زمان انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ -

ناقوس جدال اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلبان بر سر پاستور/روحانی می‌آید؟

درحالیکه هر روز اصلاح طلبان نامی تازه به عنوان آلترناتیو روحانی برای حضور در رقابت ها مطرح می کنند، اعضای کابینه از عزم روحانی برای آمدن و مخالفت او با گزینه پوششی خبر می دهند.

به گزارش سرای نور؛ هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم اظهارنظرها و جهت گیری های سیاسی چهره ها، احزاب و طیف های مختلف بیشتر می شود. در میان خبرهای انتخاباتی آنچه که بیشتر نظرها را  به خود جلب کرده، خبر کاندیداتوری رئیس جمهور فعلی است. گمانه زنی ها در مورد روحانی تا جائی پیش رفت که ادعای رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان نیز مطرح شد.

انباشت شدن مطالبات مردم، وعده های عملی نشده، افزایش رکود، افزایش بیکاری، افزایش ناگهانی قیمت دلار و در یک کلام نارضایتی مردم، کافی بود که روحانی برای ورود مجدد به انتخابات دچار تردید شود که درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان جدی ترین حامی روحانی، تردیدهای وی برای کنار کشیدن از انتخابات را جدی تر کرد. به اینها اضافه کنید نقض های متعدد در اجرای برجام و روی کار آمدن رییس جمهوری در آمریکا که علاقه ای به ادامه برجام ندارد.  همین گمانه زنی ها جریان اصلاحات را به فکر انتخاب یک آلترناتیو برای روحانی و کاندیدای پوششی برای روز مبادا انداخت.

هر روز که از سکوت روحانی برای ورود به انتخابات می گذشت نام چهره ها و شخصیت های مختلفی به عنوان کاندیدای جایگزین و یا پوششی از سوی جریان اصلاحات مطرح می شد. از اعضای کابینه خود روحانی همچون اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و حسین قاضی زاده هاشمی گرفته تا نواب مجلس دهم؛ مسعود پزشکیان و علی مطهری.

اما انتشار خبر انتخابات محمد شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی از آغاز پروژه تمدید حضور روحانی در پاستور خبر می داد. گویا روحانی تصمیم خود را برای حضور در انتخابات گرفته است. معاون او حسینعلی امیری نیز این موضوع را در نشست خبری اخیر خود تائید کرده است. امیری در نشست خود با خبرنگاران در مواجهه با این سوال که توزیع کنسرو توسط دولت در برخی از شهرها اقدامی انتخاباتی بوده است، گفت: «موضوعی که در سوال مطرح شد جدید نیست، مربوط به ایام بعد از اربعین است. همان موقع با حساسیت موضوع را پیگیری کردیم. برای ما در هیچ جا معلوم و محرز نشد که این کارها در راستای بحث انتخابات بوده یا نه زیرا آن زمان خیلی به ایام انتخابات مانده بود. آن موقع آقای روحانی هم تصمیم نگرفته بود که به انتخابات ورود کند، اخیراً به جمع‌بندی رسیده‌اند که در انتخابات ۹۶ حضور پیدا کنند.»

حال محمد علی نجفی که به عنوان رئیس اتاق فکر روحانی از او یاد می شود هم گفت که روحانی مخالف حضور کاندیدای پوششی است. به گفته نجفی یک مرد جنگی به از هزار است و روحانی خود می تواند به تنهایی به انتقادها نسبت به عملکرد دولت جواب دهد و از خود دفاع کند. این گفته نجفی نیز نشان از عزم روحانی برای ورود به انتخابات دارد. هرچند که نجفی از جواب صریح در این خصوص خودداری کرد و در پاسخ به این سوال که آیا آمدن روحانی قطعی است گفت: «تاکنون هیچ‌وقت رئیس‌جمهور صراحتاً در مورد ورود به انتخابات مطلبی نگفته‌اند» اما نجفی این را هم گفت که «یک سیب را می اندازی بالا صدبار می چرخد اما در ایران هزار بار می چرخد، تحولات سریع اتفاق می‌افتد و مسائل پیش‌بینی نشده است؛ بنابراین عده‌ای معتقدند اگر روحانی وارد انتخابات شود، که گزینه اصلی ما در انتخابات نیز خواهد بود،   یکی دو نفر دیگر هم با او وارد صحنه شوند».

محمود واعظی دیگر عضو کابینه روحانی نیز تاکید کرد که روحانی گزینه اصلی حزب اعتدال و توسعه است. این حزب که به تازگی ستاد انتخابات خود را به ریاست علی جنتی تشکیل داده است به گفته واعظی مخالف کاندیدای پوششی است و از روحانی برای حضور در انتخابات دعوت کرده است. او همچنین در مورد حضور قطعی روحانی برای شرکت در رقابت ها به مهر گفت که «احتمالا  وارد انتخابات خواهند شد.» از سویی دیگر مجید انصاری معاون روحانی نیز تاکید کرده بود «روحانی گزینه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو خواهد بود.»

محمد باقر نوبخت معاون دیگر روحانی هم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از رئیس اش تعریف و مردم را رای دادن به روحانی دعوت کرده بود. او با تاکید اینکه «از هیچ نهادی فشاری به روحانی برای کناره گیری از انتخابات وارد نشده است» تاکید کرده بود: «رئیس جمهور با درایت، فهیم و زیرکی برای خدمت به مردم هستند و آدم چنین ظرفیتی داشته باشد و از آن استفاده نکند؟». درواقع سخنگو با این صحبت عملا حضور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را تایید کرد. نوبخت همچنین در  ادامه این را هم گفته بود که «البته عروسی یک جریان های سیاسی مخالف خواهد بود که فضایی ایجاد شود که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور محبوب و معقول در انتخابات شرکت نکند.»

اما تدبیر اعضای کابینه تدبیر برای ورود رئیس شان به انتخابات در حالی است که بخشی قابل توجهی از اصلاح طلبان چندان امیدی به رای آوری مجدد روحانی در انتخابات ندارند و همچنان بر انتخاب آلترناتیو روحانی تاکید می ورزند.

این موضوع را از اخباری که گاهی از محافل داخلی آنها به بیرون درز می کند به خوبی می توان فهمید اما گاهی هم این دلواپسی ها به سطح بیان علنی هم می رسد. همچنانکه رسول منتخب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی به مهر گفته است: «در مقابل اظهارات من برخی که نام نمی برم گفتند که ما با تمام وجود از روحانی حمایت می کنیم و جز وی، کاندیدای دیگری نخواهیم داشت. من به آن ها گفتم که چرا چنین حرفی می زنید؟ اولا هنوز وقتش نرسیده، ثانیا چه بسا شاید در آن زمان، فردی پیدا شود که بهتر از روحانی باشد.»

فضای انتخابات  ۹۶ را می توان به تقابل میان جریان اصلاحات و حامیان دولت تعبیر کرد که این تقابل با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری رنگ جدید به خود می گیرد. تحولات در عرصه سیاست خارجی با روی کار آمدن ترامپ و تمدید تحریم‌ها، مشکلات متعدد و رکود اقتصادی که برجام هم نتوانست ناجی آن باشد  موجب شد که اصلاح‌طلبان پیام‌های هشدار جدی از جامعه دریافت کنند آنان شکست حسن روحانی را به‌منزله بازگشت به نقطه صفر تلقی می‌کنند بنابراین قطعا به گزینه های جدید برای روز مبادا فکر خواهند کرد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۵ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو