زمان انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ -

دولت یک رئیس دارد که ان‌شاءالله در انتخابات ثبت‌نام کند

سخنگوی دولت درخصوص احتمال ثبت نام جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت یک رییس دارد و همه دنبال رییسمان هستیم که انشاءالله ثبت‌نام کنند.

به گزارش سرای نور؛ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال ۹۶ با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش مقدماتی خزانه از عملکرد بودجه‌ای دولت در سال ۹۵ گفت: طبق آمار خزانه، ما در سال ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که بر اساس گزارش مقدماتی، ۲۸۲ هزار میلیارد تومان محقق شده یعنی ۹۶ درصد از منابع بودجه تحقق پیدا کرده و وارد خزانه شده است.

وی افزود: ۲۹۴ هزار میلیارد تومان که باید در سال ۹۵ تأمین می‌شد، ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از محل درآمدها؛ یعنی درآمدهای نفتی، مالیاتی، گمرکی و سایر درآمدها تأمین شد. همچنین ۷۴ هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای کسب تأمین مالی کرده‌ایم که حدود ۹۴ درصد نیز درآمدهای واگذاری‌های سرمایه‌ای تحقق یافته است. همچنین در بخش واگذاری‌ دارایی‌های مالی، پیش‌بینی بودجه ۵۸ هزار میلیارد تومان بود که ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل، کسب منابع مالی شده یعنی ۱۰۴ درصد تحقق یافته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما به همان اندازه ۲۸۲ هزار میلیارد تومانی که منابع مالی بودجه محقق شده است، مصرف کرده‌ایم، گفت: یعنی سال ۹۵ بدون کسری به پایان رسید و همان ۹۶ درصدی که منابع تحقق یافته بود، به همان میزان خرج کردیم.

وی در ادامه گفت: تا پایان دولت ۱۷۰ طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد.

بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها تقلیل یافت

وی در بخش دیگر نشست خبری خود تصریح کرد: در سال ۹۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم و همزمان ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزدیک بانک های داخلی اضافه کردیم.

وی همچنین با اشاره به شعار سال و برنامه دولت برای تحقق اشتغال و تولید گفت: برای تحقق شعار سال ۹۶ یک بسته رونق تولید و اشتغال طراحی کرده ایم و در این بسته وظیفه همه دستگاه های اجرایی شمرده شده است، بنابراین تا پایان سال وظیفه همه دستگاه ها مشخص است و هیچ دستگاهی نمی تواند فرافکنی کند و از وظایفش طفره رود.

بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق بازنشستگان

نوبخت در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات دولت در سال ۹۶ گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیاد  تومان از اعتبارات بودجه ۹۶ را برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری هایی که در حقوق وجود دارد صرف خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این موضوع از ۹۶.۱.۱ قابل اجرا خواهد بود اما باید سازمان برنامه و بودجه آیین نامه اجرایی آن را تهیه و به تصویب دولت برساند.

پرداخت پاداش فرهنگیان تا روز معلم

نوبخت با اشاره به دیگر برنامه های دولت برای سال ۹۶ گفت: پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا روز معلم پرداخت خواهد شد که این مطالبات بیش از دو هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از دیگر برنامه های دولت در سال جاری است که حقوق این خانوارها چیزی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.

هنوز ستاد انتخابات روحانی تشکیل نشده

نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که چرا آقای شریعتمداری که به عنوان رئیس ستاد انتخابات رئیس‌جمهور انتخاب شده، از سمت خود استعفا نداده است؟ گفت: ابتدا باید رئیس‌جمهور ثبت‌نام کند و سپس ستاد انتخابات، تشکیل و رئیس ستاد نیز معرفی شود و قطعاً تا ستاد تشکیل نشده، رئیس آن نیز تعیین نشده است و بعد از آنکه رئیس ستاد انتخابات مشخص شد، باید در چارچوب قانون عمل کند.

وی همچنین در مورد مذاکرات هیأت ایرانی با عربستان گفت: خواسته ایران از سوی عربستان مورد پذیرش قرار گرفت مبنی بر اینکه کرامت و سلامت زائران در حج مصون بماند و گزارش ریزتر در این خصوص را به سازمان حج می‌گویم که در نشست خبری اعلام کند.

نقش برجام در اقتصاد مقاومتی

سخنگوی دولت همچنین در مورد این گفته ظریف که ما می‌توانیم توافق هسته‌ای را برنامه جامع اقتصاد مقاومتی بنامیم، گفت: سخن ظریف حرف درستی است، برجام توانسته به ما کمک کند، در یک سال اول برجام، ۱۱.۵ میلیارد دلار مجوز سرمایه خارجی انجام شد، اما اینکه بگوییم محصول آن را سر سفره احساس کنیم، کمی صبر می‌خواهد.

وی در پاسخ به این سؤال که بقایی که به تازگی اعلام کاندیداتوری کرده است، خواهان برگزاری مناظره با رئیس‌جمهور شده است آیا رئیس‌جمهور حاضر به برگزاری مناظره با وی هست یا خیر؟ گفت: لازم شد می‌گوییم کارشناسان با او مناظره کنند؛ البته ایشان باید به خیلی از سؤالات پاسخ دهد.

سازمان برنامه و بودجه مسئولیت پاسخگویی به سوالات از رئیس جمهور را بعهده می گیرد

نوبخت افزود: سازمان برنامه و بودجه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد که هر نامزد انتخاباتی که از رئیس‌جمهور سؤال داشته باشد، کارشناسان مربوطه را مشخص کند که جواب سؤال آنان را بدهد.

سخنگوی دولت در خصوص دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی که مورد سؤال خبرنگاری بود گفت: این بازداشت‌ها موجب نگرانی دولت شد، اینکه فضای رسانه‌ای، امنیتی شود و اصحاب رسانه احساس ناامنی کنند، دولت نگران این مسئله است و رئیس‌جمهور به وزیر کشور نیز دستور دادند که پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

رشد اقتصادی در سال جاری به ۷.۷ می رسد

وی همچنین در خصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۹۶ گفت: برای سال جاری در بودجه متوسط رشد ۷.۷ درصد و تورم نیز حدود ۷.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

نوبخت در مورد برنامه‌های دولت برای تولید رونق و اشتغال گفت: بسته رونق، تولید و اشتغال در سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مشتمل بر پنج ماده تهیه شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به این پنج ماده تصریح کرد: ۱ـ ارتقای توان تولید ملی ۲ـ تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ۳ـ جذب توسعه و تعمیق تکنولوژی ۴ـ تجارت جهانی ۵ـ اشتغال و توانمندسازی نیروی کار، پنج بخش این بسته رونق تولید و اشتغال است که دو موضوع آن مرتبط با حوزه برون‌مرزی است؛ یعنی تجارت جهانی و تأمین مالی و سرمایه‌گذاری.

وظایف وزارت خارجه در بسته رونق و اشتغال

وی با اشاره به وظیفه وزارت خارجه برای تحقق این دو بند از بسته رونق تولید و اشتغال گفت: وزارت خارجه موظف است برنامه اجرایی برای ایجاد تسهیلات تردد برای سرمایه‌گذاران خارجی از قبیل صدور روادید چند ساله و ورود به دفعات را فراهم کند.

نوبخت تأکید کرد: قطعاً بدون کمک و تقویت سرمایه‌گذاری خارجی، امکان دستیابی به رشد شتابنده را نداریم؛ لذا برخورداری از سرمایه‌گذاری خارجی در این بسته رونق، تأکید و تصریح شده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون قراردادهای نفتی امضا نشده است، آیا فشاری از سوی منتقدان دولت باعث این مسئله شده است؟ گفت: مدل تنظیم قراردادهای نفتی با فراز و فرودهایی نهایتاً به تائید و تصویب رسید و وزارت نفت، مدلی را برای قراردادهای نفتی دارد که بر اساس آن عمل می‌کند.

دلواپسی، یونیفرم رسمی یک گروهی است

وی افزود: اینکه تاکنون قراردادی بسته شده است، به وزارت نفت می‌گویم که اطلاع‌رسانی کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مُلتَفِت هستید که برخی از نگرانی‌ها نسبت به الگوی جدید قراردادهای نفتی مطرح شد که برخی از آن منطقی بود و ما اصلاحاتی انجام دادیم؛ اما دلواپسی، یونیفرم رسمی یک گروهی است.

اپلیکیشن دیگری جایگزین تلگرام نمی شود

نوبخت در ادامه این نشست اظهارداشت: قرار نیست به جای اپلیکیشن تلگرام برنامه دیگری جایگزین شود و دولت همچنین برنامه ای ندارد.

گزارش پلاسکو هنوز آماده نشده است

وی همچنین در باره گزارش حادثه پلاسکو یادآور شد: گزارش ملی حادثه پلاسکو هنوز اماده نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.

دولت یک رئیس دارد که ان‌شالله در انتخابات ثبت‌نام کند

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا اقای جهانگیری برای حضور در انتخابات قرار است استعفا دهد یا خیر و اینکه آیا از دولت کسی قرار است در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد گفت: تازه اگر قراراست مثلا بشوند باید استعفا دهند؟ دولت یک رییس دارد و همه دنبال رییسمان هستیم که انشالله ثبت‌نام کنند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۵ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو