زمان انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ -

مجموعه‌ای متنوع از مهمانان و فیلم‌ها در جشنواره جهانی فیلم فجر

امیر اسفندیاری معاون بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به برگزاری جشنواره‌ای پربار و موفق ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش سرای نور؛ امیر اسنفدیاری معاون بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص تمهیدات صورت گرفته برای برگزاری هر چه بهتر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بر اساس تاکید سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره بلافاصله پس از اتمام جشنواره در اردیبهشت ماه، دبیرخانه دایمی شروع به کار کرد و پیگیری ها، ملاقات‌ها، تبلیغات و رایزنی‌های فراوانی را آغاز کردیم که تا به امروز نیز ادامه داشته است. این امر باعث شد در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر شاهد مجموعه ای متنوع از مهمانان سرشناس و فیلم هایی بسیار خوب باشیم. در این راه افراد دست اندرکار که با بخش های مختلف سینما ارتباط حرفه ای دارند را شناسایی و دعوت کرده ایم که در پنج دسته جای می گیرند؛ نخست روسا و برنامه ریزان جشنواره های مهم دنیا که حضور آنها در ایران اهمیت زیادی دارد، از این جهت که فیلم های جدید ایرانی برای آنها به نمایش در خواهد آمد و از میان آنها دست به انتخاب فیلم هایی برای نمایش در جشنواره های خود خواهند زد. دسته دوم مهمانان، فیلمسازانی هستند که به همراه فیلم های خود در جشنواره حضور دارند. اساتید و کارشناسان حاضر در ورکشاپ ها و کارگاه های جشنواره جهانی فیلم فجر و همچنین خبرنگاران و منتقدان دسته سوم مهمانان ما هستند.

وی افزود: چهارمین دسته مهمانان جشنواره امسال به بخش بازار مربوط می شود. در بخش بازار، فروشندگان فیلم های ایرانی صاحب غرفه هستند و خریدارانی داریم که طبیعتا مشتاق دیدن فیلم های جدید ایرانی هستند تا حق پخش آنها را برای شبکه های تلویزیونی یا شرکت های پخش فیلم در خارج از کشور خریداری کنند. دسته پنجم مهمانان جشنواره نیز داوران بخش های مختلف خواهند بود. در بخش مسابقه بین الملل، گروهی ۷ نفره متشکل از ۵ داور خارجی و ۲ داور ایرانی به داوری آثار می پردازند، در بخش جوایز سینمای آسیا ۴ داور خارجی و ۱ داور ایرانی خواهیم داشت، در بخش جایزه بین المذاهب ۲ داور خارجی و ۱ داور ایرانی حضور دارند و در بخش جایزه «نت پک» هم ۲ داور خارجی و ۱ داور ایرانی به بررسی آثار ارایه شده خواهند پرداخت.

اسفندیاری درباره سیاست های سخت گیرانه دولت آمریکا برای کسانی که به ایران سفر می کنند و مشکلات احتمالی آن برای مهمانان حاضر در ایران گفت: این مساله احتمالا برای شهروندان اروپایی و دیگران دغدغه خواهد بود، چرا که طبیعتا با آمریکا نیز مراوداتی دارند. ما از قبل رایزنی هایی داشته ایم تا روند کارها به درستی پیش برود و مشکلی برای آنها پیش نیاید. با توجه به تمهیدات و تدابیری که اندیشیده شده و رایزنی‌ها فکر می کنم مشکلی از این بابت نخواهیم داشت و آنها در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه خوشبختانه بسیاری از مهمانان دعوت شده و به خصوص شهروندان آمریکایی علاقه فراوانی برای حضور در  ایران داشته اند و در واقع روندی خلاف این محدودیت‌ها را در پیش گرفته‌اند و این استقبال و حضور نخبگان فرهنگی در ایران، سیاست به انزوا کشیدن کشورمان را که توسط آمریکا و برخی همسایگان در حال پیگیری است کم اثر کرده و زیر سوال خواهد برد.

معاون بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر یکی دیگر از مسایل مورد توجه جشنواره امسال را اهمیت دادن به سینمای منطقه و کشورهای همجوار دانست و گفت: تهمیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا کشورهای اطراف ما حضوری قدرتمند در این دوره از جشنواره داشته باشند؛ در همین مسیر دست به شناسایی افراد دست اندرکار سینما زدیم که پیش از این در جشنواره حضور نداشته اند و امسال ان شالله در جشنواره حاضر خواهند بود. البته برخی از کشورهای عربی منطقه برای حضور فیلمسازانشان در جشنواره ما ممانعت‌هایی به وجود آوردند ولی خوشبختانه نگاه نخبگان، لزوما با سیاست های افراطی دولت‌هایشان همسو نیست و ما امسال میهمانان برجسته ای از بیش از ۱۰ کشور عربی داریم که حضور در جشنواره فجر را ترجیح داده‌اند.

اسفندیاری در پایان بیان کرد: به طور کلی می توان گفت جشنواره امسال از لحاظ کمی و کیفی بهتر و پربارتر از جشنواره سال گذشته خواهد بود. البته سال گذشته جشنواره در ابعاد بسیار گسترده ای برگزار شد و بسیار هم مورد اقبال حاضران قرار گرفت. با تغییراتی که انجام شده از جمله محل اسکان مهمانان، محل نمایش فیلم ها و برگزاری کارگاه‌ها که به شکلی منسجم صورت گرفت و رضایت حاضران را به دنبال داشت، اکنون تعداد بسیار زیادی از افراد خواهان شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر هستند، از جمله کسانی که پیش از این در جشنواره حضور نداشته اند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۳ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو