زمان انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ -

دومین گزارش ۶ ماهه «برجام» سالگرد افتتاح مجلس دهم ارائه می‌شود

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: دومین گزارش کمیسوین امنیت ملی از اجرای ۶ ماهه «برجام»، حداکثر تا سالگرد افتتاح مجلس دهم ارائه می‌شود.

به گزارش سرای نور؛ حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور درباره زمان نهایی شدن گزارش ۶ ماهه دوم اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: اقدامات مقدماتی برای تهیه این گزارش انجام شده است؛ از جمله بازدیدی در ماه‌های گذشته از تأسیسات فردو داشته ایم و بررسی‌های اجمالی نیز بر روی گزارش‌های وزارت خارجه و گزارش دیگر دستگاه‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: با جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته، دومین گزارش مجلس از روند ۶ ماهه اجرای برجام حداکثر تا سالگرد آغاز به کار مجلس دهم (هفته اول خرداد ماه) ارائه خواهد شد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی درباره علت تأخیر مجلس در ارائه گزارش ۶ ماهه دوم با توجه به زمانبندی اجرای برجام، تصریح کرد: در این رابطه دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه این است که با توجه به آغاز اجرای برجام از ۲۶ دی ماه ۹۴، مبنای محاسبه گزارش‌های ۶ ماهه نیز باید همان تاریخ باشد و برداشت دیگر از قانون این است که با توجه به زمان آغاز به کار مجلس جدید و شکل‌گیری کمیسیون رسمی امنیت ملی، این زمان باید مبنای تهیه گزارش ۶ ماهه دوم اجرای برجام باشد.

ذوالنور خاطرنشان کرد: بیشتر اعضای کمیسیون برداشت دوم را مد نظر دارند و معتقدند که طی چهار سال فعالیت مجلس دهم، ۸ گزارش ۶ ماهه از روند اجرای برجام ارائه خواهد شد.

بر اساس تبصره قانون «اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام»، وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه یکبار روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی گزارش دهد؛ این کمیسیون نیز موظف است هر ۶ ماه یکبار گزارشی از روند اجرای برجام به صحن علنی مجلس تقدیم کند.

با توجه به آغاز اجرای برجام از ۲۶ دی ماه ۹۴، تاکنون وزارت خارجه چهار گزارش سه ماهه در تاریخ‌های ۲۶ فروردین ۹۵، ۲۶ تیرماه ۹۵، ۲۶ مهر ۹۵ و ۲۶ دی ماه ۹۵ به کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرده است و احتمالاً گزارش پنجم نیز تا پایان فروردین ماه سال جاری به مجلس ارائه می‌شود، اما کمیسیون امنیت ملی تاکنون فقط یک گزارش از روند ۶ ماهه اجرای برجام در تاریخ ۹ آبان ماه (با سه ماه و نیم تأخیر) به صحن مجلس ارائه کرده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۲ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو