگر شما یک فوتبالی می خواهید که نتیجه اش شادی باشد، اولین موضوع این است که منابع درآمدی مناسبی داشته باشید. این منابع باید از کجا تامین شود؟ مهمترین عنصر تولید منابع مالی حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین است. تبلیغات دور زمین در اختیار فدراسیون نیست و در اختیار سازمان لیگ است. میزان درآمد سازمان لیگ حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده است که آنرا بین باشگاه ها توزیع کرده اند.

کالای اجتماعی تولید می کنیم ولی پولش را نمی گیریم
اسدی تصریح کرد: اینکه ما یک پدیده را به عنوان کالای اجتماعی تولید می کنیم ولی پولش را نمی توانیم بگیریم، مشکل ساز است. فدراسیون فوتبال با تمام اعضایش یعنی باشگاه ها و بازیکنان و مربیان و ناظران کالایی را به نام مسابقه فوتبال تولید می کنند. مسابقه فوتبال خودش یک تولید است و برنامه های حاشیه ای آن هم یک تولید است که ارزش افزوده دارد. سهم فوتبال از این کالا چیست؟ ما ۷۰ درصد منابع تولید فوتبالمان را نداریم. خب باشگاه ها هم حق دارند. آنها می گویند یک هنر زیبای ورزشی را تولید می کنیم که همه در ایران از آن لذت می بریم ولی چرا به ما پولی نمی دهند؟

متولیان پرداخت پول سکوت می کنند
دبیر فدراسیون ادامه داد: باشگاه ها  با این روند وارد بحران مدیریتی می شوند. این تناقض در اجراست که باعث می شود مدیران خود را ناکارآمد ببینیم. متاسفانه متولیان پرداخت پول سکوت می کنند و فدراسیون فوتبال از این درامد محروم می ماند. این باعث می شود تا دوگانگی ایجاد شود. فکر نکنید کسانی که خارج از ایران هستند مدیرانی به مراتب منظم تر هستند! اینطور نیست. آنها سیستم دارند و سیستمشان به تعهدات عمل می کنند ولی اینجا منابع درآمد پرداخت نمی شود و مدیران دچار مشکل می شوند. ما هم اگر بحث های انضباطی را اجرا نکنیم مطمئنا وضعیت بهتر از این نمی شود و بدتر خواهد شد. برای جلوگیری از این مسئله مجبوریم هر کاری از دستمان بر می آید انجام بدهیم.

نمی توانیم در بحث حرفه ای سازی سخت گیری کنیم
دبیر فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا این فدراسیون برنامه ای برای نظارت روی خرید بازیکنان و جذب مربیان خارجی ندارد که این مشکلات ایجاد می شود؟ گفت: لیگ حرفه ای تعریف دارد. برای داشتن لیگ حرفه ای باید بتوانید پولش را کامل بگیرید. ما از پنج، شش سال پیش حرفه ای سازی فوتبال و باشگاه ها را آغاز کردیم. ۴۰ درصد حرفه ای سازی را توانستیم انجام بدهیم. فقط ۶ تیم در لیگ توانستند مقدار قابل قبولی به استانداردها برسند. یکی از مهمترین شاخصه های حرفه ای سازی، بحث تراز مثبت مالی است. تا وقتی سخت گیری قوی نداشته باشیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که به استانداردها برسیم. گاهی اوقات نمی شود سخت گیری کرد. تیم های ما در مسابقات لیگ قهرمانان هم حضور دارند و ما سعی می کنیم به آنها کمک داشته باشیم تا پروانه حرفه ای سازی را بگیرند. تبعات آن این است که دچار این معضلات می شویم.

درآمد باشگاه ها را در سازمان لیگ بلوکه کردیم
اسدی ادامه داد: فدراسیون فوتبال به صورت مستقیم نمی تواند در امور باشگاه ها دخالت کند. بیشتر باشگاه های ما به صورت شکلی حرفه ای شده اند و این معضل تا زمانی که حل نشود، باقی است. فدراسیون بحث حرفه ای سازی را به شدت جلو می برد. طی دو سال گذشته که بنده به عنوان دبیرکل آمدم، با همفکری سایر همکاران در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درخواست کردیم تا مدیران عامل، تعهدات مالی بیش از حد توان خود ایجاد نکنند. قصد داشتیم با این کار و بلوکه کردن قسمتی از پولشان در سازمان لیگ، بدهی بازیکنان داخلی و خارجی را برداریم. امسال هم این کار را کردیم. به هر حال یکباره نمی توان بار بزرگی که طی سالها ایجاد شده است را برداریم. باید مثل بیماری که تحمل داروهای خیلی خیلی قوی را به خاطر توانایی کم ندارد، برای باشگاه ها هم این کار را بکنیم یعنی هم به حیاتشان ادامه بدهند و هم کم کم به روند عادی برسند. مهمترین نکته ای که باعث می شود با انگیزه بالا این کار را بکنیم بحث منابع مالی است. وقتی شما منابع مالی داشته باشید می توانید نیروی انسانی قوی را استخدام کنید تا قوانین و سیاستگذاری های درستی داشته باشد.

حرفه ای سازی صورت بگیرد برای مدیران شاخصه تعریف می شود
وی درباره اینکه مدیران در پرداخت بدهی ها به بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی تفاوت قائل هستند و مشکل از مدیران باشگاه هاست، گفت: بحث داخلی و خارجی نداریم. ما در آمدن و رفتن مدیران باشگاه ها دخالتی نداریم. اگر بحث حرفه ای سازی اتفاق بیافتد برای انتخاب مدیران شاخصه هایی تعریف می شود و این مشکلات برطرف می شود. در آن صورت سیستم نظارتی به آنها اجازه نمی دهد که این اتفاقات رخ بدهد. هر سازمانی که وجود دارد، باید مدیران توانمندی را به کار بگیرند. معمولا مدیری که برنامه داشته باشد و منابع درآمدی خوب داشته باشد، آبرویش را هم دوست دارد.

گردش مالی لیگ در بهترین حالت ۵۰۰ میلیارد تومان است
دبیر فدراسیون فوتبال درباره گردش مالی فوتبال ایران گفت: پیدا کردن این رقم کار سختی نیست. اگر به طور متوسط قراردادها را ۵۰۰ میلیون درنظر بگیریم، چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد و در بهترین شکل ۵۰۰ میلیارد است. گردش مالی در لیگ را چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد در نظر بگیرید. میزان مطالبی که درباره ۳۰۰ میلیارد نوشته می شود را با گردش مالی کل مقایسه کنید و تناسبی را از آن در بیاورید و ببینید اشکال از کجاست. این فقط برای لیگ و اهالی لیگ یعنی مدیران و مربیان و بازیکنان است. خود فدراسیون چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد گردش مالی دارد در حالی که بودجه فدراسیون کره جنوبی ۱۵۰ میلیون دلار است چون ساختارشان به آنها این اجازه را می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این نشست خبری با مطرح شدن بحث محرومیت استقلال از نقل و انتقالات، بحث اسدی و خبرنگاران به جزئیات کشیده شد.

استقلال باید مراقب می بود
اسدی درباره اینکه استقلال به عنوان یک باشگاه بزرگ ضرر بین المللی زیادی داده و فدراسیون مسئول این ضرر است، گفت: استقلال باشگاه بزرگی است که باید از این موارد مراقبت می کرد و این کار را نکرده است. همه چیز در اینباره مشخص است.

می خواستیم هشدار بدهیم که تهدید هست
وی در واکنش به صحبتهای خبرنگاران که از صحبتهایش اقناع نشده اند، گفت: چطوری برای شما مشخص نشده است؟ ما این همه توضیح داده ایم. هدف ما از برگزاری این نشست این است که بگوییم یک تهدیدی وجود دارد. اصلا کاری به باشگاه ها نداریم. فوتبال ما با این وضعیت و عدم تامین منابع مالی مشکلات عدیده ای دارد. یکی از این مشکلات عدیده همین است. بعدا با مصداق های دیگر این مشکلات مواجه خواهیم شد. ما این نشست را گذاشته ایم تا به تمام عوامل فوتبال و باشگاه ها هشدار بدهیم.

بحث استقلال واضح است
دبیر کل فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به محرومیت استقلال گفت: باشگاه اگر بزرگ است، مدیرعاملش هم اختیاراتی دارد و باید مراقبت بیشتری هم در این باشگاه صورت بگیرد. بحث استقلال هم واضح است.

نامه فیفا را تحریف نکردیم
وی در خصوص اینکه فدراسیون فوتبال نامه به استقلال را تحریف کرده است، گفت: هیچکس نامه فیفا را تحریف نکرده است. مگر می شود شما ایمیل اصلی را بگذارید و بخواهید آنرا تحریف کنید؟ اگر بنده یک نسخه پزشکی را با زبان انگلیسی به دست یک بی سواد بدهم حرف شما درست است چون هم بی سواد است و هم نسخه انگلیسی است. اینجا ما نسخه اصلی را به باشگاه داده ایم و مسئولان باشگاه هم ۴ ماه قبل از آن خبر داشتند. حالا کجای این بحث برای شما روشن نیست؟

بدهکاران از خرید خارجی ها منع شدند
اسدی در ادامه به سیستم طراحی شده اتوماسیون در فدراسیون فوتبال اشاره کرد و به اقداماتش در این بخش اشاره کرد. وی یادآور شد: چون نمی توانیم در نقل و انتقال و خرید و فروش بازیکن دخالت کنیم، تا زمانی که باشگاه ها پرونده باز در فیفا و ای.اف.سی داشته باشند، مجوز جذب بازیکن و مربی خارجی را به آنها نمی دهیم.

تشریح جلسه با مسئولان فیفا در قطر
اسدی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به حضورش در سمینارهای فیفا در قطر به همراه مهدی تاج رئیس فدراسیون، گفت: سه جلسه نیم ساعته در کنار برگزاری این نشست ها داشتیم و مستقیم با خانم فاطما دبیرکل، مسئول اجرایی دفتر و ماتیاس مشاور اجرایی رئیس فیفا صحبت کردیم. بحثهای عمده ای که مطرح شد، محدودیت باشگاه ها و تعداد پرونده هایی است که داریم به علاوه تحریم هایی که پابرجاست. بخشی از پولمان را گرفته ایم ولی هنوز تحریم ها وجود دارد.

پاسخ دبیرکل فیفا به فدراسیون برای جلوگیری از جریمه باشگاه های ایرانی
وی تاکید کرد: بحثهای مفصل داشتیم و مشکلات عمده باشگاه هایمان را گفتیم. یکی از دلایلی که آوردیم و سعی کردیم آنها را متوجه کنیم این بود که تاخیر در پرداخت پولهای فیفا باعث بروز بعضی مشکلات است. از آنها خواستیم فرصت بیشتری بدهند. دبیر کل فیفا گفت اگر رایی صادر شده باشد نمی توانیم کاری کنیم ولی اگر صادر نشده باشد می توانیم فرایندش را طولانی کنیم تا شما مشکلاتتان را حل کنید.

بنده انگلیسی بلد هستم
دبیر کل فدراسیون فوتبال یک موضوعی رخ داده و نمی دانم گفتنش ضرورت دارد یا خیر. وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از کارشناسان برای تمام فصول که بنده خیلی به ایشان ارادت دارم بحثی را مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه «دبیر کل اگر انگلیسی بلد است» در حالی که ایشان می داند بنده انگلیسی می دانم و تعجب می کنم که این حرف را زده است. می دانم که غرض خاصی نسبت به بنده که شاگردش بودم ندارد!

فدراسیون کاملا بی طرف است و دخالتی در داوری ها ندارد
اسدی همچنین به مشکلات داوری و اعتراض باشگاه ها گفت: فدراسیون هیچ نظری ندارد که چه تیمی قهرمان شود و چه تیمی نشود. برای فدراسیون فرقی ندارد. البته این حرف درستی است که تمام افراد علایق شخصی دارند و درون قلبشان گرایشی به بعضی رنگها و تیم ها دارند مثل تمام حوزه ها ولی این گرایشها باید در حوزه اجرا خنثی شود. هیچ مسئول اجرایی فدراسیون فوتبال گرایشی به هیچ تیمی ندارد. مهمترین مسئله این است که تیم ها زیبا، جوانمردانه و مردانه بازی کردن به قهرمانی برسد. به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در حوزه داوری و حوزه های دیگری مسئولی به این مسائل فکر کند که خدایی ناکرده بخواهد در تغییر نتیجه یا گرایش به تیمی موثر باشد. فدراسیون فوتبال به قهرمان احترام می گذارد در صورتی که با لیاقت به این هدف رسیده باشد. فدراسیون تلاشی در تضعیف یک تیم خاص ندارد. فدراسیون کاملا بی طرف است و تمام اعضایش پیرو این سیاست هستند.

تهدید نشده ایم
وی درباره تهدید فدراسیون فوتبال از سوی فیفا در نامه های ارسالی و محرومیت تیم های ملی گفت: تهدیدی درباره فدراسیون دررابطه با باشگاه ها وجود ندارد. اینها مرحله به مرحله است. اگر فیفا احساس کند به احکامش بی احترامی می شود آن موقع این کار را می کند، که ما الان در آن فاز نیستیم اما به عنوان یک چیز روتین پای تمام احکام می نویسد که این اهمیتی ندارد!

ناکامی باشگاه ها باعث نزول رنکینگ فیفا می شود
دبیر فدراسیون درباره تاثیر نتایج باشگاهی در رنکینگ تیم های ملی هم گفت: باید به این موضوع عنوان یک هشدار توجه کرد.باشگاه های ما باید با قدرت در جام باشگاه های آسیا شرکت کنند. عدم نتیجه گیری آنها باعث نزول رنکینگ تیم ملی می شود.

خاطی تنبیه می شود حتی اگر دبیر فدراسیون فوتبال باشد
اسدی در پایان نشست خبری خود درباره اینکه کدام بخش برای محرومیت باشگاه های ایرانی خطای انسانی انجام داده و نقش کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را چطور می بیند؟ گفت در جریان بحث پاس همدان هستید؟ پاس دنبال قضیه رفته است. آن بازیکن امضای مدیرعامل را جعل کرده است. فیفا اصلا از باشگاه نخواسته و حکم هم داده است. باشگاه به اینترپل هم گفته است. آیا می شود بگویید سهم اشتباه فیفا چقدر است؟ فیفا یک ساختار منسجم شکل گرفته با نیروی انسانی قوی با زیرساختهای تعریف شده است و اشتباه هم می کند. از نظر ما که دادگاه حکم داده و اینترپل هم تایید کرده است، حکم فیفا اشتباه است. ما باید به فیفا چه بگوییم؟ آنها اشتباه انسانی هم ندارند و کارهایشان به صورت اتوماسیون انجام می دهند. از این اتفاقات رخ می دهد. اما نوع برخورد ما این است که پیگیری می کند و هرکسی که خاطی باشد تنبیهات اداری خواهد شد حتی اگر دبیر کل فدراسیون فوتبال باشد!

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو