زمان انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ -

ظریف: تحولات بین المللی تنها توسط غرب شکل نمی گیرد

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تحولات بین المللی تنها توسط غرب شکل نمی گیرد، گفت: امروز کنشگران دیگری هم می توانند تاثیرات خوبی داشته باشند.

به گزارش سرای نور؛ محمدجواد ظریف در مراسم رونمایی از کتاب «دوران گذار روابط بین الملل در جهان پساغربی» که بعد از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت:  این کتاب شروعی است برای بررسی بیشتر مسائل بین الملل در کشور و لزوما به منزله سیاست های وزارت امور خارجه نیست بلکه تلاشی است دانشگاهی برای باز کردن راه در راستای تحقیق، تفکر و برنامه ریزی بیشتر در خصوص آینده که امیدواریم دوستان و محققان از این مسئله به خوبی بهره ببرند.

وی افزود: کشورهای مختلف در جهت ترسیم شرایط آینده با هزینه های هنگفتی موسسات پژوهشی مختلفی را به وجود آوردند لذا ما نیز این حرکت را ضروری و لازم برای شروع یک بحث در حیطه های آکادمیک که ممکن است جنبه های اجرایی هم برای تصمیم‌گیرندگان داشته باشد، می دانیم.

ظریف با بیان اینکه اگر به عنوان کتاب نگاهی داشته باشیم مهمترین بحثی که ما در ذهن خود داشتیم را در عنوان کتاب مطرح کردیم، بیان کرد: این نکته به این مسئله اشاره می کند که برای اولین بار در روابط بین الملل تحولات در دوران گذار نه در غرب و نه توسط غرب شکل می گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: به طور مثال در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال شاهد سه عنوان در آن کنفرانس که شامل پساغرب، پساحقیقت و پسانظم بودیم که عنوان پساغرب آن برای ما که در جهان غیرغربی هستیم بسیار مهم است.

وی افزود: بسیاری از تحلیلگران ما همچنان روابط بین الملل را در فضای دوران جنگ سرد می بینند فضایی که یا دو قطبی است و یا تمام تحولات آن در غرب اتفاق می افتد. ما نمی گوییم که غرب دیگر در روابط بین الملل تاثیرش را از دست داده اما این واقعیت را باید پذیرفت که دنیا فقط غرب به شمول روسیه نیست و همه تحولات در آنجا شکل نمی گیرد.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: امروز کنشگران دیگری هم می توانند تاثیرات خوبی داشته باشند. ادراک صحیح واقعیات می تواند نقش یک کشور را یا یک تفکر را در سطح بین المللی دارای وضعیتی کند که رابطه مستقیمی را با قدرت سخت و یا قدرت نرم آن کشور نداشته باشد، اما با توجه به همه این مسائل کنشی که در جهان غرب شکل می گیرد می تواند تاثیر به سزایی در آینده روابط بین الملل داشته باشد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها: ,, ,
زمان انتشار: ۲۱ اسفند, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو