زمان انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۶ -

نگرانی نسبت به سواستفاده برخی از نظارت بر انتخابات شوراها

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا گفت:اساس نظارت، بررسی شکلی است و بررسی استصوابی نیست، این نگرانی وجود دارد که برخی سواستفاده کنند اما تمام تلاش خود را می کنیم تا نواقص به حداقل برسد.

به گزارش سرای نور؛ محمد محمودی شاه نشین رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صبح امروز با حضور در فرمانداری تهران در جریان نام نویسی از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار گرفت.

محمودی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه فرمانداری ها، دستگاه های اجرایی وزارت کشور، هئیت های نظارتی استانی، اداره پست، نیروی انتظامی و دفاتر ارائه دهنده عدم سوپیشینه، آمادگی کامل داشته اند.

وی افزود: روند انتخابات به نحو بسیار شایسته ای در حال پیش رفتن است. انتظار است که همچنان مانند دو روز گذشته، روند پیشرفت ثبت نام ادامه داشته باشد.

محمودی ادامه داد: از همین الان تا ۲۹ اردیبهشت، منتظر هستیم که مردم با همین شور بر سر صندوق ها حاضر شوند و مدیریت شهرهاشان را به افرادی که تابع نظام جمهوری اسلامی و ارزش های انقلاب و در مسیر اقتصاد مقاومتی و با رویکرد تولید و اشتغال هستند، رای بدهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کل کشور چه تعداد هیئت نظارتی و چه تعداد ناظر وجود دارد تصریح کرد: بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در غالب هیئت های نظارت کشور برنامه ریزی شده اند. بخشی از انتخابات دوره پنجم شوراها به صورت الکترونیکی برگزار می شود و به همین دلیل باید آموزش های لازم و خاص به ناظران ارائه داده شود.

محمودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخابات در چه تعداد از حوزه ها در تهران و سایر حوزه ها به شکل الکترونیکی برگزار می شود گفت: بر اساس تفاهمی که با وزارت کشور داشتیم، انتخابات در۱۰ هزار از شعبه ها به طور الکترونیکی برگزار می شود.

وی تاکید کرد: برای شهرهایی که شوراهای ۷ تا ۹ نفره دارند، برای هر حوزه ۳ سیستم سخت افزاری در نظر خواهیم گرفت. تعداد دستگاه هایی که وزارت کشور توانسته آماده کند، ۳۴ هزار عدد است که ۱۰ هزار شعبه را پوشش خواهد داد.

محمودی درباره اینکه آیا در تهران و سایر حوزه ها مشکل خاصی به وجود آمده است گفت: مشکل خاصی نبوده است. فقط درباره افرادی که در شهرها کاندیدا می شوند و دانشجوی کارشناسی ارشد هستند، چون اصل مدرک کارشناسی شان در اختیار دانشگاه هاست، مشکلاتی داشته اند که با اخذ گواهی اولیه، این مساله حل و فصل شده است.

وی ادامه داد: در بحث عدم سوپیشینه هم تدابیری اتخاذ شده تا مردم در ثبت نام دچار مشکل نشوند. فرمی تهیه شده که مورد تایید هیئت نظارت، وزارت کشور و مراجع ۴ گانه هست که بتوانیم با این فرم فرصت ثبت نام را از کسی نگیریم و آن فرد بتواند با خوداظهاری حداکثر ظرف ۱۵ روز بگوید که آیا سوءپیشینه داشته یا خیر و سپس آن را به هیئت های اجرایی ارائه کند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در واکنش به این اظهار نظر که می گوید «نظارت بر انتخابات شوراها با اهمال همراه است» گفت: در مدت ۱ ماه باید صلاحیت نامزدهای شوراها و مدارک آن ها بررسی و نواقص آن ها مشخص شود تا مبادا مدارک غیر واقعی ارائه ندهند.

محمودی ادامه داد: به دلیل اینکه اساس هیئت های نظارت، بررسی شکلی است و بررسی استصوابی  نیست، این نگرانی وجود دارد که برخی سوءاستفاده کنند اما تمام تلاش خود را می کنیم تا نواقص به حداقل برسد تا افراد صالح وارد چرخه انتخابات شوند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو