زمان انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ -

جراحت عدالت التیام یافت/جزئیات فراز و فرود رسیدگی به حقوق مدیران

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، بازگشت مجلس به مصوبه اولیه اش را در راستای التیام جراحت عدالت خواند و جزئیات راه سخت مجلس برای تصویب حداکثر حقوق مدیران را تشریح کرد.

به گزارش سرای نور؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: با تصویب ماده ۳۸ و تعیین حداکثر حقوق مدیران و مقامات گام بلندی که برای عدالت برداشته شده بود اما مجروح شد، امروز  بر طرف و بهبود پیدا کرد؛ خدا را شاکرم که همه دست به دست هم دادند و این ماده اصلاح شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز آنچه روز اول کمیسیون تلفیق مصوب کرده و مجلس موافقت کرده بود، مجدداً به تصویب رسید و مجلس به آن مصوبه برگشت. امروز بالاخره قلب من آرام گرفت و پس از ۶ ماه زحمتی که جهت تصویب این مواد کشیدیم، نتیجه مورد نظر را داد.

پاداش های پایان خدمت نجومی‌بگیران کاهش یافت

حاجی‌بابایی ادامه داد: بر اساس مصوبات جدید برنامه ششم، حقوق و دریافتی‌های مدیران شفاف شد و در دید عموم مردم قرار گرفت. پاداش های پایان خدمت نجومی‌بگیران کاهش یافت و از همه مهمتر نظام هماهنگ پرداخت حقوق بازنشستگان به تصویب رسید؛ با این اتفاقی که امروز در مجلس افتاد، دیگر کسی نمی‌تواند نظام پرداخت هماهنگ حقوق بازنشستگان را حذف کند.

حاجی‌بابایی افزود: روز اول بنده به آقای دهقان گفتم این ماده را آماده کند، قصد داشتیم حداکثر حقوق را ۱۰.۵یعنی یک و نیم برابر تعیین کنیم، اما نشد؛ به دو برابر حداکثر دریافتی افزایش دادیم یعنی ۱۴ میلیون تومان، همه توافق کرده و رأی دادند. کمیسیون معتقد بود افراد متخصصی که در مناطق مرزی، محروم و مناطق عملیاتی نفتی کار می‌کنند، دچار مشکل خواهند شد و باید حقوقشان اضافه شود؛ لذا ۳۰ درصد سقف به حقوق آنها اضافه کردیم.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نیز با کمیسیون تلفیق همکاری کرد و این ماده را به تصویب رساند، اما شورای نگهبان این ماده را در مغایرت با بند «ب» اصل سوم قانون اساسی اعلام کرد. برای رفع این ایراد، با مشورت‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که برخی شغل‌های تخصصی با این میزان حقوق در مناطق محروم دچار مشکل خواهند شد.

حاجی‌بابایی عنوان کرد: هجمه زیادی به بنده وارد شد و افزایش ۶۰ درصدی بالای سقف حقوق افراد در مناطق مرزی، محروم و مناطق عملیاتی پذیرفته شد و به تصویب رسید. مجدداً شورای نگهبان اعلام کرد همان ایراد قانون اساسی همچنان پابرجاست.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه مجلس شورای اسلامی گفت: مشورت‌های زیادی صورت گرفت، برخی معتقد بودند که بعضی شغل‌های مدیریتی دچار مشکل خواهند شد، علی‌رغم اینکه مثل زهرمار برای ما تلخ بود، اما خوف داشتیم که این ماده حذف شود، لذا قبول کردیم که مشاغل مدیریتی نیز اضافه شود. اما در همین موضوع نیز رؤسای قوا و مقامات مورد نظر نبودند، برخی شغل‌های مدیریتی مد نظر بودند.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: من نیز اعتقاد داشتم که باید همان مصوبه روز اول به تصویب برسد و اضافاتی که به این ماده صورت گرفت، از سر ناچاری و برای حفظ این ماده بود و به نوعی به ما تحمیل شد.

حاجی‌بابایی با اشاره به تلاش عده‌ای در جلسه بعدازظهر برای حذف این ماده افزود: امروز از صبح برای بررسی بودجه در جلسات مجمع حضور داشتم، حدود ساعت ۱۴:۲۰ بود که به مجلس رسیدم، شنیدم که صبح مباحث تندی صورت گرفته است، با برخی از دوستان صحبت کردم و بعد به جایگاه هیأت رئیسه رفتم.

وی گفت: آقای لاریجانی توضیحاتی در خصوص اتفاقاتی که افتاده، ارائه دادند، بنده به ایشان گفتم ملت و مجلس همراهند و مصوبه قبلی را می‌خواهند؛ ما هم باید بر مصوبه روز اول خود اصرار و پافشاری کنیم. طبق مصوبه اولیه مجلس ۳۰ درصد سقف حقوق به ۳ گروه اختصاص می یافت و مشاغل مدیریتی نیز از این دریافتی حذف می‌شدند تا هم دلسوزان نگران نباشند و هم نمایندگان زیر سؤال نروند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبل از تصویب این ماده برخی در کشور صد برابر، ۱۵۰ برابر و حتی ۲۳۰ برابر حداکثر حقوق دریافت می کردند؛ با مصوبه مجلس، این حقوق‌های نجومی به ۱۴ برابر تقلیل یافت.

سقف حقوق ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است

وی ادامه داد: نه فقط حقوق، بلکه حقوق و پاداش پایان خدمت این افراد کاهش یافت، برخی افراد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پاداش پایان خدمت گرفته‌اند. الان دیگر هیچ کس نمی تواند بیش از ۳۰ برابر حقوقش پایان خدمت در یافت کند، سقف حقوق نیز ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

حاجی‌بابایی مصوبه اخیر مجلس و اصرار بر مصوبه‌اش را اقدامی بزرگ خواند و گفت: امروز بالاخره توانستیم این بار سنگین را به جایی برسانیم و واقعاً زمین و آسمان دست به دست هم داده‌ بودند تا این مصوبه به جای خود برسد.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه مجلس شورای اسلامی با اعتراض به انتقادهای تند به مجلس گفت: من از هرکس که تندی بکند، گلایه دارم؛ نباید تندی کنید. نقد درست است، اما من شهادت می‌دهم که مجلس تمام توانش را برای اینکه حداکثر حقوق ۱۴ برابر باشد، به کار گرفت و برای اضطرار، این تغییرات را انجام داد وگرنه مجلس نظر کمیسیون را به تصویب رساند.

وی اظهار داشت: مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و باید ظرف دو روز آینده پاسخ شورای نگهبان ارائه شود؛ اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود؛ من فکر نمی‌کنم دیگر کسی بتواند مقابل این اراده عمومی بایستد. زمین و زمان دست به دست هم دادند تا اراده خداوند در این خصوص محقق شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی دوستان زمان تصویب این ماده می‌گفتند که شما سخت می‌گیرید، اما انتقادات مطروحه نشان داد که مردم خواهان تصویب چنین مصوبه‌ای هستند.

وی در پایان از همه نمایندگان که از ابتدا نظر کمیسیون را تائید کردند و ریاست مجلس تشکر کرد.  

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو