زمان انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۵ -

تصویب یک فوریت اخذ عوارض طرح ترافیک از خودروهای سفارتخانه‌ها

چگونگی اخذ عوارض طرح ترافیک از خودروهای سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت.

به گزارش سرای نور؛ در سیصد و سی و سومین جلسه شورا بررسی یک فوریت طرح ” اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از خودروهای با پلاک سیاسی، سرویس سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی” در دستور جلسه قرار گرفت.

حبیب کاشانی در تشریح این امر گفت: اگر قرار باشد خودروهای خارجی در ورود به محدوده طرح ترافیک محدودیتی نداشته باشند و بر خودروهای شهروندان ارجح باشند باید گفت این امر شبیه کاپیتولاسیون می شود. لذا این خودروها به هر تعداد که هستند می بایست عوارض را بپردازند همچنانکه سفارتخانه ها عوارض پسماند و نوسازی را نیز می پردازند.

در ادامه غلامرضا انصاری نیز گفت: من مخالف این امر نیستم اما باید از وزارت خارجه استعلام گرفته شود تا در روابط با دیگر کشور ها خللی ایجاد نشود.

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: ما با برخی کشور ها پروتکل همکاری داریم ولی با کشور هایی که قرارداد نداریم می توانیم این امر را اجرا کنیم.
در نهایت یک فوریت این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید.

همچنین مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران، از مساجد و سراهای محله به عنوان دو نهاد فرهنگی در شهر یاد کرد که اگرچه در کارکرد چندان قابل مقایسه نیستند اما از قابلیت و کارایی زیادی در حوزه فرهنگی برخوردار هستند و افزود: طی بازدیدهایی که از محله های مختلف داشته ام، شهروندان پیشنهاد کرده اند اکنون که شهرداری تهران قول ساخت ۴۰۰ مسجد را داد اما به هر دلیل نتوانست به آن عمل کند، در مجاورت ۳۵۴ سرای محله شهر از طریق تهاتر یا تملک با مشارکت مردم نسبت به احداث مساجدی در مقیاس محله اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت هم مساجد که معمولا از نظر امکانات فرهنگی در مضیغه هستند می توانند از ظرفیت های سرای محله استفاده کنند و هم سراهای محله می توانند با تکیه بر معنویت جاری در مساجد، از معرض تهاجم فرهنگی به دور باشند و هر دو نهاد از این هم جواری و هم افزایی منتفع شوند.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران برگزاری اردوهای راهیان نور توسط شهرداری تهران را که هر ساله در ایام منتهی به نوروز انجام می شود را کار فرهنگی ارزشمندی توصیف کرد و ادامه داد: افزون بر این، خدمات و حمایت های شهرداری تهران از محرومان و مستمندان در این ایام حسب سنوات قبلی کار خوبی است که باید تقویت شود.

شاکری در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه رییس جمهور ۲۹ آذرماه منشور حقوق شهروندی را که محتوای آن سرشار از تکریم شهروندان بود، ابلاغ کرد، افزود: با این حال بنده جملاتی را که رییس جمهور در سفر به خوزستان خطاب به مردم این استان به کار برد، نپسندیدم. اینکه مقام اول اجرایی کشور بین مردم زخم خورده خوزستان بجای التیام آلام آن ها و گلایه شان از مسئولین، دم از منکر و معروف بزند، در شان این مردم نیست. بلکه سنجیده تر این است که مدیران اجرایی را نسبت به وظایف خودشان تنبه دهد.

وی با انتقاد از اظهارات رییس جمهور در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ مبنی بر اینکه برخی‌ها هم بودند که تصور می‌کردند منقلی وجود دارد و می‌توانند این قطعنامه‌ ها را روی آن انداخته و آتش بزنند، گفت: موضوع آتش زدن برجام را مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات ترامپ که مدعی شده بود برجام را پاره می کند، به کار بردند. بنابراین مقامات کشور باید در انتخاب واژگان دقت کنند و در شان رییس جمهور نیست که این گونه درباره بیانات رهبری سخن بگویند. از این رو تقاضا می کنم رییس جمهور از اظهارات خود در این رابطه عذرخواهی کند.

ابوالفضل قناعتی نیز  در سیصد و سی و سومین جلسه شورا گفت : بسیاری از خیابان های مناطق تهران نیاز به مرمت و لکه برداری دارد چرا که پستی بلندی های خیابان ها موجب آزردگی شهروندان شده است.

وی افزود :در آستانه فصل بهار و در قالب طرح هایی مانند استقبال از بهار لکه برداری خیابان ها و مرمت آنها در دستور کار قرار گیرد.

قناعتی یاد آور شد : در این روزها یکی از اقدامات خوب شهرداری می بایست پرداخت دیون پیمانکارانی باشد که طلب های کم دارند تا گوشه ای از مشکلات آنان حل شود.

در ادامه این جلسه علی صابری عضو روشندل شورا نیز از اقدام شهرداری ها مناطق در دیدار با نابینایان تشکر کرد.

وی همچنین ضمن تقدیر از محمد حسین میثاقی مجری جوان صدا و سیما، افزود : از پیشنهاد وی که باعث شد تا ذره ای حساسیت جامعه نسبت به نابینایان برانگیخته شود تشکر می کنم.

مجری جوان سیما در برنامه خندوانه گفته بود” تند خوانی یکی از مشخصه های وی است و حاضر است در جلسه کنکور برای نابینایان تند خوانی کند”.

اقبال شاکری هم در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: در روزهای پایانی سال پرداخت دیون پیمانکاران باید یکی از اولویت های اصلی شهرداری باشد و اگر بودجه ای در این رابطه موجود نباشد راه بینابینی دادن اعتبار خرید به پیمانکاران از فروشگاه هایی نظیر شهروند است تا از این طریق پیمانکاران نیز بتوانند بخشی از مطالبات کارکنان خود را پرداخت کنند و در این روزهای پایانی سال با مشکل مواجه نشوند.

شاکری در ادامه سخنان خود نسبت به طولانی شدن پروژه فرهنگی برج طغرل انتقاد کرد و گفت : در حال حاضر به علت طولانی شدن این پروژه بخش هایی از آن نیاز به مرمت دارد.

وی افزود : پروژه ای که زمان بر می شود هزینه اش زیاد خواهد بود و لذا در اجرای پروژه ها باید برنامه زمان بندی را رعایت کرد.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز در ادامه این جلسه گفت : متاسفانه پیگیری های مربوط به زمین های راه آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ همچنان بی ثمر مانده و وعده های توخالی دولت موجبات متضرر شدن مردم شده است.

وی افزود : نمی دانیم چه زمان این موضوع حل خواهد شد اما آنچه واضح است، هر لحظه درنگ برابر با متضرر شدن بیشتر مردم خواهد بود.

رحمت اله حافظی نیز  در جلسه امروز شورای شهر تهران، در بررسی لایحه ” تعیین قیمت بلیت مترو در سال ۹۶” با بیان اینکه کمیسیون سلامت با افزایش تنها ۱۰ درصد قیمت بلیت موافق است، اظهار کرد: من شخصا با افزایش قیمت بلیت مترو موافق نیستم زیرا این افزایش قیمت ها با شعار تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی مغایرت دارد. این افزایش قیمت ها به گونه ای است که خارج از توان عامه مردم بوده و عملا این شعار بی محتوا می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری مترو محاسبه و اعلام کرده که هزینه هر سفر با مترو، دو هزار و ۴۰۰ تومان است، تاکید کرد: این شرکت اعلام کند که بر چه اساسی این هزینه برآورد شده است؟ شرکت بهره برداری مترو چهار هزار پرسنل مازاد داشته و با محاسبه حقوق نیروهای مازاد این نرخ را اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شرکت بهره برداری مترو هزینه های سربار به شهروندان تحمیل می کند و باید مبنای محاسبه بلیت مترو مشخص شود، گفت: شورا وظیفه سیاست گذاری برای شهر تهران دارد لذا باید برای کمبود منابع برنامه ریزی کند برای نمونه در کنار اخذ عوارض پایه از هر خودرو، بایستی از خودروها بر اساس میزان پیمایش، عوارض مازاد دریافت کرد.حافظی اعلام کرد: اگر می خواهید به عقل و منطق و عدالت نزدیک شوید باید این کار را انجام دهید و اجاره ندهید استفاده از مترو و حمل و نقل عمومی برای مردم گران و غیرقابل دسترس باشد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو