زمان انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ -

اردیبهشت ۹۶ معلوم می‌شود که موضع عملی ترامپ در قبال برجام چیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده و با لغو یا تمدید تحریم ها، عملا مشخص می‌شود که موضع دولت آمریکا در قبال برجام چیست؛ در آن هنگام باید تصمیم بگیریم.

 به گزارش سرای نور؛ حشمت الله فلاحت پیشه  با اشاره به ارائه گزارش چندی پیش وزارت امورخارجه از روند سه ماهه چهارم اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: این گزارش نسبت به گزارش های قبلی مصداقی تر بود، چرا که یکسری ایرادات کمی و کیفی به گزارش های قبلی وزارت خارجه وارد بود اما این گزارش وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: گزارش جدید وزارت خارجه ماهیتا متفاوت است و به طور مشخص اعلام کرده است که ۹۱۱ شخص، شرکت، نهاد، هواپیما و نفتکش ایرانی از تحریم ها خارج شده اند؛ از سوی دیگر نشان می دهد که برخی مشکلات مانند فروش نفت و بازگشت پول آن و مبادلات بانکی کوچک و متوسط حل شده ولی در زمینه مبادلات بانکی بزرگ، به دلیل مداخله آمریکایی ها مشکلات باقی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: معتقدم گزارش های بعدی که از سوی وزارت خارجه از روند اجرای برجام ارائه می‌شود، باید جدی تر باشد؛ چرا که در گزارش های آینده منتظریم که آقای ظریف بگوید که «ترامپیسم» شکل گرفته، چقدر بر اجرای برجام تاثیرگذار بوده است.

فلاحت پیشه گفت: تا اردیبهشت ماه مشخص می‌شود که موضع دولت آمریکا در قبال برجام چیست؛ اگر در آن موعد، ترامپ تحریم هایی را که طبق برجام باید تعلیق شوند، تمدید کند یعنی اینکه آمریکایی ها رسما از برجام خارج شده اند و در آنجا جمهوری اسلامی باید برجام را عملا پایان یافته تلقی کند و تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون برجام نقض نشده است که باید منتظر اردیبهشت ماه بمانیم، اظهار داشت: برجام نقض شده، اما به طور کامل نقض نشده است، ولی لغو نکردن تحریم ها در اردیبهشت ماه صریح ترین اقدامی است که آمریکایی ها در راستای نقض برجام می توانند انجام دهند.

گفتنی است، اواخر اردیبهشت ماه سال آینده، تعلیق شش ماه تحریم های هسته ای ایران از سوی اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به پایان می رسد و در آن زمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید این کشور باید مطابق برجام، نسبت به تعلیق مجدد تحریم ها اقدام کند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها: ,,, ,
زمان انتشار: ۲۱ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو