زمان انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ -

افزایش ۲۸میلیون دلاری درآمد روزانه فروش نفت ایران

یک مقام مسئول از افزایش ۲۸ میلیون دلاری درآمد روزانه فروش نفت ایران خبر داد و گفت: حجم ذخایر ارزی عربستان در دوره کاهش قیمت نفت، ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش سرای نور؛ بهروز بیک‌علیزاده امروز در همایش «اقتصاد مقاومتی و برجام» با بیان اینکه همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی ایران، عربستان به آمریکایی‌ها وعده داده بود که قیمت نفت را آنقدر پایین بیاورد که ایران با مشکلات متعدد اقتصادی روبرو شود، گفت: اما عربستانی‌ها با ادعای مقابله با شیل‌اویل، اقدام به کاهش قیمت نفت کرده‌اند، اما این تاکتیک آنها نه تنها جواب نداد، بلکه در طول دوران قیمت سقوط نفت، تولید روزانه شیل‌اویل‌ها ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

سرپرست مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با اعلام اینکه سال گذشته به دلیل افزایش تولید شیل‌اویل‌ها، حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت از بازار خارج شد، تصریح کرد: اما فشار کاهش قیمت نفت بیش از آنکه بر روی ایران باشد، بر روی عربستان بود به طوری که حجم ذخایر ارزی عربستان سعودی از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شد اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یافت، حجم ذخایر ارزی عربستان تا چهار سال آینده به صفر می‌رسید.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش بدهی‌های ارزی عربستان سعودی اظهار داشت: عربستان برای حفظ و نگهداشت تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت با مشکلات فنی و عملیاتی روبرو است؛ از این رو برای حفظ و استمرار تولید و صادرات نفت، مجبور به برداشت از ذخایر تجاری خود شده بود.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ایران هیچ‌گاه زیر بار زورگویی‌های برخی از کشورهای عضو اوپک نرفت و به عنوان نمونه طرح «فریز» نفتی با شکست روبرو شد، بیان کرد: پس از لغو تحریم‌ها در دو مرحله تولید نفت ایران حدود یک میلیون بشکه افزایش یافت و به دنبال آن هستیم که حجم تولید نفت ایران را به دنبال پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش دهیم.

بیک‌علیزاده با اشاره به تعیین سقف ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه‌ای برای تولید نفت کشورهای عضو اوپک تأکید کرد: با اجرای این طرح و همکاری کشورهای غیرعضو اوپک، در مجموع از حجم نفت مازاد در بازار کم شده و روند تقویت قیمت‌های نفت فراهم می‌شود.

سرپرست مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت در ادامه با اعلام اینکه بالاترین میزان تولید نفت ایران در ژوئن ۲۰۰۵ میلادی به میزان ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار بشکه به ثبت رسیده است، افزود: ایران فعلاً به دنبال پیوستن به نظام سهمیه‌بندی اوپک نیست و باید تولید نفت ایران به پیش از دوران تحریم‌ها بازگردد.

وی همچنین با اشاره به پایبندی ۸۵ درصدی کشورهای غیر عضواوپک به کاهش تولید نفت خاطرنشان کرد: با اجرای طرح کاهش تولید نفت اوپک و افزایش قیمت‌ها در بازار، درآمد فروش روزانه نفت ایران بدون ایجاد یک بشکه افزایش ظرفیت تولید، حدود ۲۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو