زمان انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ -

عبور جامعه از مشکلات زندگی نیازمند شادی است/نیاز به سبدامید داریم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما انسان هستیم و نیاز به شادابی، لبخند و خوشحالی داریم، گفت: مردم بدون شادی، نشاط و خوشحالی نمی‌توانند از مشکلات فراوان زندگی عبور کنند.

به گزارش سرای نور؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین تجلیل از قهرمانان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو و قهرمانان سال ۱۳۹۴ در سالن اجلاس سران  با بیان اینکه ورزش قهرمانی از دیدگاه‌های مختلفی برای ما حائز اهمیت است، گفت: ورزش وقتی به صحنه جهانی می‌رود و مسئله مسابقات در سطح منطقه و جهان مطرح می‌شود، به یک موضوع ملی تبدیل می‌شود.

وی افزود: ورزش تعلق به فرد خاص، شهر خاص، قومیت خاص و یا مذهب خاص ندارد و تمام اتباع ایرانی یکپارچه نسبت به آن تأثیر می‌پذیرند؛ بنابراین از موضوع ملی، ورزش برای ما حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمامیت ارضی یک موضوع ملی است، حاکمیت ملی، یک موضوع ملی است، انتخابات سراسری یک موضوع ملی است، هنر ایرانی یک موضوع ملی است، فناوری و دانش ایرانی یک موضوع ملی است و همچنین برخی مشکلات و نارسایی‌ها در زمینه محیط‌زیستی و آب هم یک موضوع ملی است. ما یک ملت واحد هستیم، یک قانون اساسی داریم، دارای یک کشوریم، یک رهبر عزیز، یک دولت و یک مجلس داریم.

روحانی ادامه داد: ایران و ایرانی، دو واژه و کلمه‌ای است که در همه مسائل ملی باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه ورزش قهرمانی برای ما افتخار است، گفت: ورزش در سطح همگانی، در سطح عمومی، در سطح مسابقات داخلی و بین‌المللی، یک آثار مهم ایجاد می‌کند و آن، امید، نشاط و شادابی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ورزشکار یعنی انسان شاداب و انسان امیدوار، ورزشکار کسی است که با جسم و جانش تلاش می‌کند و جامعه و کشور خود را در شادابی نگه می‌دارد.

روحانی با بیان اینکه هیچ چیز بالاتر از امید برای یک ملت نیست، گفت: اگر به آینده خود امیدوار نباشیم و احساس نکنیم گشایش پیش‌روی ماست، آنجا حرکت و تلاش ملت متوقف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته‌اند افضل اعمال، انتظار فرج است، فرج به معنای گشایش است. روح هم که در قرآن آمده، به معنای گشایش است و ایمان با ناامیدی جمع نمی‌شود، ایمان همواره امیدی به آینده و ایمان همواره امید به گشایش و فرج است و این برای ما بسیار مهم است که در داخل کشورمان یک معیار را برای امید و امیدآفرینی قرار دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به این مطلب که یک عده‌ای در داخل هستند که همواره مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کنند، تصریح کرد: ایجاد ناامیدی ضرر به حرکت ملی است، ایجاد ناامیدی، مأیوس کردن جامعه از حرکت است. چرا نیمه خالی لیوان را می‌بینید و نصفه پر آن را متوجه نمی‌شوید؟ ما باید مقایسه کنیم ورزش ما نسبت به گذشته و دیروز در حال پیشرفت است یا در حال پس‌رفت.

روحانی ادامه داد: اگر ورزش ما نسبت به گذشته پرشورتر است، اگر جوان‌های ما رغبت بیشتری به ورزش دارند، معنایش آن است که مسیر ما مسیر درست و صحیحی است و باید به آینده امیدوار باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ما نیاز به سبد امید داریم، گفت: همانطور که شما در ارز خارجی برای مقایسه پول ملی در ایران با یک سبد مقایسه می‌کنید، در بورس هم به سبد سهام نگاه می‌کنند، نه سهام یک شرکت خاص؛ ما نیاز به سبد امید داریم، این سبد امید، بخشی از آن مربوط به اقتصاد می‌شود. مردم باید به سود سرمایه‌شان و آینده زندگی‌شان امیدوار باشند؛ ثبات در مقررات، برنامه‌ریزی صحیح و حرکت درست اقتصادی به مردم امید می‌دهد.

رئیس‌جمهور افزود: یک ملت برای پیشرفت نیاز به حرکت دارد، نیاز به سبد امید دارد که یک بخشی از آن، اقتصاد و بخش دیگر آن فرهنگ و هنر است. وقتی هنر شما در سطح جهانی درخشش پیدا کند، وقتی فیلم و موسیقی شما می‌تواند در سطح منطقه بدرخشد، این جزو سبد امید شماست.

وی با بیان اینکه بخشی از این سبد امید، ورزش است، گفت: قهرمانان ما امیدآفرین هستند، شما ورزشکاران در روزها و ساعت‌هایی، همه ملت‌ را پای صحنه تلویزیون میخکوب می‌کنید. گاهی یک گل فوتبال، صدای شادی را  از سراسر شهر و کشور برمی‌خیزد و یک پیروزی در مسابقه، دل‌ها را شاد می‌کند.

روحانی تصریح کرد: ما انسان هستیم و نیاز به شادابی، لبخند و خوشحالی داریم. مردم بدون شادی، نشاط و خوشحالی نمی‌توانند از مشکلات فراوان زندگی عبور کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ورزش آرامش‌آفرین و نشاط‌آفرین است، گفت: دیدن مسابقات ورزشی هم لذت خاص خودش را دارد.

روحانی افزود: مسابقات جهانی، المپیک و پارالمپیک در گذشته بیشتر مردانه بود، قهرمانان، مردان بودند، اما امروز نیم دیگری از جامعه یعنی بانوان و زنان ما وارد صحنه ورزش و رقابت شدند؛ هم پاسدار فرهنگ ایرانی ـ اسلامی هستند و هم پاسدار قدرت و توانمندی ملی در صحنه ورزش که برای ما افتخاری مضاعف است.

وی ادامه داد: بانوان پرافتخار ما در ماه‌های گذشته از کیمیا تا زهرا و ساره، صحنه پرنشاطی را در جامعه بوجود آوردند و زنان و مردان ما را خوشحال کردند و ما بسیار خوشحالیم که زنان و بانوان ما در صحنه جامعه و در امور مهم می‌توانند مانند مردان حضور داشته باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توان وظایف زنان را در خانه محدود کرد، گفت: اسلام دینی است که زن و مرد در کنار هم قرار دارند.

روحانی تصریح کرد: یک عده‌ای هستند که باید از حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند که اگر خارج نشوند، زن‌های قدرتمند ما، آنها را به زور خارج می‌کنند. امروز خوشحالیم در صحنه ورزش، زنان ما افتخار مضاعف می‌آفرینند.

وی با اشاره به پارالمپیکی‌ها گفت: این دسته از ورزشکاران یک امتیاز ویژه دارند و آن اینکه با زحمت و رنج بیشتر، افتخارات بزرگ ملی را کسب می‌کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دین اسلام هم مسجد دارد و هم باشگاه، گفت: دین ما هم عبادت دارد و هم ورزش؛ مگر شما نبودید که در ورزشگاه‌ها ثابت کردید که فرهنگ و ایمان آنجاست، مگر شما نبودید که در قهرمانی‌ها بر زبانتان، نام مولا علی (ع) و قمر بنی‌هاشم را جاری کردید. بعضی‌ها چقدر بی‌انصاف بودند، گفتند شب عاشورا و مسابقات فوتبال! غصه‌ها خوردند و مرثیه‌ها سرودند و شما چه کردید؟ شما در همان ورزشگاه با تجلیل از اباعبدالله و خاندان رسالت ثابت کردید ورزشکاران و ورزش‌دوستان ما یادشان هست که تاسوعاست و یادشان نمی‌رود که شب عاشوراست و حسین در رگ‌های بدنشان همچون عشق جریان دارد.

روحانی با بیان اینکه ورزش ما امنیت و فرهنگ ملی است، گفت: وحدت ما در کنار ورزش بیشتر حاصل می‌شود و در ورزش وحدت ملی بیشتر بوجود می‌آید، چرا که خرده‌فرهنگ‌ها احساس می‌کنند زیر چتر بزرگ فرهنگ ایرانی حضور دارند و ورزش برای ما غرور ملی و وحدت ملی می‌آفریند.

وی با اشاره به سال اقتصاد ملی و اقدام و عمل گفت: اقتصاد ما با ورزش هم ارتباط دارد، بخشی از ورزش ما، اقتصاد ورزشی است. ورزش می‌تواند توریسم ورزشی به همراه داشته باشد و می‌تواند بالاتر از اقتصاد، با ایران‌هراسی بجنگد و گفتگوها و تعامل با جهان را بوجود بیاورد.

رئیس‌جمهور افزود: شما چطور آمریکا را شرمنده کردید و به کشتی‌گیرانش ویزا دادید و مردم کرمانشاه میهمان‌نوازی کردند و دنیا هم قضاوت کرد؛ این عظمت ایران بود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در کنار ورزش، تعامل سازنده با جهان را هم داریم، ما در کنار ورزش، جاذبه گردشگری را هم بوجود می‌آوریم؛ ورزش هم امنیت ملی، هم وحدت ملی، هم سلامت ملی و هم غرور ملی می‌آفریند و می‌تواند ما در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو