زمان انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ -

پس از ترک کاخ ریاست جمهوری؛

رئیس جمهور معزول کره جنوبی عذرخواهی کرد

«پارک گئون های» که دو روز پیش توسط دادگاه قانون اساسی کره جنوبی از ریاست جمهوری این کشور عزل شده بود، امروز «کاخ آبی» را تَرک کرد.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از «بی بی سی»، «پارک گئون های» رئیس جمهور کره جنوبی که ۲۰ اسفند ماه سال جاری (جمعه گذشته) توسط دادگاه قانون اساسی این کشور به اتهام فساد از قدرت کنارگذاشته شده بود، امروز و با گذشت دو روز از صدور این رأی، کاخ ریاست جمهوری این کشور موسوم به «کاخ آبی» را تَرک کرد.

«پارک گئون های» در اولین بیانیه خود پس از رأی دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در تأئید استیضاح پارلمان این کشور و خلع وی از قدرت و مصونیت سیاسی اعلام کرد: اگرچه ممکن است به زمان نیاز باشد؛ ولی مطمئنم که حقیقت روزی آشکار خواهد شد.

رئیس جمهور کره جنوبی در ادامه از حامیان خود به دلیل ناتوانی در انجام وظایفش در سمت مذکور عذرخواهی کرد.

بر اساس گزارش های منتشره، حکم عزل گئون های جمعه گذشته ۲۰ اسفند ماه سال جاری توسط ۸ قاضی دادگاه قانون اساسی کره جنوبی و به اتهام فساد، علیه وی صادر شد.

گزارش ها حاکی است، قضّات دادگاه قانون اساسی این کشور همچنین خواستار آن شدند تا ظرف مدت ۶۰ روز آینده انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار گردد.

اوایل هفته گذشته نیز دادگاه ویژه بررسی تخلفات مالی و سیاسی رئیس جمهور کره جنوبی، او به همراه «چوی سون سیل» را به جرم دریافت رشوه از شرکت سامسونگ نیز متهم کرده بود.

در همین رابطه، «بی بی سی» پس از اعلام رأی دادگاه، با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که دفتر رئیس جمهور برکنار شده کره جنوبی گفته است که «پارک گئون های» قصد ندارد کاخ ریاست جمهوری موسوم به «کاخ آبی» را تَرک کند.

در ادامه گزارش شبکه  «بی بی سی» در این باره آمده بود: دفتر وی همچنین اعلام کرده است که او فعلاً مایل نیست در این باره و یا پیرامون حکم دادگاه قانون اساسی در برکناری وی به صدور بیانیه ای مبادرت نماید.

این در حالیست که خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که «هوانگ کیو آهِن» (Hwang Kyo-ahn) نخست وزیر و رئیس جمهور موقت این کشور گفت که کابینه وی می تواند ثبات در این کشور را برقرار کرده و از تشدید تنش های داخلی جلوگیری کند.

«هوانگ کیو آهِن» پس از اعلام رأی دادگاه قانون اساسی این کشور در تأئید رأی استیضاح پالمان مبنی بر عزل «پارک گئون های» در سخنانی گفته بود: به تصمیم دادگاه قانون اساسی احترام می گذارم. کابینه این کشور می تواند ثبات را در سراسر کره جنوبی را برقرار کند.

وی همچنین از وزرای مرتبط خواسته بود تا مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را ظرف مدت ۶۰ روز آینده مهیا کنند.

گفتنی است، پس از آنکه در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، اخباری مبنی بر مداخله «چوی سون سیل» دوست «پارک گئون های» در امور حاکمیتی منتشر گردید، رئیس جمهور کره جنوبی تا زمان بررسی به این اتهامات از سمت خود تعلیق شد.

متعاقب آن، مقامات قضایی کره جنوبی اعلام کرده بودند که از نظر آنها پارک گئون های، خود نیز در پرونده فساد مربوط به پرونده «چوی سون سیل» یکی از دوستان بسیار نزدیک رئیس جمهور در جریان سوء‌ استفاده از فرصت ها و امکانات دولتی دخیل بوده است.

در همان زمان، «لی یانگ ریول» دادستان کل کره جنوبی گفته بود که پارک گئون های به عنوان «همدست» در این پرونده مشارکت داشته است؛ اما وی دارای مصونیت است و به همین دلیل نیز آنها نمی‌ توانند اتهام رسمی را علیه وی مطرح کنند.

«چوی سون سیل» دوست قدیمیِ پارک گئون های متهم است که به پشتوانه دوستی با رئیس‌ جمهورِ این کشور به دریافت میلیون‌ ها دلار به عنوان کمک مالی مبادرت ورزیده است.

این در حالی است که اعتراضات مردمی به پارک گئون های در کره جنوبی تاکنون چندین بار موجب شکل گیری راهپیمائی های گسترده ای شده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۲ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو