زمان انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۶ -

حاشیه نگاری دیدار مداحان با رهبر انقلاب؛

از تذکر مداح معروف به مدیران تا سلام آقا به مردم خوزستان

یک نفر از میان جمعیت برخاست و با صدای بلند شعری حماسی خواند. آقا با تبسم از وی تشکر کرد و بلافاصله آن شخص با صدای بلند گفت: «آقا جان جمال تو عشقه» که با خنده حضار و رهبر انقلاب همراه شد.

به گزارش سرای نور؛ از ایستگاه متروی تئاتر شهر خارج می‌شوم و با تعجب به دوروبر خودم نگاه می‌کنم؛ با اینکه از آخرین دیدار با رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی هنوز یک سال هم نمی‌گذرد اما گویی همه چیز برای چشمانم عجیب است و برایم سخت است که راه حسینیه امام خمینی را در خیابان فلسطین پیدا کنم. آرام آرام خودم را به دو افسر پلیس راهنمایی ورانندگی نزدیک می‌کنم.

– پس تقاطع فلسطین و جمهوری کجاست؟!

با روی باز راهنمایی مان می‌کند و پس از تشکر و خداحافظی می‌گویند:

– سلام ما را هم به آقا برسانید.

در منطقه منتهی به حسینیه امام خمینی از  افسر تا مغازه دار و رهگذر همه می‌دانند توفیق همسایگی با حسینیه ای را دارند که به برکت حضرت روح الله بنا شده است و می‌دانند حسین و زینبی نبود اگر روح خدا در این سرزمین دمیده نمی‌شد.

سالها گریه به تو جرم تلقی می‌شد

گریه هرشب ما برکت روح الله است

***

پس از انجام امورات بازرسی و قبل از ورود به حسینیه پیرمردی خوش سیما از میهمانان می‌خواهد شیر و شیرینی تبرکی به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها میل کنند؛  اما غافل از اینکه ما خسته و گرسنه و بدون صبحانه… به یاد شب های هیئت تا توانستیم شیر و شیرینی تبرکی خوردیم و نگاه می کردم به جعبه ای که کم کم خالی می شد…

***

ساعت ۸:۱۰ صبح وارد حسینیه می‌شوم و به زحمت جایی را پیدا می‌کنم که بتوانم از آنجا هم جایگاه مداحان و هم میهمانان و از همه مهمتر رهبر انقلاب را ببینم. آهسته آهسته از کنار خودم تا انتهای حسینیه را از نظر می‌گذرانم متوجه می‌شوم نه فقط من که همه، محل نشستن شان را  با جایگاه رهبر انقلاب تنظیم می‌کنند. همه تشنه نگاهی پدرانه از سوی حضرت آقا هستند .

آن تیر که چشم تو رها کرد/   آمد به دلم درد دوا کرد

ساعت ۹:۱۰ حسینیه امام خمینی  مملو از جمعیت شده و پیرغلامان و میهمانان ویژه نیز اندک اندک وارد حسینیه می‌شوند و بعد از سلام واحوال پرسی جایی برای خودشان پیدا می‌کنند. حاج غلامرضا سازگار اما وقتی وارد می‌شود همه مداحان به احترام یک عمر نوکری خالصانه اباعبدالله از جا بلند می‌شوند و صلواتی برای سلامتی ایشان می‌فرستند . او هم آرام آرام می‌رود در کنار حاج منصور ارضی روی صندلی می‌نشیند.

یک مداح جوان ترک زبان با صدای رسا شعری می‌خواند و همه میهمانان حسینیه را با خود همراه می‌کند.

هانسی  گرو هین بله مولا سی وار

شیعه لرین حضرت عباسی وار

فضای حسینیه با نصب هنرمندانه «پارچه های خاکی» و «پرچم های یا فاطمه الزهرا» حال و هوای جبهه و جنگ به خود گرفته است. ندای ( یازهرا یا زهرا) بار دیگر میهمانان حسینیه را به وجد می‌آورد مداح جوانی که گویا از اهالی کرمانشاه بود شعری را با اشک و آه می‌خواند و دیگر ستایش گران “آمین” و “احسنت” می‌گفتند:

یا زهرا یا زهرا           روزی مون کربلا کن

یاز هرا یازهرا            رهبر ما رو دعا کن

حاج محسن طاهری از پشت تریبون تذکرات مرسوم را به مداحان یادآوری و تاکید می‌کند که کسی بدون هماهنگی با شعر خوانی نظم جلسه را بهم نریزد . پیرغلامی‌که کنارم نشسته بود گفت: «هیچ کسی گوش نمیده». با تعجب پرسیدم:«آخه چرا ؟!» با خنده گفت:«این مداحان همیشه صاحب جلسه بودند و هیچ وقت نقش مستمع را ایفا نکردند.» من هم می‌خندم و جمله حکیمانه اش را با تکان دادن سر تایید می‌کنم مجری برنامه از میهمانان دعوت می‌کند که سرود از قبل آماده شده به مناسبت این دیدار خاص و دلبرانه را با هم تمرین کنند.

بعد از اتمام همخوانی سرود، سکوتی بر حسینیه حاکم می‌شود یکی از مداحان که گویا تجربه شرکت در دیدارهای سالیانه را دارد با سبکی زیبا و دلنشین و صدایی نسبتا بلند ندا سر داد: ای پسر فاطمه منتظر شماییم …

مداحان اما نیم خیز به جایگاه نگاه می‌کنند؛ در یک لحظه صدا ها در هم می‌پیچد و پس از اینکه تمام جمعیت حاضر برای رهبر انقلاب قیام می‌کنند یک صدا فریاد می‌زدند:

دست خدا بر سر ما

خامنه ای رهبر ما

حضرت آقا با تبسمی‌دلبرانه به حضار اظهار لطف می‌کنند و در جایگاه می‌نشینند و قاری هم که مترصد این لحظه بود؛ قرائت خود را شروع می‌کند. وقتی به آیات سوره کوثر می‌رسد، مداحان با «بارک الله» و «طیب الله» از او و قرائت زیبایش تشکر می‌کنند.

مجری از حضار می‌خواهد به مناسبت فرخنده سالروز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) صلوات منتسب به ایشان را با هم قرائت کنند.

(اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَا ُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ …) دستان حضرت آقا حالت دعا و نم نم اشک؛ چشمانشان را فرا می‌گیرد. مجری اعلام می‌کند به رسم همه ساله جمعی از مداحان در حضور رهبرانقلاب به مدیحه سرایی می‌پردازند. و اجازه خواست تا ابتدا از آقای امیر عارف که از مداحان آستان قدس رضوی است برای اجرا دعوت بکند.

آقای عارف با نوای دلنشین اش فضا را امام زمانی کرد و بعد از او آقای محمدنبوی از قزوین نیز با اشعاری از مرحوم شفق به بیان فضائل و کمالات حضرت زهرا سلام الله علیها می‌پردازد.

شعر خوانی ایشان که تمام شد، مداحی میان سال از بین جمعیت شروع به خواندن ابیاتی حماسی کرد ؛ مجری که میخواست مداح بعدی را دعوت کند با اشاره رهبری دست نگه داشت تا شعرخوانی آن شخص تمام شود. حضرت آقا بعد از اتمام شعرخوانی از او تشکر کرد و آن شخص هم با صدای رسا درخواست ملاقات خصوصی داشت که مقام معظم رهبری گفتند: ماشالله به این صدا {خنده حضار} ان شاءلله بعد از جلسه ….

حالا مجری از مداح کرمانشاهی آقای یزدان ناصری دعوت می‌کند تا اجرای خود را شروع کند آقای ناصری اجرای خود را آرام شروع می‌کند اما پای شعرش وقتی به حال و هوای دفاع مقدس می‌رسد؛ غیرت و حماسه را با هم در می‌آمیزد و با شور و نوای خاصی خواند:

یاد زهرا از دوکوهه تا شلمچه جاری است

یاد زهرا یادی از شبهای خوب سنگر است

یاد مردانی که بعد از سالها یادشان

همچون لا حول ولا قوه شهادت پرور است

پای تا سر آتش غیرت شو از دشمن نترس

این زمان آتش نباشی سهم تو خاکستر است

اما به این بیت که رسید جمعیت نیم خیز شده یک صدا می‌گفتند:« هیهات من الذله»

«عزت ما با امان نامه نمی‌آید به دست

هرکسی ذلت پذیرد مرگ او را بهتر است»

یزدانی و فرزند خردسالش بعد از اتمام مدیحه سرایی به محضر رهبر انقلاب می‌روند و دستان رهبر را می‌بوسند حضرت آقا هم احوالپرسی صمیمانه ای می‌کند و از اجرای خوب این مداح کرمانشاهی تشکر می‌کند.

مجری اعلام می‌کند که در این قسمت برنامه از شاعر آئینی کشورمان جناب آقای هادی جانفدا از کرج دعوت می‌کنیم تا برای اجرای شعر خود به جایگاه بیایند. آقای جانفدا هم شعری در وصف صدیقه طاهره اجرا می‌کند که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت:

جنس لبخند تو از ترانه، گریه های تو هم عاشقانه

یک نگاهت برایم بهانه، تا فدایت شوم عاشقانه

جانفدا فرصت را غنیمت می‌شمارد و بعد از اتمام اجرای خود به رسم دیگر مداحان به حضور رهبر معظم انقلاب می‌رود تا از نزدیک عرض ارادت کند.

این بار اما مجریِ برنامه از مرتضی حیدری آل کثیر شاعر خوزستانی دعوت می‌کند تا اشعاری به زبان عربی اجرا کند. قبل از اینکه آقای آل کثیر به جایگاه برسد برای چندمین بار  پنج یا شش نفر از میان جمعیت و در جاهای مختلف شروع به شعر خوانی می‌کنند که همین باعث می‌شود صدایشان در هم بپیچد و نامفهوم جلوه دهد. شاعر خوزستانی با زیرکی «بسم الله الرحمن الرحیم» را با تحریر زیبایی می‌خواند که موجب جلب توجه همه مداحان می‌شود و بعد از آن به ادامه شعرخوانی می‌پردازد.

مرتضی به زبان عربی اشعاری به سبک «ابوذیه» در وصف حضرت زهرا (س) خواند که نگاه دقیق و تحسین رهبری را در حین اجرا بدنبال داشت. البته شاید تعداد کسانی که به زبان عربی مسلط بوده و معنای اشعار مرتضی حیدری آل کثیر را در مجلس متوجه شوند انگشت شمار باشند اما تسلط فوق العاده رهبری به ادبیات عرب؛ اعتماد به نفس آل کثیر را دوچندان می‌کند تا اجرای موفقی داشته باشد البته او هم در انتهای اشعارش از جمعیت؛ هم صلوات می‌گرفت و هم گاهی کمک برای همخوانی که مداحان هم، سنگ تمام گذاشتند آنجا که با هم زمزمه کردند:

ام ابیها ام ابیها  /   فوزنا فیها فوزنا فیها

آقای آل کثیر بعد از اتمام اجرای خود به سرعت خودش را به محضر رهبر انقلاب رسانده و دست جانباز ناخدای انقلاب را می‌بوسد. سلام گرمی‌به نیابت از مردم خوزستان نیز به رهبر انقلاب می‌رساند که حضرت آقا پاسخ می‌دهند: «علیکم السلام»

قبل از اینکه مجری بخواهد مداح بعدی را معرفی کند یک نفر از میان جمعیت نسبتا ساکت با صدای بلند شعری حماسی در وصف رهبر انقلاب قرائت کرد که پس از پایان حضرت آقا با تبسم از وی تشکر کرد و بلا فاصله آن شخص با صدای بلند گفت: «آقا جان جمال تو عشقه» که با خنده حضار و رهبر انقلاب همراه شد.

وقتی مجری اعلام می‌کند جناب آقای شهروز حبیبی مداح اردبیلی برای اجرا به جایگاه تشریف بیاورند، اکثر جمعیت احسنت گویان به استقبال اجرای او رفتند.

اجرای آقای حبیبی شباهت زیادی به استادش مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی داشت و توجه مهمانان را به خود جلب کرده بود. او قبل از اینکه به ابیات زیر برسد گفت: «حضرت آقا ثواب این ترکیب را تقدیم می‌کنم به روح امام و شهدا و اساتیدی که از دست دادیم استاد حاج علی آهی و استادم سلیم موذن زاده اردبیلی» و خواند:

باید که پرچم تو نماد زمین شود

باید همیشه نام تو نقش جبین شود

پاینده است هرکه تورا همنشین شود

پس رهبری که فاطمه دارد چنین شود

دشمن حریف شیعه حیدر نمی‌شود

هرگز حریف هیبت رهبر نمی‌شود

مداحان یکصدا فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند و از او خواستند ابیات را تکرار کند و او هم برای بار دوم اشعار را خواند. وقتی شروع به خواندن اشعار ترکی با رنگ و بوی جبهه مقاومت کرد، همه مداحان در خواندن اشعار با او همراهی می‌کردند.

شهروز حبیبی تریبون را به مجری تحویل می‌دهد و به طرف جایگاه برای عرض ارادت به رهبر انقلاب حرکت می‌کند. بعد از سلام و احوالپرسی «چفیه متبرک» روی دوش رهبر را درخواست می‌کند که حضرت آقا چفیه را به وی می‌دهد و بلافاصله یکی از محافظان چفیه دیگری را روی دوش رهبر معظم انقلاب می‌گذارد.

مجری این بار آقای نریمانی را برای اجرا دعوت می‌کند. حاج محمود کریمی‌که در چند قدمی ‌سید رضا نریمانی نشسته بود بلند می‌شود و این مداح جوان اصفهانی را مشایعت می‌کند.

آقای نریمانی اشعاری متفاوت برای اجراء در وصف حضرت زهرا (س) انتخاب کرده بود که با اشک های رهبرانقلاب و حضّار همراه بود:

«بعد از پدر «صبر جمیل» آرامتان کرد

یا «گفتگو با جبرئیل» آرامتان کرد»

در ادامه اما آرام آرام رنگ و بوی اشعار سید رضا نریمانی حماسی و انقلابی شد تا جایی که خواند:

با عزم خود روح خدا را شاد کردیم

وقتی که خرمشهر را آزاد کردیم

فکه شلمچه با هزاران گنج از ماست

هنگامه های کربلای پنج از ماست

 امروز آن دوران غم قالب گذشته

آن سختی شعب ابیطالب گذشته

با این همه برخی ز دشمن بیم دارند

در مشکلات خود سر تسلیم دارند

تا آنکه گفتا رهبر محبوب ایران

مردم گله مند اند از دست  مدیران

وقتی مدیحه سرایی نریمانی تمام می‌شود به حضور رهبر انقلاب می‌رود و حضرت آقا ایشان رامورد لطف و محبت خود قرار می‌دهد. سید رضا نریمانی از حضرت آقا درخواست می‌کند دست پدرانه بر سرشان بکشد که آقا هم حق پدری را ادا می کند… .

مجری اعلام می‌کند که حاج محمود کریمی‌آخرین مداحی است که امروز در حضور رهبر انقلاب مدیحه سرایی خواهد کرد. قبل از اینکه آقای کریمی‌به جایگاه برسد باز هم چند نفری از میان جمعیت شروع به شعر خوانی می‌کنند که حاج محمود کریمی‌از پشت تریبون خطاب به جمعیت حاضر گفت: « اگر اجازه بدهید جای همه تان شعر می‌خوانم» که با خنده حضار همراه شد و سکوتی بر جلسه حاکم شد.

آقای کریمی‌شروعی هنرمندانه داشت و با اجرای فوق العاده در وصف حضرت زهرا (س) اشک از چشمان رهبر و حضار جاری ساخت:

ای بر زمانه عالمه

ای بر عوالم حاکمه

ای یار ما در مَحکمه

با بینات مُحکمه

ای عرش حق را قائمه

از جود دائم صائمه

روز جزا و واهمه

غم با تو گردد خاتمه

آن دم که هرچه زمزمه

فریاد می‌گردد همه:

یا فاطمه یا فاطمه

شعر آقای کریمی‌اما به بیت زیر که می‌رسد ندای «احسنت، احسنت» مداحان بالا می‌گیرد:

اسلام آنگه با ولایت دین نابی می‌شود

القصه هرکس با تو باشد، انقلابی می‌شود

حاج محمود کریمی‌نیز پس از اتمام اجراء برای عرض ارادت خدمت رهبر انقلاب می‌رود و مقام معظم رهبری نیز پدرانه آقای کریمی‌را در آغوش می‌گیرد و دست نوازش بر سر او می‌کشد.

دست آخر نوبت اجرای سرود دسته جمعی می‌رسد و با اشاره مجری؛ «مداحان» شعری که سروده حاج غلامرضا سازگار است را با هم زمزمه می‌کنند.

حالا نَه تنها ۹ نفری که به تریبون رفتند بلکه دو هزار نفر مداح اهل بیت امروز در حسینیه امام خمینی برای حضرت زهرا ستایشگری کردند.

راستی یک سوال چرا همه دیدارهای مردمی‌رهبر انقلاب در حسینیه برگزار می‌شوند؟

شاید بشود جواب اش را در حسینیه جماران پیدا کرد…

 آری، پیر خمین، اسلام و انقلاب را با سیدالشهداء در ایران احیاء کرد و گویا حضرت آقا به تبعیت از ایشان حسینیه امام خمینی را مبدأ تحولات جهان اسلام قرار داده‌اند. از جوانان حزب الله لبنان و حشدالشعبی عراق تا مردم انقلابی یمن و بحرین و فلسطین؛ همه و همه  «نقشه راه» جبهه مقاومت را در رهنمودهای سخنران حسینیه امام خمینی پیدا می کنند …

منبع:مهر

زمان انتشار: ۴ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو