زمان انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ -

اظهار تمایل ۴ کشور دیگر برای پیوستن به پرونده نوروز

کشورهای چین، تانزانیا، کنیا و مغولستان برای پیوستن به پرونده جهانی نوروز اظهار تمایل کرده اند.

به گزارش سرای نور؛ پرونده جهانی نوروز از همان روزهای اولی که با هفت کشور ایران، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و آذربایجان ثبت جهانی شد قرار بود هر سال در یک کشور جشن گرفته شود، این جشن هم طی چند سال در چند کشور از جمله تاجیکستان و افغانستان برگزار شد و دیگر فراموش شد تا اینکه ایران هر سال این جشن را در سطح ملی برگزار می کرد و برای اینکه گستره آن را بیشتر کند از سفرای کشورهای دیگر برای حضور در این جشن دعوت می کرد.

امسال نیز قرار است که ایران جشن ملی نوروز را در ۳۱ استان کشور به نام نوروزگاهها برگزار کند. اما در سطح جهانی آنطور که محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت قرار است جشن جهانی نوروز در کاخ گلستان برگزار شود.

وی بیان کرد: قصد داریم تا از سفرای کشورهای مختلف برای این برنامه دعوت کنیم منتها روز مورد نظر هنوز نهایی نشده است. کلیات آن بسته شده و اطلاعات مورد نظر به رئیس سازمان میراث فرهنگی داده ایم تا این موضوع را در هیات دولت مطرح کند و آنها هر زمان روز جشن را مشخص کردند ما نیز اعلام عمومی می کنیم.

طالبیان بر این عقیده است که پرونده جهانی نوروز یکی از بهترین پرونده های مشارکتی در سطح جهانی است که یونسکو آن را به عنوان میراث ناملموس ثبت کرده است.

 در این پرونده که اوائل با مشارکت هفت پرونده ثبت شده، کشورهایی که بخشی از مردم آن و یا برخی از نواحی آنها اقدام به برگزاری جشن نوروز می کنند،  هر از گاهی اظهار تمایل می کنند تا به این پرونده ملحق شوند. در سال۹۳، با تقاضای الحاق پنج کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان  این پرونده دوباره تدوین  شد. تا اینکه در آذر ماه امسال و در کشور اتیوپی با برگزاری اجلاس دیگر میراث جهانی این پرونده با شرکت ۱۲ کشور بار دیگر ثبت شد. در همین اجلاس کشورهای چین، مغولستان، تانزانیا و کنیا اظهار تمایل کردند که به پرونده نوروز ملحق شوند.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی درباره چگونگی الحاق شدن این کشورها گفت: چین، تانزانیا و کنیا میتوانند به پرونده نوروز بپیوندند. چون نوروز در این کشورها برگزار می شود. با نماینده چین در حاشیه اجلاس میراث جهانی در شهر استانبول صحبت کردیم. اقای رضوانفر (از کارشناسان مردم شناسی) نیز با نماینده کنیا صحبت کرده است.

وی گفت: باید پرونده نوروز  را با حضور نمایندگان ۱۲ کشور ثبت شده و نمایندگان کشورهایی که خواستار الحاق هستند، از اول بنویسیم و دوباره همه مسیر ثبت یک پرونده چند ملیتی طی شود. به همین دلیل است که امسال نیز نوروز با شماره و تاریخ جدید دوباره ثبت شد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو