زمان انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۶ -

وداع چهره ها با دانشگاه/ از پدر معنوی دانشگاه آزاد تا اولین وزیر

سال ۹۵ دانشگاهیانی جهان فانی را ترک کردند و رخ در نقاب خاک کشیدند و آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان پدر معنوی دانشگاه آزاد و دکتر علی شریعتمداری اولین وزیر علوم از جمله آنها بودند.

به گزارش سرای نور؛ در سال ۹۵، درگذشت  آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان پدر معنوی دانشگاه آزاد اسلامی و بنیانگذار نخستین دانشگاهی که پس از انقلاب اسلامی در بخش خصوصی فعالیت می کرد، مهمترین اتفاق در عرصه دانشگاهی بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و انقلاب و رهبری پس از عمری مجاهدت، عصر روز ۱۹ دی ماه ۹۵ دعوت حق را لبیک و در ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

وی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور در دو دوره پیاپی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نماینده این مجلس بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ ریاست این نهاد را برعهده داشت.

پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با حکم رهبر معظم انقلاب، دکتر علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد تا پس از درگذشت آیت الله، این دانشگاه همچنان مسیر خود را ادامه دهد.

زنده‌یاد دکتر علی شریعتمداری؛ نخستین وزیر فرهنگ و آموزش عالی پس از انقلاب

زنده‌یاد دکتر علی شریعتمداری نیز در سال ۹۵ به کاروان سفر کرده ها پیوست. وی یکی از اصلی ترین اعضای ستاد انقلاب فرهنگی (که بعدها به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرنام داد)، از نخستین روزهای تشکیل این نهاد سیاستگذار فرهنگی و با حُکم حضرت امام خمینی(ره)، به عضویت این مرکز در آمد.

وی به عنوان نخستین وزیر فرهنگ و آموزش عالی کشور یکی از علمی‌ترین شخصیت‌های کشور در طول سال‌های پس از انقلاب بود.

شریعتمداری در سال ۱۳۰۲ در شیراز به دنیا آمد و سی سال بعد، در سه رشته فلسفه، علوم تربیتی و علوم قضایی، مدرک کارشناسی گرفت و کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه‌های میشیگان و تنسی امریکا و در رشته فلسفه و تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی دریافت کرد. وی از سال ۱۳۳۹، دانشیار دانشگاه شیراز شد و پس از آن هم به‌عنوان استاد علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان به خدمت مشغول شد.

وی از سال ۱۳۵۸ به عنوان استاد تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت معلم تهران به خدمتگزاری مشغول شد. مسئولیت وزارت فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت، سرپرستی گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضویت در هیئت مرکزی گزینش استاد، عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش و ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، تنها بخشی از مسئولیت‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با تألیف و ترجمه بیش از ۳۰ کتاب و همچنین نگارش بیش از ۱۰۰ مقاله علمی، نقش بسیار مهمی در توسعه و تولید علم در کشور داشت.

دکتر علی شریعتمداری (ره) چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیستم دی ماه ۹۵ در سن ۹۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.

حوزه های علمیه در سوگ فقدان استادان بزرگ

در سال ۹۵، استادان بزرگی از حوزه های علمیه کشور نیز دارفانی را وداع گفتند.

بانو علویه همایونی یکی از بنیانگذاران مدارس عملیه برای زنان پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ در سن ۹۹ سالگی درگذشت. بانو زینت‌السادات علویه همایونی از عالمان شیعی و از شاگردان بانو امین اصفهانی متولد ۱۲۹۶ شمسی و نخستین دانشجوی زن دانشکده وعظ و تبلیغ تهران (دانشکده الهیات کنونی) در سال ۱۳۴۳ بود.

بانو همایونی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام «مکتب فاطمه(س)» را به منظور ایجاد محیطی اختصاصی برای تحصیل زنان در علوم دینی پایه‌گذاری کرد.

وی در سال ۱۳۸۸ چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران شد و در سال ۱۳۹۰ در همایش «امینه امین» و  ۲۵ فروردین سال ۹۵ هم در آیینی برای نکوداشت مقام علمی او  مورد تجلیل قرار گرفت. از بانو همایونی آثاری در زمینه علوم اسلامی و معارف اهل بیت از آن جمله می توان به «زن مظهر خلاقیت‌الله» و «زندگانی بانوی ایرانی» درباره بانو امین نام برد.

حجت‌الاسلام حمید عیدی استاد حوزه و دانشگاه در لرستان سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ درگذشت. دکتر حمید عیدی یکی از سرآمدان آموزش و پرورش منطقه لرستان بود. وی با ادامه‌ تحصیل در دوره دکترای و گذراندن رساله بررسی «نظرات انتقادی ابوالبرکات بغدادی بر آراء و عقاید فلسفی ابوعلی‌سینا» در دانشگاه لرستان به تدریس علوم و معارف اسلامی مشغول شد.

وی سالها دروس مکاسب، کفایه و فلسفه کتاب منظوم را در حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد تدریس کرده است.

آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب ،استاد مبرّز حوزه علمیه و دانشگاه فردوسی مشهد یکشنبه ۲۸ آذر ۹۵ دارفانی را وداع گفت.

آیت الله واعظ زاده خراسانی در سال ۱۳۰۴شمسی در مشهد متولد شد و تحصیلات خود را در حوزه های علمیه نجف اشرف ،مشهد و قم سپری کرد. وی از سال ۱۳۳۹در زمینه‌های فقه، تاریخ فقه، تاریخ حدیث، شرح حدیث، تفسیر قران، تاریخ تفسیر، کلام، فلسفه تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد را آغاز کرد.

آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی استاد اخلاق حوزه علمیه و تولیت مدرسه علمیه حجت ابن الحسن(ع) تهران شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت. این استاد برجسته حوزه از شاگردان آیت‌الله العظمی بروجردی بود که در سال ۱۳۴۰ به امر این مرجع تقلید برای توسعه نشر معارف اهل بیت (ع) به تهران آمد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه تهران در سال ۱۳۰۲ در شهر شیراز به دنیا آمد و از مبارزان دوران انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه قم شد و برای خواندن «کفایه‌ الاصول» درس آیت‌الله مرعشی نجفی را برگزید و همچنین درس رسائل را زیر نظر مرحوم استاد محقق داماد از اساتید طراز اول حوزه علمیه قم گذراند.

آیت الله سید محمد موسوی نژاد استاد حوزه علمیه خراسان چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ در بیمارستان امام حسین(ع) مشهد درگذشت. وی دروس طلبگی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد. پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح، چند سالی درس خارج فقه و اصول را در محضر بزرگانی چون شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میلانی میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید گذارند و برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد.

آیت‌الله موسوی نژاد در سال ۱۳۴۹ به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجواد آقا تهرانی مدرسه‌ علمیه‌ای در انتهای کوچه چهارباغ برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاق متفاوت و منحصر به راه انداخت. طلاب فاضل و برجسته‌ای تحت مدیریت مستقیم وی در این مدرسه که بعدها به نام وی شهرت یافت مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذرانده‌اند.

قلبی که ایستاد !

مهران وحدانی فر دانشجوی دانشگاه علم و صنعت به دلیل ایست قبلی دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ درگذشت. در اطلاعیه دانشگاه علم و صنعت آمده است: مهران وحدانی فر دانشجوی کارشناسی ارشد ورودی سال ۹۵ رشته مهندسی عمران دانشگاه برای دیدار دوستان خود به خوابگاه دانشگاه مراجعه و در آنجا اقامت می کند و در ابتدای صبح، دچار عارضه اولیه می شود که دوستان هم اتاقی وی موضوع را به سرعت به نگهبان خوابگاه و سپس مرکز بهداشت دانشگاه علم و صنعت اطلاع می دهند.

متاسفانه علیرغم تمامی تلاش های صورت گرفته شامل اعزام آمبولانس و امدادگران اورژانس دانشگاه به محل و انجام عملیات احیا و دیگر اقدامات درمانی، این دانشجو در بیمارستان الغدیر تهران بر اثر ایست قلبی فوت شد. پیکر این دانشجو برای تدفین به زادگاهش در شهرستان سبزوار انتقال یافت.

علت ناشناخته مرگ یک بورسیه دکتری

ایوب آقایی دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه کاشان سوم تیرماه ۹۵ جان خود را از دست می دهد. گمانه زنی ها در مورد علت مرگ این دانشجوی دکتری بی نتیجه می ماند و در حالی که برخی خبرها حاکی از خودکشی وی دارد دانشگاه کاشان بیانیه ای درخصوص مرگ این دانشجو صادر و اعلام کرد انتشار برخی مطالب خلاف واقع، پیگیری قضایی در برابر نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به همراه دارد.

دانشگاه کاشان ضمن عرض تسلیت این ضایعه به خانواده آن مرحوم اعلام می دارد که دانشجو ایوب آقایی براساس معرفی از سوی وزارت علوم، دانشجوی بورسیه مقطع دکتری شیمی تجزیه بوده و تمامی هزینه های تحصیل وی توسط این وزارتخانه پرداخت شده بوده و در رابطه با بورسیه خود با مشکلی روبرو نبوده و نامبرده بدون هیچ مانعی به تحصیل خود ادامه داده است.

مرگ یک دانشجو در سیل لرستان

فروزان مرادوند دانشجوی کارشناسی دانشگاه لرستان در آبان ماه ۹۵ و در جریان سیلاب اخیر استان لرستان جان خود را از دست می دهد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اعلامیه ای درگذشت دانشجوی دانشگاه لرستان را تسلیت گفت.

استادانی که رخ در نقاب خاک کشیدند

فرامرز طوطی مدیر بخش پترولوژی و زمین شناسی اقتصادی دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه تهران دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ درگذشت. وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران و مدرک دکتری خود را در سال ۸۰۰ از دانشگاه ابسلا اخذ کرده بود.

دکتر عباس شفیعی، داروساز، شیمیدان، استاد دانشگاه و ملقب به پدر داروسازی نوین ایران در سال ۱۳۱۶ به دنیا آمده بود در ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ در تهران درگذشت. وی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس سابق دانشکده داروسازی (از ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۸)، رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی (از سال ۱۳۸۲) و یک چهره ماندگار علم پزشکی ایران بود.

مرحوم شفیعی برنده جایزه اول طرحهای تحقیقاتی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی در چند سال متوالی، مدال درجه دوم تحقیق ۱۳۵۶، نشان درجه دوم فرهنگ ۱۳۵۶، برنده جایزه اول تحقیقات ۱۳۶۶، استاد نمونه دانشگاه تهران ۱۳۶۸، داروساز برجسته و نمونه ۱۳۶۸،  برنده جایزه اول بهترین مقاله در کنگره شیمی دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۶۹، برنده جایزه استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی سال ۱۳۷۲ و شیمی‌دان برجسته سال ۱۳۷۴ شده بود.

دریافت لوح تقدیر جمهوری اسلامی ایران برای تألیف کتاب کروماتوگرافی و طیف‌سنجی، برنده جایزه اول کتاب سال ۱۳۷۴، برنده جایزه اول جشنواره رازی سال ۱۳۷۶ و سال ۱۳۸۴، دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه کلمبو – سریلانکا سال ۱۹۹۸، برنده جایزه کتاب برگزیده سال ۱۳۷۷ دانشگاه تهران، نشان درجه دوم پژوهش ۱۳۷۸، برنده جایزه کتاب ۱۳۷۸، جایزه اول جشنواره رازی در علوم دارویی ۱۳۹۰ و جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان (به عنوان استاد و محقق برجسته) سال ۱۳۹۰ از دیگر تلاشهای علمی وی بود.

عباس ماهیار استاد دانشگاه خوارزمی ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ درگذشت. ماهیار استاد خاقانی شناس بود که در سال ۱۳۱۶ در شهر عجب‌شیر متولد شد. کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را از دانشسرای عالی تبریز و کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد.

مصطفی سهراب پور استاد فرهیخته دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. سهراب پور از سال ۶۴ به عنوان استادیار در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز فعالیت آکادمیک خود آغاز کرد و در سال ۸۴ به عنوان استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف مشغول به فعالیت شد.

وی همچنین به عنوان بنیانگذار، استاد و مدیر مرکز تابش گامای سازمان انرژی اتمی، استاد مدعو دانشکده فیزیک و علوم هسته ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعالیت های مختلفی داشته است. سهراب پور طی سال های ۸۹ تا ۹۱ به عنوان رئیس دانشکده مهندسی انرژی فعالیت های مختلفی را در راستای اهداف دانشگاه صنعتی شریف ایفا کرد.

محمدمهدی منتظر رحمتی استاد دانشکده شیمی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ درگذشت.زنده یاد منتظر رحمتی تحصیلات کارشناسی خود را در سه رشته مهندسی شیمی، زبان فرانسه و زبان آلمانی در دانشگاه میشیگان گذراند و در مقطع کارشناسی ارشد نیز دو رشته مهندسی شیمی و زبان فرانسه را در این دانشگاه ادامه داد.

وی سپس در سال ۱۹۸۹ میلادی در مقطع دکتری در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما در آمریکا فارغ التحصیل شد. مرحوم منتظر رحمتی موفق به تالیف ۶ کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله و راهنمایی بیش از ۵۰ پایان‌نامه و رساله در مقاطع مختلف شده است.

عباس صدری، پژوهشگر و استاد فلسفه اسلامی یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت. وی فرزند آیت‌الله حاج میرزا حسن صدری از بزرگان و چهره‌های شاخص محلات است که پس از فراگیری تحصیلات حوزوی نزد علمای اعلم آن دوره نظیر مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم نحوی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی وارد عرصه تحقیق و تدریس شد.

پس از تحصیلات حوزوی، ادامه تحصیلات او در دانشگاه تا مرحله اخذ درجه دکتری ادامه پیدا کرد. وی در طول دوره تحصیل دانشگاهی خود از محضر استادان برجسته‌ای نظیر، عبدالجواد فلاطوری، سیدحسین نصر، آیت‌الله مرتضی مطهری، غلامحسین صدیقی، مهدی حائری یزدی بهره برده و همچنین در دوره مباحثات استادان بزرگی همچون توشیکهو ایزتسو حضور یافته است.

ویرایش و تصحیح کتاب حدائق السِیَر از یحی‌ بن صاعد، ویرایش و تصحیح، ترجمه و شرح متن عربی حکمه العین از علامه کاتبی در قالب دو جلد، بررسی تحلیلی فلسفه اسلامی بخش امور عامه و مقالات متعددی در خصوص مقولات فلسفه اسلامی از برخی آثار وی هستند.

سعید کشن فلاح استاد باسابقه دانشگاه در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ در شهر همدان درگذشت. وی پس از مبارزه چندین ساله با بیماری دیابت به دلیل وخامت وضعیت جسمانی دار فانی را وداع گفت. وی در سال های ۸۹ تا ۹۳ ریاست دانشگاه هنر را برعهده داشت.

کشن فلاح بازیگر و کارگردان تئاتر، متولد ۱۳۳۶ کرمانشاه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس بود. مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، ریاست دانشگاه هنر، عضویت در هیأت علمی دانشکده سینما و تئاتر، تألیف چند اثر پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر از جمله کارنامه دانشگاهی این هنرمند بود.

محمدرضا باسامی دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ درگذشت. وی دانشیار گروه آموزشی علوم درمانگاهی، بهداشت و پیشگیری بیماری های دامی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد بود.

پیکر باسامی استاد دانشگاه فردوسی مشهد در زادگاهش شهرستان ایوان از توابع استان ایلام آرام گرفت.

مجید کوپاهی عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ درگذشت. مراسم تشییع مجید کوپاهی استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران صبح روز شنبه ۲۹۹ خرداد از مقابل مسجد امام علی (ع) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد.

سروش علیمرادی استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیرنوآوری و تجاری سازی فناوری این دانشگاه سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵۵ درگذشت. وی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است و دکترای آمار خود را از دانشگاه کارلتون کانادا اخذ کرده بود.

دبیر ۸ دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، مدیر نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان، دبیر شش دوره جشنواره طرح کسب و کار دانشجویان دانشگاه های استان اصفهان، رئیس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، مشاور تجاری سازی اختراعات بنیاد نخبگان استان اصفهان و دبیر علمی جشنواره منطقه‌ای اختراعات کوهرنگ بخشی از مسئولیت های علمی و اجرایی این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بود.

محمدکاظم سیفیان استاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رئیس سابق پردیس این دانشگاه جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ درگذشت. از این استاد چندین کتاب و مقاله منتشر شده است و تعداد قابل توجهی رساله دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه نشر و گسترش معماری اسلامی زیر نظر وی به انجام رسیده است.

دکتر فیروز مددی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات علمی گروه ارتوپدی مرکز پزشکی اختر صبح چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۵ در اثر ایست قلبی درگذشت. مددی متولد ۱۳۳۱ همدان بود و سال ۱۳۵۱۱ با رتبه ممتاز کنکور سراسری وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد.

وی در مورد پانسمان های مرحله ای در جبهه های جنگ، اپیدمیولوژی تصادفات پشت جبهه و مقایسه مرگ و میر آن با خطوط فعال جنگ، بانداژ سریع اندام فوقانی برای انتقال و ترخیص بیماران و تریاژ بیماران جنگی در اولین مراکز نزدیک به جبهه تحقیقات انجام داد. از سوابق علمی و اجرایی وی می توان به نایب رئیسی فدراسیون پزشکی ورزشی کشور، تدریس در رشته های طب ورزشی و فیزیوتراپی در دانشگاه تربیت مدرس،  تدریس در دانشکده بهداشت دانشگاه ایران و پایه گذاری بیمه ورزشکاران ، تالیف کتب و مقالات متعدد اشاره کرد.

مرحوم مددی اختراعاتی از آن جمله فیکساتور بالای استخوان ران، سانترالایزر پروتزهای ران در توتال هیپ، ثبت اختراع تکنیک نوین جراحی دررفتگی مادرزادی لگن، ثبت اختراع تکنیک نوین جراحی استئوتومی متافیز پروگزیمال تی بیا نیز داشت.

محمد کاظم بشارتی گیوی استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ بر اثر عوارض ناشی از عمل جراحی قلب درگذشت.

وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده فنی تبریز و دکترای مهندسی متالورژی و مواد از دانشگاه لیدز انگلستان بود و علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، مسئولیت‌هایی چون مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل و همکاری‌های علمی وزارت علوم و ریاست دفتر شاهد و ایثارگر دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه خود داشت.

کتاب وی در بیست ‌و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، به عنوان برگزیده رشته مهندسی مکانیک انتخاب شده بود.

سید محمود رضا بهبهانی استاد دانشگاه تهران یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ درگذشت. وی استاد گروه آبیاری پردیس ابوریحان دانشگاه تهران و رئیس سابق این پردیس دانشگاه بود.

مرحوم بهبهانی همچنین رئیس اسبق طرح توسعه دانشگاه تهران نیز بود.

جابر عناصری پدر تعزیه دانشگاهی ایران و پژوهشگر برجسته حوزه ادبیات عامه و هنر تعزیه و شبیه خوانی شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵۵ دارفانی را وداع گفت.

این پژوهشگر و محقق برجسته کشور متولد ۱۳۲۴ در اردبیل بود. وی در سال ۱۳۴۲ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فلسفه و علوم تربیتی در دانشگاه تهران آغاز کرد و در این رشته تحصیلات خود را تا دکتری ادامه داد. وی در سال ۱۳۵۲ پژوهش و سبک تخصصی در زمینه ایران شناسی اجتماعی را در دانشگاه لندن به پایان رساند.

عناصری در ضمن تحصیل به پژوهش در ادبیات و فرهنگ عامه مشغول بود. پس از اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران و گذراندن دوره تخصصی مردم شناسی در انگلستان با تکیه بر پژوهش های قبلی خود، به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا و بویژه مسائل فرهنگی ترکیه و ایران و افغانستان پرداخت.

منوچهر ستوده ایران شناس نامی و استاد برجسته دانشگاه تهران، محقق و پژوهشگر پیشکسوت و چهره ماندگار تاریخ و جغرافیای ایران جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۰۳ سالگی در چالوس درگذشت.

دکتر منوچهر ستوده از مفاخر بنام ایران بود که در ۲۸ تیر ۱۲۹۲ در عودلاجان از محله‌های قدیم تهران به دنیا آمد با این حال همواره به سرزمین پدری و مادری خود یعنی مازندران، عشق زاید الوصفی نشان می‌داد. ستوده ۵۲ جلد کتاب‌ و ۲۸۶ مقاله در زمینه تاریخ و دامنه و پیشینهٔ فرهنگ ایرانی به چاپ رسانده بود.

حمیرا ندیمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی فروردین ۱۳۹۵ درگذشت. وی عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی بود. مرحومه همسر دکتر فیاض بخش و خواهر دکتر هادی ندیمی رئیس اسبق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر حمید ندیمی بود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو