زمان انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ -

ایرج مسجدی: تقویت نهادهای امنیتی عراق پس از آزادی موصل ضروری است

مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به لزوم تقویت نهادهای امنیتی در عراق پس از آزادی موصل گفت که ایران همچون گذشته در تقویت ساختار امنیتی عراق به آنها کمک می کند.

به گزارش سرای نور؛ «ایرج مسجدی» مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه و سفیر جدید ایران در عراق در نشست «بررسی وضعیت عراق» که روز گذشته به اهتمام گروه مطالعات خلیج فارس پژوهشگاه مطالعات استراتژیک خاورمیانه وزارت خارجه در محل این پژوهشگاه با مدیریت محمد مهدی ملکی برگزار شد، با اشاره به وضعیت فعلی عراق گفت: عراق بعد از سال ۲۰۰۳ میلادی وارد یک مرحله جدید از تاریخ سیاسی خود شد. این تحول موجب روی کار آمدن یک دولت جدید، برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید و پارلمان جدید و تحول همه جانبه در ابعاد مختلف شد و در ادامه با پدیده ای جدید به نام داعش همراه بود.

وی با اشاره به حملات داعش افزود: شهرهای مختلف سنی نشین به سرعت سقوط کرد و با پیوستن خاک های سوریه، تروریست ها به تردد در این دو کشور مشغول شدند و بعد از آن راهی شهرهای عمق عراق و کردستان عراق شدند.

مسجدی با اشاره به شکل گیری نیروهای «حشد شعبی» با کمک جمهوری اسلامی و حضور نیروهای نظامی عراق گفت: با پشتیبانی جمهوری اسلامی، دولت و ارتش عراق عملیات های تهاجمی خود را علیه داعش آغاز کرد.

وی یادآوری کرد: امروز نیروهای عراقی موفق شده اند استان الانبار را آزاد کنند و صلاح الدین و تکریت را پس بگیرند و سازماندهی برای بازپس گیری موصل را آغاز کرده اند و ما در این مدت شاهد آزادی شرق دجله هستیم.

مشاور عالی فرمانده سپاه قدس افزود: مدتی است که ارتش عملیات های خود در غرب موصل را آغاز کرده که طی آن فرودگاه و پادگان آن آزاد شده و امروز جنگ جدی در غرب موصل در جریان است اما روند پیروزی ها روحیه نیروهای عراقی را افزایش داده و شکست های داعش آنها را به ضعف برده و به زودی شاهد آزاد سازی کامل موصل خواهیم بود. عملیات خوب نیروهای عراقی باعث شد این منطقه محاصره شود و راهی برای فرار آنها نگذاشته است و آنها چاره ای جز تسلیم شدن یا کشته شدن ندارند. داعش فعلا بنای بر جنگ دارد و به شدت در حال جنگ است.

مسجدی اضافه کرد: ممکن است داعش به شکل گروههای تروریستی ادامه داشته باشد اما مانند گذشته سرزمین وسیع در دست آنها نخواهد بود.

وی ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه عراق در آینده‌ای نه چندان دور از لوث وجود داعش و تکفیری‌ها پاک خواهد شد و آنها دیگر سرزمین وسیعی مانند گذشته در عراق نخواهند داشت، گفت: در عراق یک انتخابات مبنایی و محوری داریم و آن انتخابات مجلس است که قانون و دولت و رئیس جمهور و وزرا را انتخاب می‌کنند و این انتخابات در آینده نزدیک در عراق برگزار می‌شود که بسیار مهم است.

سردار مسجدی با بیان اینکه ایران در کنار همه اقوام و طوایف عراقی بوده و همواره به مردم عراق کمک می‌کند، ادامه داد: امروز در عراق تلاش بر این است که همگرایی‌ها افزایش یابد و اگر کردها هم ببینند نیازهایشان مورد توجه دولت و قانون قرار می‌گیرد فکر نمی‌کنم که موضوع جدایی را پیش کشند و به این ترتیب مشکلات دیگری در آن کشور به وجود بیاید.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی عراق اظهار کرد: در آینده و با رهایی عراق از مسائل امنیتی، دولت این کشور فرصت می‌یابد که به سمت بازسازی و پاسخگویی به مطالبات مردم برود.

مسجدی در رابطه با روابط ایران و عراق با بیان اینکه دو کشور هم‌مرز مناسبات فرهنگی سیاسی گسترده‌ای دارند و در این بین، مراسم اربعین حسینی یکی از نمودهای بارز این تعامل است، افزود: در حال حاضر ۶ نمایندگی در عراق داریم که این مسئله حاکی از روابط رو به گسترش دو کشور است. همچنین ظرفیت های بسیاری برای همکاری های بالقوه و بالفعل وجود دارد.

وی تاکید کرد: ایران و عراق می‌توانند در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های خود را دنبال کنند.

مسجدی ادامه داد: خوشبختانه در ایجاد ساختار جدید در عراق، تمام قومیت‌ها سهم و نقش خود را دارند و با هم قانون اساسی کشورشان را نوشتند و مردم این قانون را تایید کردند که بخش قابل توجهی از مطالبات هر قوم در این قانون اساسی وجود دارد. امروز کردها در عراق وضعیت خوبی دارند. آن‌ها توانستند بر اساس قانون زبان کردی را نیز اضافه کنند و منطقه خودمختار خود را قانون‌مند کردند. همچنین در قانون اساسی عراق ۱۷ درصد از بودجه کشور برای اداره اقلیم کردستان اختصاص داده شده که این هم بر اساس میزان جمعیت و سهم آنها از کشور و مسایل دیگر بوده است.

مشاور فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه بعد از آزاد سازی موصل، داعش تبدیل به یک گروه امنیتی می‌شود گفت: در این رابطه لازم است که نهادهای امنیتی عراق تقویت شوند. تشکیل سازمانهای اطلاعاتی مردمی و گروههای امنیتی در استانهای مختلف و استفاده از تجهیزات جدید می‌تواند کمک بزرگی برای ایجاد امنیت باشد. ایران می‌تواند به سازمانهای امنیتی عراق در این راستا کمک کند. همچنین تقویت مرزهای جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ورود تروریسم به درون کشور موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت. ایران با ایجاد شبکه هایی که در مرزهای ایران و عراق تشکیل می شود، میتواند جلوی ورود تروریسم را بگیرد.

مسجدی در خصوص بحث جدایی کردها از عراق گفت: اینکه در عراق چه وضعیتی رقم خواهد خورد به خود عراقی‌ها مربوط است و مقامات و مردم عراق سرنوشت کشورشان را خودشان باید رقم بزنند اما نظر جمهوری اسلامی حمایت از یکپارچگی عراق و وحدت همه گروه های عراقی است.

وی در خصوص داعش نیز گفت: در عراق داعش از القاعده منشعب شده است. اکنون در منطقه گروههای دیگری شکل گرفته اند که البته این موضوع باعث درگیری درونی خودشان شده است. جریان تروریسم در شکل های مختلف وجود دارد اما در یک موضوع وحدت نظر دارند و آن تروریسم است. دولت های منطقه باید از این شرایط با قدرت و سرعت عبور کنند و سایه تروریسم را از سر کشورها بردارند.

مشاور فرمانده سپاه قدس گفت: امروز یک رویکرد مردمی برای حمایت از دولت در مقابل تروریسم و داعش وجود دارد که نماد آن حشد شعبی است.

سفیر جدید ایران در عراق ادامه داد: جدول لگاریتمی از گروه های تکفیری در منطقه بوجود آمده و در سوریه شاید صد گروه باشند لذا امکان بوجود آمدن این گروه ها در آینده هم هست.

مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: دولت‌های منطقه باید با قدرت و سرعت از این مرحله عبور کنند و به سمت سازندگی بروند. جمهوری اسلامی تمام قد در حمایت از دولت‌های عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم می‌ایستد.

مسجدی افزود: این گروه ها با خودشان هم اختلافاتی دارند و در مذاکرات سوریه هم دیدیم که برخی از گروه های تروریستی آمدند و برخی نیامدند ولی همه این گروه ها در مقوله تروریسم باهم هم نظرند. دولت‌های منطقه باید با قدرت و سرعت از این مرحله عبور کنند و به سمت سازندگی بروند.

مسجدی تاکید کرد کرد: ریاست «عمار حکیم» بر ائتلاف و بیت شیعه در عراق اقدامی مثبت است و ایران هم در جهت وحدت در عراق از این همگرایی ها و ائتلاف ها حمایت می‌کند و بعید می‌دانم بعثی ها بتوانند از این ائتلاف سواستفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: «طالبانی» و «بارزانی» دوستان ایران بودند و همکاری های خوبی باهم داشته‌ایم لذا اگر اختلافاتی بین خود آنها بوده است به جمهوری اسلامی برنمی‌گردد و ایران به هیچ‌وجه از این اختلافات استقبال نکرده و حتی در جهت وحدت آنها تلاش کرده است. کردهای عراق در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مورد حمایت و علاقه و دوستی جمهوری اسلامی بوده اند.

لازم به ذکر است ایرج مسجدی به زودی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق کار خود را شروع خواهد کرد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۹ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو