زمان انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ -

برنامه ۴ساله ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای ایجاد یک میلیون شغل

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، از ایجاد ۳۶۰ هزار فرصت شغلی در کشور خبر داد و گفت: برای چهار سال آینده حدود یک میلیون شغل را هدف گرفتیم.

به گزارش سرای نور؛ محمد مخبر در مراسم افتتاح هزار هکتار طرح جنگل کاری برکت در مناطق حاشیه ای تهران و برنامه ریزی و ایجاد دو هزار هکتار جنگل در استان های مرزی کشور، اظهارداشت: نگاه ما در ستاد همواره جامع نگر بوده و هیچ گاه به صورت نقطه ای به کارهای ستاد نگاه نکردیم.

وی افزود: یک بحث اختلافی وجود دارد که محیط زیست انسان محور است یا زیست محور. انسان محور به معنای آن است که همه آفرینش خدا باید در اختیار انسان قرار گیرد، اما وقتی بگوییم زیست محور است یعنی انسان هم یکی از زیستمندان کره خاکی است و دیگر این نگاه که همه چیز در اختیار انسان باشد، کفایت نمی کند.

مخبر ادامه داد: در این بحث مصالحه ای شکل گرفته تحت عنوان توسعه پایدار یا به تعبیر مقام معظم رهبری پیشرفت پایدار که سه ستون دارد اقتصاد، مسائل اجتماعی و اکولوژی سیستم. یکی از کارهای خوب در ستاد این بوده که توسعه پایدار را در جمیع فعالیت‌ها حاکم کردیم. اگر در بخش اقتصادی کار می کنید انصافا کارهای بزرگی شکل گرفته است. بیش از ۳۶۰ هزار فرصت شغلی در کشور سامان دادیم و برای چهار سال آینده هم حدود یک میلیون شغل را هدف گرفتیم و تا به حال ۳۰۵ طرح کوچک و متوسط را توانسته‌ایم ایجاد کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: یکی دیگر از پایه های توسعه شرکت های دانش بنیان است که موسسه دانش بنیان برکت را راه اندازی کردیم که حتما از نقطه قوت های کشور خواهد شد زیرا متخصصان خوبی در آن داریم و فقط بیش از ۲۰۰ متخصص در سطح PHD زیر ۳۰۰ ساله از دانشگاه های معتبر کشور در آن مشغولند.

مخبر افزود: قبلا هم برای توانمندسازی مناطق محروم بنیاد برکت را راه اندازی کرده بودیم که فعالیت می کرد اما دیگر طرحی را آغاز نمی کنیم مگر دارای سه خاصیت باشد یعنی با سیاست های اقتصاد مقاومتی تطبیق داشته باشد، در مناطق محروم شکل بگیرد و با رویکرد غیرماندگاری ایجاد شود تا به محض اینکه سرپا شد آن را واگذار کنیم.

وی اضافه کرد: اگر نیروگاه می زنیم در خواف است و اگر فولاد راه اندازی می کنیم در خرمشهر است و اگر کاغذ تولید می کنیم با آلودگی هایی که در زمین ریخته آن را تولید می کنیم که هم کمک به رفع آلودگی است هم کمک به حفظ جنگل ها است و هم جلوگیری از خروج ارز برای واردات چوب است و این کجاست در شادگان که امنیت و اشتغال به دنبال می آورد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: بعد از اینکه مقام معظم رهبری بحث مکران را مطرح کردند، به رغم اینکه ۱۵ درصد پیشرفت در بندرعباس داشتیم پالایشگاه مان را به جاسک بردیم. ۴۰ درصد نفت کشور سنگین و فوق سنگین است که آن را یا نمی خرند و یا ارزان می خرند، اما خوراک پالایشگاه ما همین نفت سنگین و فوق سنگین است.

مخبر اضافه کرد: با توسعه بخش دارویی فقط در حوزه داروهای ضد سرطان بیماران ما ۱۳۵ میلیارد کمتر پول داده اند و داروی ۳ میلیون تومانی را ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان می خرند. هر مریض سرطانی یک خانواده را مستاصل می کند، اما  یک واکسن این موضوع را رفع می کند و بسیار امیدواریم تا سال آینده این واکسن را در داخل تولید و به بازار عرضه کنیم.

وی افزود: در مسائل اجتماعی حقیقتا با لطف خدا و تدابیر حضرت آقا طی این مدت و به ویژه در سال ۱۳۹۵، ۲۴ هزار و ۷۱۰ پروژه در کشور ایجاد کردیم. ۴ هزار روستا را هدف گیری کردیم که از آن میان دو هزار روستا را کاملا بی نیاز کردیم. ۱۳۶۰ طرح آبرسانی، جاده، بهداشت و…، شکل دادیم و ۸۰۰ مدرسه را تحویل دادیم. ۵۷۰ مسجد ساختیم، ۲۸۰۰ زوج نابارور مناطق محروم را هم برایشان هزینه کردیم که امروز بیش از ۱۳۰ بچه مسلمان به دنیا آمده است.

مخبر افزود: نزدیک به ۴۵ هزار وام قرض الحسنه دادیم و نزدیک ۵۰ هزار نسخه مریض های سرطانی را تهیه و ۵۰۵ هزار و ۲۶۵ جهیزیه به زوج های مستضعف هدیه کردیم.

وی با اشاره به بیمارستانهای ساخته شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکید کرد: در ساخت بیمارستان باید بیمارستانی بسازیم که اگر خدایی ناکرده مقامات مسئول برایشان اتفاق افتاد به آنجا بروند و فقیرترین افراد هم به آنجا مراجعه کنند. بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی که در تهران ساختیم ۳ هزار پارکینگ دارد و در مقابل قوی ترین زلزله مقاوم است و طوری طراحی شده که این تعداد پارکینگ در کمتر از نیم ساعت به تخت بیمارستانی بدل می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه از پتانسیل های کشور استفاده می کنیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری به پشتیبانی از گروه های جهادی اشاره کرده بودند که ما ۹۰ گروه جهادی را طی سال گذشته پشتیبانی کردیم.

مخبر بیان کرد: در محیط زیست هم امروز شاهدید که هزار هکتار درختکاری را بهره برداری می کنیم و ۲ هزار هکتار هم در دست برنامه ریزی داریم و البته قبلا در شهرک دارویی هم از ۲۰۰ هکتار مجموعه، ۵۰ هکتار آن جنگل کاری و درختکاری بوده است.

وی هشدار داد: ما کشوری هستیم که در ذخایر نفت وگاز اولین به شمار می رویم اما وقتی حضرت آقا می فرمایند خام فروشی نکنیم تنها یک بحث ارزش افزوده است و مسئله مهمتر اشتغالزایی است که با هر چاه جدید ۲ هزار نفر مشغول بکار می شوند. ما ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر دسترسی به دریا داریم. در اروپا مسیر کناره مدیترانه از برخوردارترین مناطق است اما فقیرترین بخش های کشور ما کنار دریا است و بعد آنچه که باید کنار دریا ایجاد کنیم را در کویر ایجاد می کنیم تا هر یک لیتر آبی که باید به این استان بی آب برای فولاد بدهیم به قیمت ۳ لیتر بنزین تهیه شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انتقاد کرد: سهم ما از ۸ میلیارد دلار بازار زعفران جهان ۴۰ میلیون دلار است در حالی که تنها در خراسان جنوبی با زعفران و عناب می توان کل استان را اداره کرد اما ما آنجا کارخانه فولاد می زنیم که باید برای آن ۲ هزار کیلومتر انتقال آب انجام دهیم.

مخبر هشدار داد: در برخی استانها ۵۰۰ نوع گیاهان دارویی داریم و بیش از ۱۰ استان ما بالای ۴۰۰ میلیمتر بارندگی دارد اما ما در مناطقی که آب نیست، کشاورزی می کنیم. جایگاه هشتم را بازار صنایع داریم و از ۳۰ میلیارد دلار بازار صنایع دستی دنیا تنها ۵۰۰ میلیون دلار استفاده می کنیم.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت سرمایه گذاری در بنیاد برکت گفت: در این بنیاد بیش از ۳۰۰ شرکت با ما شریک شده اند و بیش از ۳ هزار مجموعه نیز در نوبت مشارکت با ما هستند که یعنی ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه آماده بکار داریم و این یعنی در کشور پول هست و باید اقدام و عمل کرد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۲ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو