زمان انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ -

استانداردسازی بنزین کشور تا سال۹۹ /مدیریت یکپارچه مراکزمعاینه‌فنی

رئیس سازمان محیط زیست با اعلام این که اطلاعات ۴۴۰ مرکز معاینه فنی کشور یکپارچه شده، گفت: امیدواریم تا سال ۹۹ کل کشور را با بنزین استاندارد پوشش دهیم.

به گزارشسرای نور؛  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اختتامیه دومین جشنواره پوستر و عکس «نفس‌های شهر» گفت: ما به همراهی هنرمندان برای انتقال پیام حفظ محیط زیست نیازمندیم زیرا این نوع فعالیت‌ها برای ارتقا سطح آگاهی و جلب مشارکت مردم بسیار مؤثر است.

معصومه ابتکار تأکید کرد: از فعالیت دولت سه سال و نیم می‌گذرد و در این مدت دولت در شرایط دشوار اقدامات ویژه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور انجام دادند.

ابتکار افزود: تلاش شبانه‌روزی سه سال و نیمه را در سطح کل دولت با همکاری ۱۶ دستگاه اجرایی و با مشارکت جدی بخش‌هایی مانند نیروی انتظامی و شهرداری‌ها امروز به نتایجی رسیده‌ایم. گرچه برنامه‌های کاهش آلودگی هوا کوتاه مدت نیست.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست در حال حاضر در ۱۵ کلانشهر به همراه ۱۰ مرکز استان کشور بنزین یورو ۴ عرضه و در سال ۹۶ در تمامی مراکز استان بنزین یورو ۴ عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: بازسازی ساختارهای متلاشی در حوزه محیط زیست و برگزاری کارگروه‌های آلودگی هوا بصورت منظم در سطح استانی و برگزاری این کارگروه‌ها بصورت ملی هر ماه و گاهی هر ۲ هفته یکبار با همکاری و مشارکت ۱۶ دستگاه اجرایی از جمله نیروی انتطامی و شهرداریها در حال برگزاری است.

معاون رئیس جمهوری ضمن ابراز امیدواری دربارهٔ اینکه تا سال ۹۹ کل کشور را با بنزین استاندارد پوشش دهیم گفت: موتورسیکلت‌های تولیدی کشور از نیمه سال ۹۵ انژکتوری شدند و موتور سیکلت کاربراتوری که ۵ برابر خودرو آلودگی تولید می‌کند، در ایران تولید نمی‌شود و به سمت تولید خودروی برقی حرکت کرده‌ایم.

ابتکار تصریح کرد: طی سه سال گذشته ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۶۰ هزار تاکسی فرسوده جمع‌آوری شد و تاکسی‌های گاز سوز تبدیل به تاکسی‌های فرسوده شد.

وی بازرسی خطوط تولید خودرو و اجرای نظام یکپارچه معاینه فنی را از دیگر اقدامات دولت در راستای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و افزود: دو خودروساز ایرانی درحال حاضر درحال فراهم کردن زمینه‌های تولید خودروی برقی هستند و حداقل دو مورد موتور سیکلت برقی در راه داریم.

معاون رئیس جمهوری اعلام کرد: اطلاعات ۴۴۰ مرکز معاینه فنی کشور یکپارچه شده است و با دوربین کنترل می‌شود. امیدواریم از این طریق حداقل ۲۰ درصد کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها را داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست ضمن بیان اینکه نیروگاه‌های کشور در سال ۹۲ بیش از ۴۰ درصد مازوت مصرف می‌کردند گفت: امسال مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به زیر ۸ درصد رسیده است و امیدوارم سال آینده صفر شود.

وی خارج کردن مینی بوس‌های فرسوده در کلانشهرهای کشور از جمله تهران از دیگر اقدامات زیست‌محیطی دولت اعلام کرد و گفت: میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مورد نطارت و ارزیابی قرار می‌گیرند و در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرها و شهرهای مراکز استان نصب شده است.

ابتکار تصریح کرد: از طریق این دستگاه‌ها میزان آلودگی هوا بصورت لحظه‌ای رصد و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: در روز ۱۶ اسفندسال ۹۲ شهر تهران ۱۹۶ روز هوای سالم و پاک داشته اما امسال در چنین روزی به ۲۴۶ روز رسیده و این آمار نشان می‌دهد که از سال ۹۲ تا ۹۵ کلانشهر تهران۷۰ روز هوای سالم بیشتری داشته است. در سایر کلانشهرهای کشور نیز میزان روزهای سالم و پاک از سال ۹۲ تا امسال بیشتر شده به عنوان مثال شیراز امثال حتی یک روز هم هوای ناسالم نداشته و کلانشهر اصفهان تعداد روزهای سالم ۳ برابر افزایش داشته و در شهر اهواز نیز میزان روزهای هوای سالم افزایش داشته است.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها: , ,
زمان انتشار: ۱۹ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو