زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۵ -

ارتباطمان را با دانشجویان خارج از کشور افزایش دادیم

معاون علمی ریاست جمهوری از ایجاد ۳ هزار شرکت دانش بنیان طی چند سال اخیر در کشور خبر داد.

به گزارش سرای نور؛ سورنا ستاری در چهارمین همایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان خارج از کشور که امروز توسط نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: زیست بوم جدید که ما باید به آن عادت کنیم اقتصاد شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: اقتصاد نفتی و بچه پولداری اقتصادی است که قرار نیست برای آن تلاش کنیم هیچ پولداری کارآفرین نمی شود در اقتصاد هم همین است این فرهنگ نفتی باعث شده که فقط تعدادی از افراد را در شرکت ها استخدام کنیم و هیچ تلاشی برای رشد اقتصاد کشور نداشته باشیم این طبیعت اقتصاد نفتی است در این اقتصاد مردم یک طرف نشسته اند و دولت پول می دهد و آن ها را  استخدام می کند مردم در هیچ کاری مشارکت ندارند تا وقتی که اقتصاد ما وابسته به نفت باشد کارآفرینی ایجاد نخواهد شد پول نفت به اقتصاد می رسد و نیازی به تفکر و کارآفرینی نداریم در این اقتصاد نیاز به استعداد نیست.

ستاری ادامه داد: این سیستم اقتصادی نه احتیاج به صنعت دارد و نه استفاده از فکر در آن وجود دارد. جدا شدن از این اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد فکری و صنعتی بر پایه انسان است. از چند سال قبل اقتصاد دانش بنیان در فضای کسب و کار کشور ایجاد شد در ابتدای این کار با مشکلات زیادی مواجه بودیم چون فضای کسب و کار صاحب بزرگی مثل دولت داشت و برای هر اقدام کوچک باید مجوز می گرفتیم.

معاون علمی ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: پس از گذشت ۳ سال اکنون سه هزار شرکت دانش بنیان که ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد وجود دارد و پیش بینی ما این است که تا پایان امسال رقم درآمد آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: این سیستم اقتصاد دانش بنیان یک سیستم زیرزمینی است و از سیستمی که باید منتظر دولت بماند تا با یک میلیارد دلار پتروشیمی بزند و بعد از ۱۰ سال برای ده نفر کار ایجاد کند فرق می کند ما کارهای اشتباه زیادی در اقتصاد داشتیم که بیشتر این اشتباهات توسط دولت صورت گرفته است.

ستاری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان تبادلاتشان را در سطح بین المللی فعال کرده اند و اصل کارایی این شرکت ها بر پایه افراد است تا کنون هزارها استارت آپ از این نخبگان تشکیل شده است که تعداد زیادی نیز در نوبت هستند که این شرکت ها را تشکیل دهند این سیستم در دولت یازدهم به شدت تقویت شده اند.

معاون علمی ریاست جمهوری با اشاره به افزایش ارتباط با دانشجویان خارج از کشور گفت: ارتباط ما با دانشجویان خارج از کشور افزایش پیدا کرده و در این ارتباط تقبل کردیم که هزینه ریسک یک ساله این دانشجویان را پرداخت کنیم شبکه ای تشکیل داده‌ایم که دانشجویان می توانند در آن عضو شوند و از این شبکه برای برگشت به کشور استفاده کنند تا کنون ۵۳۰ نفر از طریق این شبکه که ۱۸ ماه است راه اندازی شده است به کشور بازگشتند و از همین مکانیزم استفاده کردند.

وی توضیح داد: ما برای موفقیت در این مسیر احتیاج به کمک دانشجویان داریم که سیستم دموکراتیک را از بین ببریم و اقتصاد دانش بنیان را در کشور ارتقاء دهیم برخی از این شرکت های دانش بنیان رشدشان به هزار درصد هم رسیده است.

ستاری از ایجاد ۴۰ مرکز جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: ۴۰ مرکز جذب راه اندازی کردیم که سال آینده این مراکز افزایش خواهد یافت. هدف ما این است که جامعه ما، جامعه  دانش بنیان شود و سیستم جدید در حوزه کارآفرینی که قطعاً اقتصاد ما را از این مصیبتی که پول نفت بر سر آن آورده است، نجات بدهیم.

معاون علمی ریاست جمهوری در پایان گفت: این جا کسی برای شما فرش قرمز پهن نکرده باید بجنگید تا پیروز شوید. معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند و هدف اصلی ما ریسک دو طرفه است که خوشبختانه در چند ساله اخیر در این حوزه  ریزش در حد صفر داشتیم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو