زمان انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ -

«ایران و بوسنی» بر توسعه مناسبات در زمینه های مختلف تاکید کردند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به همراه هیاتی در بوسنی به سر می برد در دیدارهای جداگانه ای با مقامات آن کشور، توسعه مناسبات طرفین را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش سرای نور؛ هیات پارلمانی کشورمان در سفر به بوسنی و هرزگوین با مقامات عالی رتبه پارلمانی و سیاسی و امنیتی این کشور دیدار و  در زمینه توسعه مناسبات دوجانبه گفتگو کردند.

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در زمان ورود به سارایوو مورد استقبال رسمی «شمس الدین محمدوویچ» ریس کمیسیون تجارت خارجی و گمرک مجلس نمایندگان و مدیرکل بین الملل پارلمان بوسنی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین قرار گرفت.

بروجردی در نخستین برنامه با کمیسیون مشترک دفاعی و امنیت ملی پارلمان بوسنی و هرزگوین دیدار و گفتگو کرد.

«صفت پوجیچ» رئیس کمیسیون مشترک دفاعی و امنیت ملی پارلمان بوسنی و هرزگوین در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور بر لزوم همکاری های بیشتر در زمینه های مختلف و خصوصاً همکاری های پارلمانی تاکیدو با استقبال از لغو تحریم ها ظالمانه جمهوری اسلامی ایران، برجام را زمینه ساز ایجاد ثبات و ارتقاء مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور در بوسنی و ملاقات با مقامات این کشور، به سابقه دیرینه مناسبات میان دو کشور اشاره و افزود: امروز بیش از ۲۵ سال از آغاز همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری میان دو کشور می گذرد و علیرغم فراز و فرودها، روابط دو کشور همواره دوستانه بوده است.

در این دیدار طرفین بر ضرورت تقویت روابط پارلمانی میان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین تاکید و در خصوص نحوه عملکرد کمیسیون ها و برخورد با مسائل دفاعی و امنیتی تبادل نظر کردند.

همچنین بروجردی با «باریشا چولاک» رئیس مجلس اقوام بوسنی دیدار و گفتگو داشت. در این دیدار رئیس مجلس اقوام با تشکر از سفر هیئت پارلمانی کشورمان به سارایوو، سفرهای مقامات دو کشور را زمینه ساز گسترش همکاری های دو کشور دانست و خواستار توسعه هرچه بیشتر روابط پارلمانی دو کشور شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان نیز در این دیدار، به سابقه ی مناسبات دوجانبه ی میان دو کشور اشاره و افزود: جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین زمان ها و در طی جنگ سالهای در دهه ۹۰ میلادی همواره در کنار مردم و دولت بوسنی بوده است و از هیچ کمکی در جهت ایجاد و استمرار صلح دریغ نکرده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین با احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در کنار مردم و دولت بوسنی قرار داشته و از یکپارچگی و وحدت این کشور حمایت و نموده است.

بروجردی و هیئت همراه، در ادامه سفر همچنین با «شفیق جعفروویچ» رئیس مجلس نمایندگان و «صفت سوفتیچ» رئیس پیشین خانه اقوام بوسنی و هرزگوین دیدار و به سابقه خوب روابط دو کشور اشاره و بر ضرورت تعمیق آن تاکید کردند.

جعفروویچ در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور و حمایت های جمهوری اسلامی ایران در دوران گذشته بمنظور برقراری صلح در بوسنی به ضرورت افزایش همکاری های اقتصادی اشاره و خوستار بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات طرفین برای ارتقاء مناسبات در تمام زمینه ها شد.

بروجردی نیز در این دیدار به ضرورت توسعه مناسبات تجاری میان دو کشور اشاره و افزود: با سفر مقامات عالی رتبه دو کشور در چند ماه اخیر تلاش هایی خوبی برای گسترش هرچه بیشتر همکاری ها صورت گرفته و روابط دوجانبه سیر صعودی خود را آغاز کرده است.

در ادامه دیدارها، «میرکو شاروویچ» وزیر تجارت خارجی بوسنی در نشستی با هیات ایرانی با اشاره به فرصت به وجود آمده برای ارتقاء روابط اقتصادی میان دو کشور، بر لزوم حل مسائلی همچون سیستم بانکی و تسهیل صدور ویزا برای تجار و بازرگانان تاکید و افزود: ظرفیت های اقتصادی دو کشور بسیار بالاست و امیدوارم  هرچه سریعتر شاهد افزایش سطح روابط اقتصادی میان دو کشور باشیم.

رئیس هیات ایرانی نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور و ظرفیت های گسترده ی موجود گفت: رایزنی های خوب و مفیدی در حال انجام است و افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به خصوص فعال سازی بخش های خصوصی میان دو کشور از اهمیت به سزای برخوردار است.

هیات پارلمانی کشورمان همچنین در دیدار با مقامات عالی رتبه وزارت امنیت بوسنی و هرزگوین بر اهمیت تبادل اطلاعات در زمینه مقابله با تروریسم و خصوصاً گروه های افراطی که امروزه چهره ای غیر واقعی از دین اسلام را به نمایش گذاشته اند تصریح کردند. در این جلسه طرفین همچنین اقدامات تروریستی را در سراسر جهان به خصوص منطقه خاورمیانه و کشورهای عراق و سوریه محکوم کردند و تلاش های جهانی برای مقابله با این گروه های تروریستی و اقدامات آنها را خواستار شدند و بر تقویت روابط دو کشور و گسترش تعاملات سازمان های امنیتی تاکید کردند.

هیات پارلمانی کشورمان به ریاست بروجردی که سفر به منطقه بالکان را از روز سه شنبه با ورود به بلگراد آغاز کرده بود، روز پنج شنبه وارد سارایوو شد و  با رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس اقوام، رئیس کمیته مشترک دفاعی و امنیتی پارلمان، وزیر تجارت خارجی و مقامات وزارت امنیت و نهادهای ایرانی حاضر در بوسنی و هرزگوین دیدار و گفتگو کرد. هیات پارلمانی کشورمان همچنین در ضیافت نهار رئیس مجلس نمایندگان بوسنی شرکت و در ضیافت شام سفیر کشورمان با مدیران نهادها ایرانی فعال در بوسنی و هرزگوین دیدار کرد.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها: ,, ,
زمان انتشار: ۲۱ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو