زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۵ -

روستایی که در سیل بم ناپدید شد/ کرمان در آماده‌باش سیلاب

سیلاب هفته گذشته و سرریز شدن سد «نساء» بم موجب آب‌گرفتگی گسترده روستاهای پایین‌دست شده است و روستای زیبای جلگه در شهرستان بم ناپدید شد.

به گزارش سرای نور؛ احداث سد نساء در بم هم اکنون موجب آبادانی و آبیاری زمین های کشاورزی پایین دست و تغذیه سفره های آب زیر زمینی در محدوده ای از پایین سد شده است و هم اکنون نیز بعد از سال ها این سد به صورت کامل آبگیری شده است.

سد نساء روی دیگری هم داشت، در زمان ساخت این سد برخی از روستاهای منطقه به دلیل قرار گرفتن در محدوده مجبور به جابجایی شدند، پس از اتمام ساخت سد هنوز هم روستاهای اطراف از این سازه آبی متاثر می شوند.

روستای جلگه روستایی در پایین دست همین سد بود که با هوشیاری به موقع مسئولان قبل از رسیدن سیلاب به کلی تخلیه شد اما جریان سیلاب ناشی از سرریز این سد به حدی زیاد بود که پس از فرو کش کردن سیلاب وقتی مردم به روستای خود بازگشتند دیگر اثری از بقایای روستا دیده نمی شود.

روستای جلگه به کلی توسط سیلاب از بین رفته بود هم اکنون در حالی که کمتر از یک ماه به عید نوروز باقی مانده است مردم این روستا تمام زندگی کشاورزی، دامپروری و اندوخته و وسایل زندگی خود را از دست داده اند.

تمام دام ها و کشاورزی روستاییان از بین رفته است و اثری از کشاورزی و وسایل خانه و دارایی هایمان نیست و مکان قبلی روستا تبدیل به مسیر رودخانه شده است

۲۷ خانوار این روستا هم اکنون در حالی به صورت موقت اسکان داده شده اند که گفته شده به زودی خانه های جدید برای اسکان ساکنان روستای جلگه احداث خواهد شد.

یکی از ساکنان این روستا  می گوید: ما پیش از این در این روستا مدرسه، مسجد، حمام و دهها خانه داشتیم و چندین نسل در روستا زندگی می کردیم و اینجا ساکن بودیم.

محمد که تاکید می کند این روستا منطقه عشایری نیست می گوید: قبل از بروز سیلاب عده ای آمدند و هشدار دادند که سیل به زودی به روستا می رسد و به همین دلیل منطقه را تخلیه کردیم بعد از بازگشت مجدد به روستا هیچ چیز سرجای خودش نیست از تمام روستا چند دیوار نیمه ویران باقیمانده است، حتی اسکلت خانه ها را آب برده و چند کیلومتر پایین تر می توان بقایای خانه را دید.

وی افزود: تمام دامهای ما که شامل گاو و گوسفند بود از بین رفته است و اثری از کشاورزی و وسایل خانه و دارایی هایمان نیست و مکان قبلی روستا تبدیل به مسیر رودخانه شده است.

وی از مسئولان خواست با توجه به اینکه مردم این روستا فقیر و محروم هستند هر چه زودتر خسارتشان را جبران کنند.

نکته عجیب در سیلاب کرمان این بود در استانی که سالها به متوسط بارندگی بلند مدت هم نرسیده بود در عرض سه روز ۱۱ میلیارد مترمکعب باران بارید، هر چند بارها شایعه هایی در خصوص شکستن سد نساء هم مطرح شد اما این سد به خوبی امتحان پس داد و توانست جان هزاران نفر را در این سیلاب نجات دهد.

گفته می شود این میزان بارندگی در کرمان از سال ۷۱ بی سابقه بوده است.

سدهای کرمان پر شده است

ظرفیت سدهای کرمان در مجموع ۵۸۰ میلیون مترمکعب است که در بارندگی های اخیر ۸۰ درصد این ظرفیت پر شده و از دیروز مجددا بارندگی شدید در استان کرمان آغاز شده است و با توجه به پر شدن سدهای استان و همچنین شرایط زمین به دلیل سیلابهای چند روز گذشته احتمال بروز سیلاب جدید بسیار زیاد است.

فرماندار بم اظهارداشت: در سیلاب اخیر تنها به شهرستان بم حداقل ۲۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است  و براوردهای قطعی در حال انجام شدن است.

رضا اشک  اظهارداشت: بخش کشاورزی، راهها، خانه های مسکونی، زیر ساختهای کشاورزی و عشایری در این سیلاب خسارت دیده اند.

وی با اشاره به اهمیت قناتهای بزرگ بم در تامین آب منطقه بیان کرد: متاسفانه ۵ قنات تخریب شده اند که به دلیل اهمیت موضوع کار بازسازی این قناتها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت روستای جلگه گفت: این روستا جزو روستاهای پایین دست سد نساء بود که خوشبختانه با پیش بینی های صورت گرفته بلافاصله ساکنان این روستا را از منطقه دور کردیم و همگی در سلامت هستند.

وی افزود: سیلاب پس از سر ریز سد بم از این روستا گذشته و موجب تخریب روستا شده است.

متاسفانه روستا به صورت کامل از بین رفته است و اثری از روستا وجود ندارد و کشاورزی منطقه نیز که تنها راه امرار معاش مردم بوده نیز از بین رفته است

فرماندار بم ادامه داد: متاسفانه روستا به صورت کامل از بین رفته است و اثری از روستا وجود ندارد و کشاورزی منطقه نیز که تنها راه امرار معاش مردم بوده نیز از بین رفته است.

وی گفت: هم اکنون ساکنان روستا در روستایی دیگر اسکان داده شده اند و قرار است برای آن ها خانه ساخته شود.

وی در خصوص روستاهای پایین دست و در معرض سیلاب نیز گفت: باید وضعیت مناطق مسکونی در معرض سیلاب بررسی و برنامه ریزی شود.

خبرها از روستاهای در معرض سیلاب در ریگان و فهرج نیز از این حکایت دارد که رفته رفته اوضاع در این روستا در حال عادی شدن است.

هر چند اکثر مناطقی که دچار سیلاب شده اند بسیار محروم و فاقد امکانات اولیه هستند اما کار امداد رسانی به این مناطق در حال انجام است.

نکته عجیب در خصوص سیل در این روستاها این بوده که دقیقا زمانی که مردم با طوفان شن و آب و هوای خشک و مواجه بودند و دید در این مناطق به کمتر از ۱۰ متر رسیده بود مسئولان محلی به آنها هشدار تخلیه روستا ها را می دهند و مردم که باور نمی کردند در مقابل تخلیه روستا مقاومت می کنند و اکثر این روستا تنها چند دقیقه قبل از سیلاب و با اصرار و خواهش مسئولان از مردم محلی خالی می شود و سیلاب همزمان با طوفان این روستاها را در برمی گیرد.

روستاییان فقیر سیل زده در انتظار بازسازی و جبران خسارات

فرماندار ریگان که کمی پایین تر از شهرستان بم و در مجاورت فهرج قرار دارد. امروز از باز شدن راه ۱۱۰ روستای در محاصره سیل خبر داد و گفت: کمک رسانی به مردم آغاز شده است.

امین باقری گفت: در زمان سیلاب وضعیت منطقه به حالت بحران رسیده بود که خوشبختانه سیل به موقع فروکش کرد.

قبل از سیل ریگان فقیرترین شهرستان استان از نظر  راههای روستایی بود و حالا این میزان از راهها نیز تخریب شده است

وی افزود: شهرستان دچار خسارت های زیادی شده که اکثرا به روستاها و مناطق عشایری وارد شده است.

باقری از خسارت سیل به ۱۶ کیلومتر راه های روستایی خبر داد و گفت: قبل از سیل ریگان فقیرترین شهرستان استان از نظر میزان راه های روستایی بود و حالا این میزان از راه ها نیز تخریب شده است.

وی گفت: با توجه به احتمال بروز سیلاب مجدد سیل بند سه کیلومتری بالای دست روستاهای سیل زده در حال ترمیم فوری است.

خبرهای اولیه حکایت از این دارد که کشاورزی و دامداری مناطق سیل زده شرق استان کرمان که محروم ترین مردم استان را در خود جای داده است خسارت قابل توجهی دیده است و مردم در انتظار کمکهای دولتی هستند.

هم اکنون یک سامانه باران زا در استان کرمان فعال است و در انتهای هفته نیز سامانه جدیدی فعالیت خود را در کرمان آغاز می کند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو