زمان انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ -

تولید زیرپله‌ای تشک‌های تقلبی در کشور/هشدار به مصرف کنندگان

تولیدکنندگان صنعت کالای خواب کشور، خواستار ورود فوری دستگاه‌های مسئول برای جلوگیری از واردات و تولید محصولات تقلبی و غیراستاندارد شدند.

به گزارش سرای نور؛  تولید محصولات غیراستاندارد و زیرپله ای «خواب» داخلی و واردات محصولات بی‌کیفیت خارجی به خصوص تشک، علاوه بر صنعت داخلی سلامت مصرف کننده ها را نیز تهدید می‌کند؛ درحالی که امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده و در آن بر حمایت از تولیدات باکیفیت و مرغوب داخلی تاکید شده است، برخی از سودجویان با تولید و واردات محصولات بی‌کیفیت، صنعت کالای خواب کشور را دچار چالش کرده‌اند.

صنعت کالای خواب نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر طی سال‌های اخیر جولانگاه کسانی شده که با واردات کالاهای بی‌کیفیت و درجه چندم خارجی یا تولید محصولاتی بدون در نظر گرفتن استانداردهای فنی و طبی تنها به دنبال کسب سود و منفعت خود هستند.

در واقع این افراد با هدف کاهش هزینه‌های خود و عرضه محصول با قیمت نازل تر از بازار بخش عمده‌ای از استانداردهای ضروری درتولید یک تشک مناسب را رعایت نمی‌کنند و از سوی دیگر با استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت و غیراستاندارد سلامت مصرف کنندگان و خانواده‌ها را در مخاطره قرار داده‌اند.

برهمین اساس تولیدکننده‌های واقعی و باسابقه این صنعت به دلیل قیمت پایین این نوع محصولات تقلبی، توانایی رقابت قیمتی با آنها را ندارند و تداوم این روند به طور قطع بخشی از اشتغال ایجاد شده دربنگاه‌های اقتصادی تولید و عرضه کالای خواب استاندارد ایرانی را از بین خواهد برد.

برهمین اساس تولیدکنندگان این صنعت خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی و ذیربط برای جلوگیری از تداوم واردات و تولید محصولات تقلبی و غیراستاندارد در داخل و عرضه آن دربازار داخلی شده‌اند. این درحالی است که فعالان و سرمایه گذاران صنعت کالای خواب کشورمان توانسته‌اند به دستاوردهای مهمی در این زمینه دست یابند و با بکارگیری استاندارهای سلامت، نظام پزشکی و البته سلیقه مصرفی مردم  کشورمان در ترویج مصرف کالای با کیفیت ایرانی و حمایت تولید ملی قدمی مثبت را بردارند.

هرچند تولید صنعتی کالای خواب در ایران عمری نزدیک به نیم قرن دارد؛ اما هنوز نتوانسته نزد مردم کشور جایگاهی مطلوب به دست آورد و برهمین اساس بخش عمده نیاز خانوارها از طریق کالای وارداتی ارزان قیمت تامین می‌شود. از سویی دیگر برخی شرکت‌های تولید داخل با استفاده از دستگاه‌های روز اروپا و پتانسیل تولید بالا همچون ویستر نمی‌توانند محصول را با قیمت نازل عرضه کنند. از این رو به دلیل عدم آگاهی مصرف کننده که نتیجه اطلاع رسانی ضعیف نهادهای مسئول است، مردم به سوی خرید کالاهای درجه چندم خارجی (یا به اسم خارجی) می روند که این امر می‌تواند اثرات جدی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد.

بنابراین کالای خارجی بی‌کیفیت و حتی درجه ۳ اما ارزان که امروزه مونس حداقل ۷ ساعت از زندگی روزانه ایرانی‌ها شده است؛ دارای اشکالاتی بوده که نه تنها در بلند مدت، بلکه با گذشت چند شبانه روز عوارض و آسیب‌های خود را نشان خواهد داد. به عنوان مثال این آسیب‌ها و بیماری‌ها می‌تواند نشات گرفته از وجود ریزگردهایی باشد که از الیاف نامرغوب و غیر استاندارد به کاررفته در تشک‌ها پخش می‌شود.

البته کمر دردهای مزمن نیز حاصل فنرهای غیر استانداردی بوده که به طور مناسب و دقیق جاگذاری و متصل نشده است.  در این میان اما حاشیه سود پایین که به خاطر کیفیت بالا ایجاد می‌شود؛ نمی‌تواند برخی سرمایه داران و فعالان این صنعت را جذب کند و خواهان راه میانبری بوده تا سود تولید را چند برابر کرده و افزایش دهند.

به همین منظور است که به تولید زیر پله ای کالای خواب، روی آورده و در کارگاه های غیر استاندارد و حتی خانگی به ساخت تشک طبی! اقدام می‌کنند. تشک‌ها و بالش‌هایی که از پارچه و الیاف درجه۳، چندبار مصرف شده و سازه‌های غیره استاندارد و از رده خارج، ساخته و در نهایت با برچسبی تقلبی از نوع استاندارد و به اسم برندی خارجی و معتبر به اتاق های خواب روانه می‌شوند.

صنعت کالای خواب نه اینکه امروزه از گران بودن مواد اولیه، نرخ بالای ارز، موانع گمرگی، بازار اشباع شده از کالای های وارداتی رنج می‌برد، بلکه از سودجویانی ضربه می‌خورد که علاوه بر تولید داخل، سلامت مردم کشورمان را نیز نشانه رفته‌اند. برهمین اساس این صنعت و هزاران شاغل آن نیازمند عزم جدی مسئولان ذیربط است تا با اتخاذ تصمیماتی قاطع و به موقع به مبارزه با مرگ های خاموش در بستر های خواب بشتابند.

لازم به ذکر است، خواب یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان به شمار می‌رود. از این روست که بسیاری از دانشمندان، روانشناسان و علاقمندان به سلامت جسم و روح، زمانی که انسان در خواب به سر می‌برد را علاوه بر اهمیتش، به یک موهبت تشبیه کرده‌اند تا در تصمیمات و خلق و خوی فردی تاثیرگذار باشد.

قطعا هر انسانی باید در شبانه روز معادل ۷ الی ۸ ساعت را در خواب بگذراند تا بتواند تجدید قوای فکری و جسمی کند، پس چه بهتر اینکه در این روند از عوامل و ابزارهایی همچون تشک و کالایی خواب استاندارد استفاده کند.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها: ,, ,
زمان انتشار: ۲۰ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو