زمان انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ -

کهن‌سالی دغدغه جدی ژاپن است/الزام مشارکت معلولان در مناسب‌سازی

مشاور مناسب‌سازی معابر در کشور ژاپن گفت: در حال حاضر ۲۷ درصد از جمعیت این کشور در سن بالای ۶۰ سال هستند و این موضوع دغدغه جدی برای ژاپن است.

به گزارش سرای نور؛ تراشیما کااورو ظهر شنبه در دوره آموزش تخصصی مناسب‌سازی محیط شهری و اماکن عمومی در اردبیل تصریح کرد: در مبحث مناسب‌سازی معابر این تنها معلولان نیستند که به دغدغه تبدیل شده‌اند.

وی افزود: جمعیت قابل‌توجه کهن‌سالان موجب شده در امر مناسب‌سازی علاوه بر معلولان به میان‌سالان و کهن‌سالان نیز توجه شده و نسبت به تأمین نیاز آن ها اقدام شود.

کارشناس و طراح مبلمان شهری در ژاپن افزود: این تفکر که لازم است همه افراد جامعه از امکانات برابر برخوردار شوند، در ژاپن نهادینه شده و در واقع با این طرز فکر تأمین نیاز معلولان دنبال می‌شود.

کااورو با بیان اینکه فضای شهری می‌بایست برای استفاده تمامی آحاد جامعه و تمامی شهروندان طراحی شود، ادامه داد: در واقع با طراحی بهینه فضای شهری معلولیت به معنی ناتوانی مفهوم خود را از دست می‌دهد.

مشاور مناسب‌سازی در ژاپن معتقد در کشورهای ایران و ژاپن اقداماتی برای مناسب‌سازی صورت گرفته اما در برخی مواقع خروجی قابل قبول نیست.

وی با ذکر مثالی به وضعیت مناسب‌سازی معابر در اردبیل اشاره کرد و افزود: اینکه معلول به تنهایی بتواند از سرویس‌های بهداشتی موجود در سطح شهر و یا پازل های بریل معابر استفاده کند، محل تردید است.

کااورو متذکر شد: در خود ژاپن نیز مواردی از مناسب‌سازی مطابق با استانداردها صورت گرفته اما خود معلولان نتوانسته‌اند به درستی استفاده کنند.

وی تأکید کرد: در امر مناسب‌سازی لازم است دستگاه‌های متولی از خود معلولان استفاده کرده و نظرات آن ها را جویا شوند.

کارشناس و طراح مبلمان شهری متذکر شد: تکنولوژی لازم برای مناسب‌سازی در خود ایران وجود دارد و حتی لازم به وارد کردن آن نیست.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۹ فروردین, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو