زمان انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ -

افزایش ۵ درصدی اشتغال در شهرها با رشد ۱۰ درصدی کارآفرینی

یک مدرس دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصاد شهرهای ایران، افزایش ۱۰ درصدی کارآفرینی شهری، به افزایش ۵ درصدی اشتغال می‌انجامد.

به گزارش سرای نور؛ همایش «تبیین جایگاه اقتصاد مقاومتی در توسعه و کارآفرینی شهری» به همت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دانشگاه علمی کاربردی استان تهران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و  با حضور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، فرمانده سابق پلیس راهور تهران بزرگ، اساتید دانشگاه و جمعی از کارشناسان در سالن محراب برگزار شد.

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این همایش گفت: کارآفرینی عبارت است از فعالیت و اقداماتی که فرد خلاق با بهره‌گیری از خلاقیت فردی و قدرت ایده‌پردازی، با بهره‌گیری از منابع، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها برای ایجاد ارزش‌افزوده و تولید کالا و خدمات مبتنی بر نیازهای موجود و آتی تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، کارآفرینی به عنوان منبع اصلی رشد اقتصادی در اقتصادهای ملی و محلی به شمار می‌رود، افزود: یکی از عواملی که باید در رشد اقتصادی کشورها به عنوان عامل مهم، رهگیری و شناسایی و تعیین اثر شود، کارآفرینی است.

مدرس دانشگاه خوارزمی کارآفرینی شهری را یکی از مهم‌ترین شقوق کارآفرینی دانست که در بستر شهری و با در نظر گرفتن مناسبات و امکانات شهری، محقق می‌شود و یادآور شد: در حال حاضر حرکت جهان به سمت شهرنشینیِ بیشتر است و نرخ رشد شهرنشینی در ایران نیز تقریباً ۲ برابر میانگین جهانی است که طبق سرشماری سال ۹۰ مرکز آمار، درصد جمعیت شهری، بیش از ۷۳ درصد بوده است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه  در بیست سال گذشته، نرخ بیکاری در کشور بین ۱۴.۳ درصد (سال ۱۳۷۹) تا ۱۰.۳ درصد (سال ۱۳۸۳) در نوسان بوده و هیچ روند مشخصی در نرخ بیکاری وجود نداشته است، ادامه داد: از سوی دیگر وضعیت نرخ بیکاری در شهرها بدتر از روستاهاست که این خود یکی از مؤیدات مهم در بروز بیشتر جرم و جنایت در شهرها نسبت به روستاها می‌باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ نرخ بیکاری نسبت به سال ۹۳ تا سطح ۱۱ درصد در کل کشور بالا رفت که این نرخ در شهرها به ۱۲.۲ درصد و در روستاها به ۸.۱ درصد افزایش داشته است، افزود: در تابستان ۱۳۹۵، نرخ بیکاری در کل کشور به ۱۲.۷ درصد رسیده است که در نقاط شهری نرخ بیکاری به عدد بالا و کم سابقه ۱۴.۴ درصد و در روستاها به ۷.۹ درصد رسیده است.

 متخصص اقتصاد شهری در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط میان کارآفرینی شهری و بهبود اقتصاد شهری پرداخت و خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات انجام شده در شهرهای کشورهای توسعه‌یافته، به طور متوسط با افزایش ۱۰ درصدی کارآفرینی شهری، بعد از ۱۰ سال، حدوداً  ۱ تا ۱.۵ درصد میزان اشتغال شهری، افزایش پیدا می‌کند و ۲.۵ تا ۳.۵ درصد نیز به میزان درآمد شهری افزوده می‌شود.

طباطبایی مزدآبادی تصریح کرد: با توجه به میزان ظرفیت‌های بالقوه و به‌کارگرفته نشده در اقتصاد شهرهای ایران، به نظر می‌رسد به طور متوسط افزایش ۱۰ درصدی کارآفرینی شهری در شهرهای کشور، بیش از ۴ تا ۵ درصد منجر به افزایش اشتغال شهری و بیش از ۷ تا ۸ درصد منجر به افزایش درآمد شهری می‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به ارتباط میان کارآفرینی و اجرایی‌سازی اقتصاد مقاومتی در بستر شهری نیز اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین و ضروری‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال مولد در کشور است که این مهم در بستر شهری نیز معنای خود را پیدا می‌کند.

وی توجه به دانش‌بنیان بودن کارآفرینی، توجه به افزایش سطح عدالت اجتماعی در شهر، مبتنی بر تولید داخلی و حمایت‌کننده تولید داخلی، معطوف به رفع نیازهای واقعی شهروندان، تولید کالا و خدمات با کیفیت برای اصلاح الگوی مصارف شهری و کارآفرینی شفاف و سالم را نیز از مهمترین مؤلفه‌های مدل اجرایی اقتصاد مقاومتی در فضای شهری با رویکرد کارآفرینی شهری دانست.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو