زمان انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ -

انتقاد آیت الله نوری همدانی از گسترش معماری‌های غربی در شهرها

یکی از مراجع تقلید ضمن انتقاد از گسترش معماری‌های غربی در شهرها، گفت: بستر توسعه معماری‌های اسلامی در قم افزایش پیدا کند و آثار معماری اسلامی در این شهر گسترش یابد.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از شهرداری قم، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار شهردار و مدیران شهری قم، ضمن تبریک آغاز سال جدید، با بیان اینکه خدمت به مردم در اسلام ارزش بالایی دارد، اظهار کرد: امام سجاد(ع) فرمودند: شریف‌ترین عبادت آن است که انسان به افراد مسلمان خدمت انجام دهد؛ حال خدمت به هر شکلی که باشد، فرهنگی باشد، سیاسی و یا اقتصادی باشد خود عبادت است و فعالیت‌های شهرداری نیز در هر حوزه‌ای عبادت بزرگی است.

این مرجع تقلید خدمت به مردم را توفیقی دانست که خداوند به مسئولان عنایت کرده است و افزود: سه یادگار ارزشمند از امام خمینی(ره) باقی مانده است که شامل صحیفه نور در ۲۲ جلد حاوی کلمات امام، دفتر تبیان در ۵۰ جلد و حاوی موضوعات مختلف در سخنان امام و وصیت‌نامه امام است که امام در این وصیت‌نامه تجربیات ایشان در سال‌های مختلف برای مسئولان گردآوری شده است.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه طبق نظر امام خمینی(ره) هر انسانی در هر مجموعه‌ای وظیفه‌ای دارد که نسبت به دیگران مسئولیت دارد، خاطرنشان کرد: خداوند انسان را موجودی مسئول معرفی می‌کند؛ چرا که انسان ویژگی‌های فراوان دارد و در عالم خلقت امکانات مختلفی در اختیار انسان قرار گرفته و انسان موجودی مختار است تا بتواند راه درست را تشخیص داده و بر محور آن حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه هرچه قدرت انسان بیشتر باشد مسئولیت بیشتری دارد، گفت: خداوند در برابر مسئولیت بیشتر، پاداش بیشتری نیز عنایت می‌کند.

استاد سطوح عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه قم در جهان تشیع و انقلاب اسلامی، گفت: قم حرم اهل بیت(ع) است و سابقه تاریخی قم بسیار بالا است.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: از ابتدا مردم قم گرایش به اسلام و اهل‌بیت(ع) داشتند و در زمان شیخ صدوق در قم ۲۰۰ هزار محدث وجود داشته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهر مقدس قم، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند که اهل قم را چرا با این اسم می‌خوانند؛ چرا که آن‌ها برای ظهور حضرت مهدی(عج) استقامت می‌کنند؛ و روایات متعددی در خصوص اهل قم مطرح شده و قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه در این شهر بنا شده است.

این مرجع تقلید ارتباط مستمر مردم قم با اهل‌بیت و محدثان را مورد توجه قرار داد و افزود: به ما وعده داده شده که در آخرالزمان قم مرکزی خواهد شد که علم و شناساندن اسلام به کل جهان از آن خواهد رسید.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به روایاتی در خصوص انتشار علم از قم به دیگر ملل، جهان بیان کرد: دنیا به سمتی خواهد رفت که یک نفر در جهان باقی نمی‌ماند که صدای اسلام را از قم نشنیده باشد.

وی با بیان اینکه بیدارگری اسلامی از انقلاب اسلامی از قم برخاسته است، گفت: دشمن تلاش می‌کند همچنان این بیدارگری را بخواباند ولی هر روز صدای قم پیشرفت بیشتری پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به تحولات در کشورهای اسلامی، تصریح کرد: بسیاری از تحولات امروز در قالب بیداری اسلامی نتیجه نمازهای جمعه است و نتیجه ندای الله اکبر.

وی گفت: امروز در یمن، عراق، بحرین، سوریه، پاکستان و… بیداری اسلامی شکل گرفته که از قم برخاسته است و روزی خواهد آمد که با این جایگاه ارزشمند قم ظهور امام زمان(عج) نزدیک خواهد بود.

وی گفت: براساس کلام امام صادق(ع) قم به اندازه‌ای پیشرفت خواهد کرد که جایگاه یک شتر چندین دینار قیمت پیدا می‌کند و تمام این‌ها نشانه‌های جایگاه خدمت ارزشمند در قم است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قم در گذشته محدوده کوچکی را شامل می‌شد، خاطرنشان کرد: در گذشته عمده محدوده فعلی شهر قم باغ بود و امروز جای آن‌ها ساختمان ساخته شده که شهرداری در این زمینه باید اقداماتی را انجام دهد.

آیت‌الله نوری همدانی یکی از اقدامات مهم در شهرهای توسعه یافته را توجه به توسعه محیط‌ها و فضاهای سبز عنوان کرد و گفت: پروژه‌های نیمه کاره‌ای نیز در قم بوده که باید به اتمام آن‌ها توجه داشت.

وی ضمن انتقاد از گسترش معماری‌های غربی در شهر قم، تصریح کرد: بهتر این است که بستر توسعه معماری‌های اسلامی در شهر قم افزایش پیدا کند.

این مرجع تقلید گفت: به ما اطلاع داده‌اند که نماهایی موسوم به رومی در شهر قم در حال افزایش است در حالی که در شهری چون قم باید روز به روز آثار اسلامی گسترش پیدا کند.

آیت‌الله نوری همدانی توجه به توسعه آثار مادی و معنوی اسلامی در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: شهر قم جایگاه معنوی و مادی اسلامی دارد و در اقدامات نیز باید به مسائل معنوی توجه داشت.

وی خطاب به شهردار قم اذعان کرد: شما در دوره مدیریت خود در اصفهان سوابق درخشانی داشته و اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اید که امیدواریم در قم نیز برنامه‌های درخورشان این شهر را اجرایی کنید.

مساعدت شهرداری قم در احداث و ساماندهی مساجد شهر

شهردار قم نیز در این دیدار اظهار کرد: شهرداری در سال گذشته چالش‌هایی داشت که یکی از آن‌ها بدهکاری بود؛ شهرداری بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت.

مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به سود ۴۵۰ میلیارد تومانی بدهی‌های شهرداری قم، تصریح کرد: مگر درآمد شهر قم چقدر بود که ما بخواهیم این حجم سود بدهی‌ها را بپردازیم و از طرف دیگر ما طلب‌هایی نیز از دستگاه‌های دیگر داشتیم که مشکلاتی را برای شهرداری ایجاد کرده بود.

وی با اشاره به مذاکرات شهرداری با بانک‌ها با حمایت نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: پس از مذاکرات متعدد توانستیم نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها را با بانک‌ها تهاتر کنیم.

شهردار قم گفت: قریب به ۷۰۰ میلیارد تومان نیز طلب از دولت داشتیم که با حمایت و پشتیبانی مراجع، علما و مدیران استان همراه با نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی بالاخره این مساله پایان سال ۹۵ تثبیت شد که بار سنگینی از بدهی‌های شهر قم را مرتفع کرد.

وی مشکل دیگر شهرداری را پروژه‌های نیمه کاره دانست و خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها مشکلات متعددی را برای شهر قم ایجاد کرده بود و بالاخره با اقداماتی که صورت گرفت بیش از ۹۰ درصد آن‌ها تا پایان سال ۹۵ به اتمام رسید.

سقائیان‌نژاد گفت: مابقی پروژه‌ها نیز تا خردادماه تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و طبق برنامه سعی داریم پروژه‌های جدیدی که در قم آغاز می‌کنیم حداکثر یکساله در اختیار شهروندان قرار دهیم تا مشکلات و معضلات گذشته در حوزه پروژه‌های عمرانی را نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در گذشته نقشه راه نداشت و به صورت بی برنامگی فعالیت می‌کرد، گفت: با هماهنگی‌هایی که با حوزه و نخبگان شهر شد توانستیم قم ۱۴۰۰ را تدوین کنیم و بودجه امسال را با حجمی بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان براساس این برنامه تدوین کردیم.

شهردار قم افزایش ۶۴ درصدی بودجه امسال شهرداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بودجه سال گذشته شهرداری در حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه پروژه‌های مترو خط اول و دوم نیز پیشرفت خوبی داشته است، بیان کرد: ۵۰۰ میلیون یورو منابع فاینانس نیز برای خط اول و دوم امسال پیش‌بینی شده است.

وی به اقدامات شهرداری در حوزه زیست محیطی اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۵۰ هکتار به فضای سبز شهر قم اضافه شد و ۴۵۰ هزار اصله درخت غرس شد و با این اقدام طی پنج سال قصد داریم کمبودهای شهر قم در حوزه سرانه‌های سبز را کاهش داده و گامی در راستای تلطیف هوای شهر برداریم.

شهردار قم اجرای ۲۵۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر در سال گذشته را یادآور شد و افزود: امسال برنامه داریم ۳۰۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر توزیع کنیم.

سقائیان‌نژاد اقدامات نوروزی شهرداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: امسال سه بوستان شهر را به کمپ زائر تبدیل کردیم تا از آشفتگی نظم شهری با برپایی چادر در معابر جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات لازم نیز در این بوستان‌ها فراهم شد تا مردم بتوانند به امکانات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند که از آن جمله می‌توان از حمام، سرویس بهداشتی، خدمات رفاهی و… نام برد.

شهردار قم ساماندهی دست‌فروشان را مورد توجه قرار داد و افزود: پروژه‌هایی نیز برای افزایش گردشگری در شهر قم تعریف کردیم که حدود شرعی در آن‌ها مورد توجه بوده است.

سقائیان‌نژاد به اجرای پروژه‌های باغ پرندگان و آکواریوم شهری اشاره کرد و گفت: با بخش خصوصی برای اجرای سه هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) به توافق رسیدیم که امسال عملیاتی خواهد شد.

وی ارتباطات مطلوب شهرداری با حوزه علمیه، اوقاف، آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را مورد توجه قرار داد و افزود: سعی داریم با وحدت و هماهنگی اقدامات ویژه‌ای را در شهر قم رقم بزنیم.

شهردار قم اختصاص دو ردیف بودجه برای مساجد و مراکز فرهنگی در سال ۹۶ را یادآور شد و افزود: ساخت مساجد مشمول اخذ عوارض نمی‌شود و شهرداری مساعدت در ساخت مساجد و بهسازی آن‌ها نیز دارد.

سقائیان‌نژاد از کلنگ‌زنی چند مجموعه فرهنگی و ورزشی در شهر قم خبر داد و افزود: با اجرای این پروژه بخش عمده کمبودهای فرهنگی و ورزشی و تفریحی شهر برای تقویت اوقات فراغت جوانان برطرف می‌شود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۶ فروردین, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو