زمان انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۵ -

رویدادهای ورزشی هفته؛

تشکر ورزشکار مشهور آمریکا از مردم ایران/ دو آبی متفاوت در آسیا

قهرمانی کشتی آزاد ایران در جهان، دوپینگ دو فوتبالیست و یک رکابزن و نفوذ کویتی ها برای محرومیت تیم ملی هاکی روی یخ ایران در المپیک زمستانی مهمترین اتفاقات هفته بود.

به گزارش سرای نور؛ اولین اتفاق مهم این هفت روز ورزش قهرمانی تیم کشتی آزاد بود که برای ششمین سال متوالی در رقابت های قهرمانی جهان به دست آمد. البته حواشی این قهرمانی هم قابل توجه بود و از جمله پیام تشکری که «جردن باروز» آمریکایی از ایران و مردم کشورمان داشت آنهم به زبان فارسی؛ اما به جز این بودند اتفاقات مهمی که طی این هفته پیرامون دیگر رشته و تیم ها رقم خورد.

حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا و برد و باخت آنها مقابل حریفان شان از جمله این اتفاقات بود. البته اتفاق مهم دیگر در فوتبال مربوط به مثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگ دو بازیکن لیگ برتری بود. اما علاوه بر فوتبال، دوپینگ در دوچرخه سواری هم رو شد و حتی احتمال محرومیت مادالعمر رکابزن خاطی را به دنبال دارد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم این هفته اما در بازی های آسیایی زمستانی رقم خورد. آنجا که تیم اسکیت هاکی روی یخ ایران مقابل اولین حریف خود در این بازی ها به میدان رفت اما متوجه شد که نتایجش در جدول مسابقات لحاظ نمی شود و به نوعی دیدارهایش تشریفانی خواهد بود.

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به شرح زیر است:

مرگ یک پیشکسوت
عباس نواصرزاده پیشکسوت فوتبال استان خوزستان و سرپرست سابق تیم فولاد اهواز پنجشنبه شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد. نواصر زاده سالهای زیادی به فوتبال خوزستان خدمت کرد و بعد از تحمل یک دوره طولانی بیماری، شب گذشته جان به جان آفرین تسلیم کرد.

ایران قهرمان کشتی آزاد جهان شد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در مرحله نهایی مسابقات ۲۰۱۷ قهرمانی جهان در دیداری حساس و سنتی موفق به شکست آمریکا شد و جام قهرمانی را بالای سر برد. شاگردان محمد طلایی با کسب این عنوان قهرمانی توانستند برای ششمین سال متوالی قهرمان جام جهانی شوند. یکی از اتفاقات مهم دیدار فینال شکست حسن یزدانی بود. وی برای نخستین بار شکست در وزن ۸۶ کیلوگرم را تجربه کرد. او در تایم دوم از نظر قوای جسمانی به شدت تحلیل رفته بود و از آمادگی همیشگی برخوردار نبود. دیگر اینکه پیش از دیدار فینال، تیم آذربایجان نیز با شکست ترکیه به عنوان سومی دست یافت. روسیه هم با نتیجه ۷ بر یک از سد تیم مغولستان گذشت و پنجم شد. گرجستان هم با همین نتیجه تیم هند را شکست داد و به عنوان هفتمی رسید.

۱۶ کاندیدای انتخابات هندبال تائید صلاحیت شدند
در این هفته رو به پایان مدیرکل دفتر امور مجامع فدراسیون ها طی نامه ای به دبیر مجمع انتخابات فدراسیون هندبال اسامی ۱۶ کاندیدای تائید شده برای حضور در این مجمع انتخاباتی را اعلام کرد. بر این اساس حمید آقا علی نژاد، علیرضا پاکدل، مرتضی حسن پور، هادی خلیلی، کاظم دل قندی ، علیرضا رحیمی، احمد سعادتمند، کیوان صادقی، حمیدرضا عباسی مقدم، ولی فرنام، ناصر قاسمی، حمید مدنی، شهداد مرتجی، محمد ناصر نجف پور ، خسرو نصیری و میترا نوری کاندیداهایی هستند که برای حضور در انتخابات ۱۷ اسفندماه فدراسیون هندبال تائید صلاحیت شده اند.

مسافران کشتی فرنگی ایران مشخص شدند
رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی در سال ۲۰۱۷ میلادی در روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفندماه به میزبانی شهر آبادان برگزار می شود که اتحادیه جهانی کشتی تیم های شرکت کننده در این رقابتها را معرفی کرد. بر این اساس تیم های ایران، روسیه، آذربایجان، ترکیه، آلمان، اوکراین، قزاقستان و بلاروس به عنوان ۸ کشور برتر کشتی فرنگی جهان در این رقابت ها حضور خواهند داشت.

پرسپولیس اختلاف با تعقیب کنندگان را حفظ کرد
بعد از پیروزی ۴ بر ۳ پیکان برابر استقلال خوزستان، هفته بیست و دوم رقابت های فوتبال لیگ برتر پنجشنبه گذشته با برگزاری سه دیدار دیگر پیگیری شد. در جریان این دیدارها استقلال تهران در اصفهان ۲ بر صفر ذوب آهن را شکست داد. پرسپولیس در ورزشگاه آزادی ۲ بر یک مقابل سپاهان به برتری دست یافت و دیدار دو تیم فولاد خوزستان و گسترش فولاد تبریز هم ۲ بر ۲ مساوی شد.

دو دیدار این هفته هم روز جمعه برگزار شد که طی آن پدیده در آبادان تیم نفت این شهر را با سه گل شکست داد و رقابت تیم های سایپا و صبا هم بدون آنکه گلی داشته باشد، مساوی به پایان رسید. نفت تهران هم یکی از تیم های برنده در این هفته از مسابقات بود که شنبه موفق شد ۲ بر صفر از سد تیم ماشین سازی تبریز بگذرد. در چارچوب این هفته از مسابقات دیدار دو تیم سیاه جامگان و تراکتورسازی به خاطر بارش شدید برف لغو و به ۶ اسفندماه موکول شد.

پلمپ ۲۵۱ باشگاه ورزشی در سال جاری
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت ورزش در این هفته گزارشی از فعالیت های کمیته نظارت بر سلامت باشگاه های و اماکن ورزشی طی سه سال گذشته داد و با بیان اینکه امسال ۲۱ هزار و ۵۹۰ باشگاه ورزشی مورد بازرسی قرار گرفتند، گفت که از این تعداد ۲۵۱ باشگاه غیرمجاز پلمپ شدند. به گفته سیروس احمدی این مراکز فاقد مجوز بودند و یا داروهای غیر مجاز نگهداری و یا برای ورزشکاران تجویز می کردند.

تشکر «جردن باروز» از مردم ایران به زبان فارسی
طی این هفت روز ورزش اقدامی انجام شد که شاید خیلی به اتفاقات و رویدادهای مهم ورزش هفته مرتبط نبود اما خیلی زیاد مورد توجه قرار گرفت و آن تشکر «جردن باروز» از میزبانی ایران و مردم ایران بود آنهم به زبان فارسی! این آزادکار وزن ۷۴ کیلوگرم تیم کشتی آزاد آمریکا که یکی از چهره های محبوب جام جهانی ۲۰۱۷ کرمانشاه بود، متنی با زبان فارسی منتشر و از تمامی مردم ایران برای حمایت هایشان تشکر کرده است. متن پیام اینگونه بود: «با سپاس فراوان خدمت تمام مردم ایران که به من و هم تیمی های من عشق و علاقه بسیار نشان دادند در کرمانشاه و تهران و تبریک فراوان به تیم ملی کشتی آزاد ایران می گویم. در این دوره و دوره های قبل. امیدوارم همیشه پیروز و سربلند باشین. در حال حاضر راهی کشورم هستم و برای همه چیز تشکر می کنم. دوستان دارم خیلی زیاد. دوست دارم دوباره به ایران برگردم. به امید دیدار».

دوپینگ دو بازیکن لیگ برتری فوتبال مثبت اعلام شد
بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در رابطه با نتایج تست دوپینگ مسابقات لیگ برتر فوتبال، نتیجه نمونه گیری به عمل آمده از دو بازیکن شرکت کننده در این رقابت ها به دلیل استفاده از ماده ممنوعه آنابولیک استروئید و کورتیکو استروئید مثبت اعلام شده است. بدین ترتیب این دو بازیکن در حال حاضر طبق نامه ارسالی از سازمان لیگ فوتبال به باشگاه های مربوطه و خود بازیکنان در حال تعلیق درآمدند.

مشکلی که تیم ایس هاکی ایران را در ژاپن گرفتار کرد
در چارچوب بازی های زمستانی آسیایی در ساپورو ژاپن، تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ ایران یک روز پیش از افتتاحیه بازی ها یعنی شنبه گذشته مقابل مالدیو قرار گرفت و نتیجه را واگذار کرد. البته از نظر برگزارکننده بازی ها، رقابت های تیم ایران حکم بازی دوستانه را دارد و اصلا تیم کشورمان در جدول اصلی مسابقات قرار نگرفته است! این موضوعی بود که مسئولان تیم اسکیت هاکی روی یخ پس از برگزاری بازی متوجه آن شدند و از همین رو خیلی متعجب شدند. دلیل این موضوع حضور بازیکنانی در ترکیب تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ ایران است که پدر و مادری ایرانی دارند اما در کشوری دیگر متولد شده اند و چون حداقل سه سال در ایران زندگی نکرده اند مجاز به حضور در تیم ملی ایران نیستند. این موضوع باعث شده تیم ملی اسکیت هاکی ایران از جدول بازی های آسیایی زمستانی کنار گذاشته شود.

حمایتی که منجر به برد آسیایی شد
تیم استقلال خوزستان طی این هفته نخستین دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیا را در مسقط و برابر الفتح عربستان برگزار کرد و موفق به کسب برتری یک بر صفر شد. این پیروزی در حالی برای شاگردان سیروس پورموسوی به دست آمد که این تیم به خاطر مشکلات عدیده مالی در آستانه لغو اعزام به عمان قرار داشت اما حمایت به موقع مسئولان مانع از آن شد. مسئولان استقلال خوزستان که به خاطر مسائل مالی اعلام کرده بودند که قادر به تهیه بلیت برای سفر به عمان نیستند. همین موضوع ورود وزیر ورزش را به دنبال داشت و دستور جدی وی برای بررسی مشکلات مالی این تیم؛ طوریکه استانداری و مدیریت ورزش استان خوزستان نیز دست به کار شده و کمک کردند تا با حل بخشی از مشکلات مالی استقلال خوزستان، این تیم بتواند سفر آسیایی خود را انجام دهد.

سرمربی تیم ملی والیبال به ایران آمد
«ایگور کولاکوویچ» سرمربی تیم ملی والیبال ایران در این هفت روز ورزش به همراه همسر خود به تهران آمد تا رسما کارش را به عنوان سرمربی ایران آغاز کند. وی چندی پیش طی سفر به ایران و مذاکراتی که با مسئولان فدراسیون والیبال داشت برای بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی با آنها به توافق رسید.

شکست استقلال در لیگ قهرمانان 
در چارچوب هفته اول مرحله گروهی رقابت های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا و از گروه A این رقابت ها، تیم استقلال تهران در ورزشگاه شیخ راشد دبی به مصاف الاهلی امارات رفت و مقابل این تیم متحمل شکست ۲ بر یک شد. این نتیجه در حالی برای شاگردان علیرضا منصوریان رقم خورد که تا دقایق پایانی رقابت دو تیم یک بر یک مساوی بود اما استقلال در دقیقه ۹۰ یک گل دیگر دریافت کردند و بازنده بازی شدند. در این دیدار امید ابراهیمی برای استقلال در دقیقه ۷۴ گلزنی کرد.

تهدید جهانی دوچرخه سواری ایران به خاطر دوپینگ
مثبت شدن تست دوپینگ رحیم امامی از تیم پیشگامان کویر یزد برای دومین بار وی را در آستانه محرومیت مادام العمر قرار داده و فدراسیون را نیز با یک تهدید جهانی مواجه کرده است. مطابق قوانین اتحادیه جهانی دوچرخه سواری این ورزشکار تا زمان رسیدگی به پرونده اش معلق خواهد بود. همچین طبق قانون ماده ۱/۱۲/۷  UCI چنانچه تیمی در فاصله کمتر از ۱۲ ماه سه دوپینگی داشته باشد با خطر محرومیت ۱۵ تا ۴۵ روزه مواجه خواهد شد و این دومین تست مثبت تیم پیشگامان کویر یزد در این سال است. ناصر رضوانی دیگر رکابزن تیم پیشگامان است که در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ تست اش مثبت و چهار سال محروم شده است.»

یک امتیاز پرسپولیس و ذوب آهن در اولین هفته لیگ قهرمانان
از  گروه D مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ آسیا تیم های فوتبال پرسپولیس و الهلال عربستان شامگاه سه شنبه در ورزشگاه سلطان قابوس عمان به مصاف هم رفتند. رقابت این دو تیم در نهایت با نتیجه تساوی یک بر یک به تمام شد. حسن مسلمان (۶۸) برای پرسپولیس و کارلوس ادواردو (۸۲) برای الهلال در این مسابقه گلزنی کردند. از همین هفته و در همین روز نیز تیم ذوب آهن ایران در امارات به مصاف العین امارات رفت و مقابل این تیم به تساوی یک بر یک دست یافت. برای ذوب آهن جری بنگستون در دقیقه ۵۶ گل زد و دقایقی بعد تیم العین توسط اسلام احمد در دقیقه ۷۶ به گل تساوی رسید.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو