زمان انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۶ -

سالی که «لباس حلال» سند خورد/ قطار جشنواره‌ها طویل‌تر شد

تنظیم و رونمایی از سند لباس حلال، برگزاری جشنواره لباس عاشورایی در کنار جشنواره فجر و دومین کنگره شعر حجاب و عفاف از مهمترین رویدادهای سال گذشته در حوزه مد و لباس بود.

به گزارش سرای نور؛ شاید بتوان گفت سال ۱۳۹۵ با دو اتفاق در حوزه مدولباس ویژه شد. یکی برگزاری نخستین جشنواره لباس عاشورایی بود و دیگری تنطیم سند لباس حلال. نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی از ۲۶ مهر تا دوم آبان در تالار وحدت برگزار و انواع لباس یعنی لباس بچه و لباس‌های مردانه و زنانه) در آن به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه به همت کارگروه مد و لباس و با مشارکت اتحادیه پوشاک، انجمن طراحان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های مختلف برگزار شد و حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس، با اشاره به اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی گفته بود: لباس از دیدگاه ما یک رسانه است و تنها جنبه پوشانندگی ندارد از این‌رو تلاش کردیم تا لباس را بهانه‌ای برای انتقال زیبایی‌های عاشورا و انتقال مفاهیم معنوی قرار دهیم؛ از سوی دیگر فعالان حوزه مد و لباس را تشویق کنیم تا به ارائه طرح‌های مذهبی بپردازند و به تقدیر از کسانی بپردازیم که با طراحی لباس‌های عاشورایی به زنده نگه داشتن یک فرهنگ که برپایه ایثار و از خودگذشتگی است کمک می‌کنند.

سند لباس حلال تنظیم و رونمایی شد

و اما اتفاق دیگری که در حوزه مد و لباس رخ داد، رونمایی از سند لباس حلال همزمان با ششمین جشنواره مد و لباس فجر بود. قبادی با اشاره به ویژگی‌های لباس حلال گفته بود: مواد اولیه‌ای که در تولید این نوع لباس به کار رفته با روش‌های اسلامی فراهم شده است. برای مثال پشمی که نخ لباس با آن ریسیده یا چرمی که در تولید کیف و کفش از آن استفاده شده از حیوانی است که به روش اسلامی ذبح شده. علاوه بر مواد اولیه، مبانی بصری هم در لباس حلال مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، واژه حلال را ادبیات مشترک میان جوامع مسلمان در سراسر دنیا دانسته و گفته بود: موسسه توسعه هنرهای معاصر و همچنین کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشادف سند اولیه لباس حلال را تنظیم کرده اند؛ البته این سند، هنوز قطعی نیست. ما باید آن را به سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهاد بدهیم تا مثل حوزه غذا در دستور کار قرار بگیرد. به عبارتی این سند، درپی رسیدن به یک ادبیات مشترک بین جوامع مسلان سراسر دنیاست که ما می‌خواستیم در حوزه لباس پیشرو باشیم.

جشنواره مستقل لباس کودک و نوجوان شکل می‌گیرد

یکی از کاستی‌های ما در حوزه مد و لباس، عدم توجه به گروه سنی نوجوان است. لباس‌های ما از بچگانه به بزرگسال می رسد بی این که به نوجوانان و خواسته و سلیقه آنان توجه کند. از این پرداختن به این گروه سنی، ضرورتی است که باید به آن توجه شود. به همین خاطر، حمید قبادیدر نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره مد و لباس فجر از اختصاص جشنواره‌ای مستقل برای پوشاک کودک و نوجوان خبر داد و افزود: بالغ بر ۳۵۰ اثر در این بخش به دست ما رسیده که ما تنها امکان نمایش ۲۰ اثر را داریم به همین خاطر بر آن شدیم تا در سال ۱۳۹۶ جشنواره مستقلی را برای پوشاک کودک و نوجوان برگزار کنیم؛ چرا که طراحی لباس برای نوجوانان از اهمیت بسیار برخوردار است.

نخستین جشنواره لباس کتابدار شکل گرفت

یکی دیگر از اتفاقات سال ۱۳۹۵ هم، برگزاری نخستین جشنواره لباس کتابدار در راستای توجه به پوشش مشاغل بود. هدف از برگزاری این جشنواره که بهمن ماه گذشته و با همراهی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برپا شد، پرداختن به نوع پوشش به عنوان  یکی از مهمترین مؤلفه های سبک زندگی بود.

ترانه به کنگره شعر حجاب و عفاف افزوده شد

علاوه‌بر این، دومین کنگره شعر حجاب و عفاف هم برگزار و شعرها و شاعران برگزیده معرفی شدند. یکی از تفاوت‌های دومین دوره به نسبت دوره نخست، توجه به تولید محتوا برای بخش‌های مختلف فرهنگی و به ویژه پرداختن به ترانه و ترانه‌سرایی بود.

حمید قبادی شعر را ابزار مهمی برای انتقال یک مفهوم دانسته و گفته بود: منابع ادبی و به ویژه شعر، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌ها در طول تاریخ بوده‌است و مفاهیم و موضوعات بسیاری را از این طریق به مخاطبان منتقل می‌کرده‌اند، به همین خاطر بر آن شدیم تا در قالب برگزاری کنگره شعر حجاب، هم برای بخش‌های مختلف فرهنگی، محتوا تولید کنیم هم حجاب و برتری‌های محجبه بودن را به جوانان آموزش دهیم.

جشنواره مد و لباس فجر به دور ششم رسید

سوم اسفندماه امسال، ششمین جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت، برج میلاد و مجموعه آزادی برگزار شد. هشت بخش در این دوره از جشنواره به اجرا درمی آید که مهم ترین آن بخش طراحی بود. در بخش طراحی پارچه، در این بخش بیش از ۳۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که تعداد این آثار نسبت به دوره قبل از رشد قابل توجهی برخوردار بود. طراحی کیف و کفش و  زیورآلات هم از دیگر بخش‌های ششمین جشنواره مد و لباس فجر بود.

مسابقه طراحی زنده، یکی دیگر از بخش های مهم جشنواره ششم مد و لباس فجر بود. حمید قبادی در ارتباط با این بخش گفته بود: یکی از مشکلاتی که همواره به آن اشاره می‌شد عدم ارتباط میان طراحان و تولیدکنندگان بود، ما در این بخش طراحی لباس اجتماع برای بانوان، طراحی بالاپوش (پیراهن مردانه) و همچنین محصولات عفاف و حجاب را داریم. حدود ۹۰ گروه در این بخش شرکت می‌کنند و هر گروه سه نفر شامل طراح، الگوساز و دوزنده را در بر می گیرند.

۵ هزار و ۲۰۰ اثر به ششمین دوره از جشنواره مد و لباس فجر رسیدند که از این میان حدود ۲۵۰ اثر در برابر دید علاقه‌مندان قرار گرفت. هزار نفر در بخش طراحی لباس و ۱۳۰۰ نفر در بخش طراحی پارچه، کیف و کفش و زیورآلات شرکت کردند و توجه ویژه این دوره از جشنواره به لباس اجتماع بود.

اما همچنان، قاچاق، معضل اصلی ما در حوزه مد و لباس است. همچنان تولیدکنندگان ما استفاده از ژورنال را به بهره بردن از حضور طراحان ترجیح می‌دهند و ارتباط چندانی میان تولیدکنندگان و طراحان وجود ندارد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو