زمان انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ -

چالشهای وزارت علوم در سالی که گذشت/ ۲ طرح استیضاح برای وزیر

امضاء سند آموزش ۲۰۳۰ توسط مسئولان دولتی، طرح استیضاح وزیرعلوم دو بار در یک سال و تحصیل حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی برخی از مهمترین چالش های وزارت علوم در سال ۹۵ بود.

به گزارش سرای نور؛ سال ۹۵ با تمام فراز و نشیب هایی که داشت به پایان رسید اما وزارت علوم در یک سال گذشته با چالش هایی روبرو بود که خبرساز شدند. از جمله این چالش ها می توان به موضوعات متعددی اشاره کرد.

تحصیل حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی

یکی از این چالشها مربوط به تحصیل حسین فریدون برادر رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی بود که عنوان شد، تحصیل وی در این دانشگاه غیر قانونی است.

این مساله باعث شد، محمد فرهادی، وزیر علوم، بارها در مصاحبه هایی که داشت عنوان کند، حسین فریدون مسیر قانونی و رسمی را طی کرده و وارد دانشگاه شهید بهشتی شده است اما مدارک کافی برای این موضوع ارائه نشد و این مسئله همچنان در ابهام باقی ماند.

تغییر رئیس دانشگاه شهید بهشتی

محمد فرهادی وزیر علوم اواخر سال ۹۵ رئیس جدید دانشگاه شهید بهشتی را منصوب کرد، پیش از آن محمد مهدی طهرانچی ریاست این دانشگاه را برعهده داشت، برخی تغییر رئیس این دانشگاه را به دلایل سیاسی و تحصیل برادر رئیس جمهور در این دانشگاه عنوان کردند که وزیر علوم این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: دلیل تغییر ریاست دانشگاه اتمام مدت ریاست دکتر طهرانچی بر این دانشگاه بود.

ثبت نام جداگانه آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

یکی دیگر از حاشیه های آموزش عالی در سال ۹۵ مربوط به اقدام دانشگاه آزاد بود که در اقدامی جالب با رای دیوان عدالت اداری به ثبت نام جداگانه آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد اقدام کرد.

این در حالی بود که بر اساس قانون سنجش و پذیرش، مقرر شده بود آزمون های ارشد و دکتری دولتی و آزاد باهم ادغام شود همین موضوع تنش و حاشیه هایی را ایجاد کرد تا جایی که برای مدتی دانشجویان نمی دانستند که آیا می توانند برای ثبت نام اقدام کنند یا خیر.

طرح استیضاح وزیر علوم دو بار در یک سال

طرح استیضاح وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ دو بار مطرح شد که حاشیه هایی را به دنبال داشت، در نوبت اول بعد از توضیحات وزیر و به دلیل از حد نصاب افتادن امضاها، استیضاح فرهادی منتفی شد و در نوبت دوم نیز پس از ارائه توضیحات وزیر علوم برخی از نمایندگان متقاضی استیضاح قانع شده و از استیضاح منصرف شدند و ارایه گزارش استیضاح وی به هیات رئیسه مجلس منتفی شد.

انتشار عکس سرکرده گروهک منافقین در یک نشریه دانشجویی

انتشار عکس سرکرده گروهک منافقین در نشریه انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف یکی از مواردی بود که حاشیه های زیادی را ایجاد کرد تا آنجا که رئیس کمیسیون آموزش مجلس خواستار عزل رئیس دانشگاه صنعتی شریف توسط وزیر علوم شد.

امضاء سند آموزش ۲۰۳۰ توسط مسئولان دولتی

سند ملی آموزش ۲۰۳۰ سال گذشته توسط کمیسیون ملی یونسکو تدوین شد که به دلیل امضای این سند توسط برخی از مسئولان دولتی، انتقاد شدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به همراه داشت.

بطوری که دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشوراعلام کرد:  جمهوری اسلامی ایران بالاترین و قوی ترین اسناد ملی را در حوزه های تحول آموزش و پرورش، علم و فناوری، سند دانشگاه اسلامی و سایر موارد را به تصویب رسانده و هیچ ضرورتی به بازتولید سند آموزش ۲۰۳۰ از سوی دولت نبود.

درخواست وزارت بهداشت برای واگذاری رشته روانشناسی بالینی

یکی از حاشیه های آموزش عالی درسالی که گذشت مربوط به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر واگذاری رشته روانشناسی بالینی و تعدادی دیگر از رشته های وزارت علوم به این وزارتخانه بود که اعتراض های بسیاری را به دنبال داشت بطوریکه وزارت علوم در اطلاعیه ای اعلام کرد این رشته واگذار نشده و تحت پوشش وزارت علوم است و دانشجویان نگران این موضوع نباشند.

لغو و انحلال مجوز پژوهشگاه شاخص پژوه

لغو و انحلال مجوز پژوهشگاه شاخص پژوه نیز اواخر سال ۹۵ توسط وزارت علوم اعلام شد این درحالی بود که به گفته مسئولان پژوهشگاه هیچ اخطاری توسط وزارت علوم به آنها داده نشده بود.

فعالیت بیژن زنگنه به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران

یکی دیگر از حاشیه های سال ۹۵ در آموزش عالی مربوط به کارگیری بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه تهران بود.

این مساله باعث شد بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بارها به این مساله اعتراض کند. علی رغم تمام اعتراض ها، دکتر محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد: موضوع انتقال وزیر نفت به دانشگاه تهران در هیات امنا این دانشگاه به تصویب رسیده و زنگنه به عنوان عضو هیات علمی وابسته انستیتو نفت دانشگاه تهران فعالیت می کند.

به گزارش مهر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با مرتبه مربی در گذشته به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر مشغول به فعالیت بوده و درخواست انتقال به دانشگاه تهران و فعالیت به عنوان عضو هیات علمی این دانشگاه را داشت.

تبعیض وزارت علوم در بین دانشگاهها

اختلاف بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد هر بار با بهانه های مختلف و در دوره های متفاوت بروز می کند و در سالی که گذشت تبعیض آموزشی میان دانشگاه آزاد با موسسات آموزش عالی غیردولتی محل این اختلاف شد. مسئولان دانشگاه آزاد تاکید داشتند که موسسات غیرانتفاعی از اختلاف ایجاد شده میان وزارت علوم و این دانشگاه به نفع خود بهره می‌برند و می‌خواهند ضعف‌های خود را از این طریق پنهان کنند.

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به این موضوع گفت: «ما انتظار داریم استانداردها وجود داشته باشد، اما استانداردها نباید برای برخی مراکز بیشتر باشد، یا اگر برای دانشگاه آزاد رعایت استانداردها ضروری است موسسات غیرانتفاعی نیز باید این استانداردها را رعایت کنند.»

نامه غیرانتفاعی ها به وزیر

یکی دیگر از حاشیه های سال ۹۵ مربوط به اعتراض غیرانتفاعی ها به عملکرد دانشگاه آزاد و برخورد وزارت علوم با این دانشگاه بود بطوریکه علی آهون منش، رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی از ارسال نامه ای به وزیر علوم خبر داد و گفت: در این نامه از دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درخواست کرده ایم، برای تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، آیین نامه ها، مقررات و قوانین یکسان عمل شود.

 وی ادامه داد: از وزیر علوم درخواست کرده ایم، هر گونه با سایر دانشگاه ها (دانشگاه آزاد) رفتار می کنند، با دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی نیز رفتار کنند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی گرایش های ادغام شده وزارت علوم را قبول ندارد، این درحالی است که وزارت علوم ۵ تا ۶ گرایش را در یک رشته ادغام کرده و موسسات غیرانتفاعی را مکلف کرده که آن را اجرایی کنند.

پذیرش بدون کنکور در موسسات غیرانتفاعی

به گزارش مهر، یکی دیگر از حاشیه های آموزش عالی در سال ۹۵ دوباره به دانشگاه های غیرانتفاعی مرتبط می شد که حاشیه های زیادی را به وجود آورد، موسسات آموزش عالی غیردولتی براساس بخشنامه وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی بدون کنکور کردند.

با توجه به اینکه تعدادی از پذیرفته شدگان موسسات غیرانتفاعی برای ثبت نام مراجعه نکرده و موسسات خالی مانده بود، دانشگاه های غیرانتفاعی از بین کسانی که در کنکور شرکت نکرده و یا شرکت کرده و در جایی قبول نشده بودند، دعوت به ثبت نام کرد.

پس از ایجاد این حاشیه معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام کرد این کار باید با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور صورت گیرد. اما بعد از اعلام این مساله و اعتراض دانشگاه های دیگر از جمله دانشگاه آزاد، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور بخشنامه دیگری اعلام کرد پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری بدون آزمون غیرقانونی است. بنابراین دانشگاه های غیرانتفاعی نتوانستند از این طریق صندلی های خالی خود را پر کنند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۱ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو