زمان انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ -

دستگاه ها در اجرای برنامه های توسعه ای مشکل دارند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مشخص نیست که قوانین مربوط به برنامه را دستگاه ها چگونه باید اجرا کنند گفت: دستگاه‌ها پس از تصویب قوانین مربوط به برنامه در اجرای آن دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش سرای نور؛  سومین کارگاه تنقیح قوانین امروز (پنجشنبه ۱۹ اسفند) در مؤسسه پژوهشی مطالعات حقوقی دانشگاه تهران با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و علیرضا راستیان قائم مقام معاونت تنقیح قوانین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید حقوقی دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این مراسم علیرضا راستیان قائم مقام معاون قوانین در امر تنقیح در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف حاکمیت‌ها در تمام دنیا وضع قوانین شفاف است، گفت: تصویب قوانین باید در راستای نظام‌بخشی به امور اجرایی باشد و اگر تنقیح قوانین به درستی صورت نگیرد، در درازمدت مشکلات و معضلاتی را به وجود می‌آورد.

قائم مقام معاون قوانین در امر تنقیح در مجلس افزود: تنقیح قوانین در راستای ایجاد نظم صورت می‌گیرد و اگر تنقیح از سوی دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار نگیرد، آشفتگی و بی‌نظمی را در جامعه به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۰ تاکنون قوانین بسیاری در کشور تصویب شده است، تصریح کرد: به رغم این سابقه طولانی در قانونگذاری متأسفانه تنقیح قوانین به طور کامل و روشن صورت نگرفته است، بنابراین یکی از مهمترین دلایل در این خصوص بحث عدم ضرورت تنقیح قوانین از سوی لایه‌های مختلف جامعه است.

راستیان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تنقیح قوانین به عهده معاونت قوانین در امر تنقیح گذاشته شد، گفت: متأسفانه در مفاهیم اولیه در خصوص تنقیح اختلاف‌نظرهایی با دستگاه‌های اجرایی وجود دارد؛ از این رو پیش از آنکه شفاف‌سازی در امر تنقیح مورد توجه قرار گیرد، باید به موضوع برداشت‌های متفاوت از قانون توجه کرد، زیرا موضوع برداشت‌های متفاوت باعث شده اجرای قانون در برخی شرایط عقیم بماند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون جلسات بسیاری میان قوه مجریه و مقننه در خصوص تنقیح قوانین برگزار شده است، اضافه کرد: تنقیح قوانین با این انباشتگی از عهده یک قوه خارج است و باید همه دستگاه‌ها وارد عمل شوند، ضمن اینکه باید از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها نیز در امر تنقیح استفاده کرد، زیرا تنقیح قوانین علمی بوده و نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

قائم مقام معاون قوانین مجلس در امر تنقیح با بیان اینکه تجربه‌های بسیاری در خصوص تنقیح کسب شده است، تصریح کرد: در کنار نظریه‌های تئوری باید کارگاه‌هایی نیز در زمینه تنقیح تشکیل شود، بنابراین امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد برگزاری همایش‌های متعدد در حوزه تنقیح قوانین باشیم.

وی با بیان اینکه به اعتقاد مجلس تنقیح قوانین باید در حوزه دستگاه‌های اجرایی انجام شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به خوبی عمل نکردند اما معاونت قوانین در مجلس به این موضوع ورود جدی داشته و اقدامات بسیاری را تاکنون انجام داده است.

راستیان با اشاره به اینکه خلأهای موجود در امر تنقیح قوانین باید برطرف شود، یادآور شد: یکی از مهمترین معضلات و مشکلات امروز در جامعه عدم شفافیت در اصول مربوط به تنقیح قوانین است که به طور حتم با برگزاری چنین جلساتی این خلأها را می‌توان برطرف کرد.

کدخدایی: ضرورت رفع خلأها و مشکلات در تنقیح قوانین با تعامل مجلس و دولت

در ادامه این نشست، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در سخنانی اظهار داشت: باید به تنقیح قوانین به عنوان یک باور نظر کرد و برای تنقیح سه مرحله برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اجرا را باید مورد توجه قرار داد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله اجرای تنقیح قوانین قرار داریم، گفت: خوشبختانه معاونت قوانین مجلس بحث تنقیح را به طور جدی مورد پیگیری قرار داده است و در همین رابطه تاکنون دو کارگاه نیز در گذشته برگزار شده و این کارگاه سومین جلسه برای بررسی شفافیت در تنقیح قوانین است.

کدخدایی با بیان اینکه در تنقیح قوانین مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات به طور عمده نرم‌افزاری است و بارها مشاهده شده دستگاه‌ها با معضلات و مشکلاتی در تنقیح قوانین روبرو هستند.

وی با تأکید بر اینکه اجرای قانون برای همه دستگاه‌ها و نهادها ضروری است، متذکر شد: در خصوص تنقیح قوانین اقداماتی در دولت از سال‌های گذشته انجام شده ولی ماحصل این اقدامات نیازهای امروز جامعه را تأمین نمی‌کند.

کدخدایی با انتقاد از اینکه نگاه‌های متفاوتی در اجرای قانون و تنقیح قوانین وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه نه تنها دستگاه‌ها در این زمینه به خوبی عمل نکردند بلکه دانشگاه‌ها نیز به عنوان یک مکان علمی از بحث تنقیح قوانین استقبال قابل قبولی انجام نداده‌اند، اگر چه در مؤسسه مطالعات حقوقی دانشگاه تهران برای رفع فقدان‌ها و خلأهای تنقیح قوانین اقدامات و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم مشکلات بسیاری به جهت تعریف و مفهوم برنامه‌نویسی میان قوه مجریه و مقننه به وجود آمد، گفت: بارها مشاهده شده که دستگاه‌ها پس از تصویب قوانین مربوط به برنامه در اجرای آن دچار مشکل می‌شوند و مشخص نیست که قوانین مربوط به برنامه را چگونه باید اجرا کنند، بنابراین باید به مشکلات این چنینی در تنقیح قوانین و در تصویب قانون توجه کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه طبق آمارهای مطرح شده ۳۰ تا ۳۵ درصد از قوانین مربوط به برنامه‌های گذشته اجرا شده است، گفت: این موضوع به هیچ عنوان شایسته نیست و دولت و مجلس باید با همکاری و تعامل مشکلات را برطرف کنند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها: ,, ,
زمان انتشار: ۱۹ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو