زمان انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ -

در نشست نخبگان مازندران عنوان شد؛

۱۰۰۰نخبه و پژوهشگر ساماندهی شدند/مازنداران فاقد اطلس نخبگان است

دبیر انجمن نخبگان استان مازندران از ساماندهی یک هزار عالم، دانشمند، پژوهشگر قرآنی و نخبه در استان خبر داد.

 

به گزارش سرای نور؛حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی شامگاه چهارشنبه در دیدار نخبگان استان با رئیس قوه قضاییه بابیان اینکه روشن‌اندیشی با روش‌اندیشی مقایسه می‌شود گفت: هیچ مکتبی به‌اندازه مکتب اسلام نتوانسته در حوزه نخبه پروری مسیر روشنی را ترسیم کند و سخن از علم و اندیشه را تأکید کند.

رئیس انجمن نخبگان مازندران با اشاره به جایگاه این انجمن تصریح کرد: در استان مازندران یک هزار نفر از علما، دانشمندان، پرفسور، پژوهشگران قرآنی و نهج‌البلاغه و نخبگان المپیادی در ۱۳ شاخه ساماندهی شدند و فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات نخبگان استان خاطرنشان کرد: متأسفانه فرصت استفاده بهینه از نخبگان استان تبدیل به حلقه مفقوده در مازندران شده است.

وی تأکید کرد: ایجاد روحیه خودباوری، شتاب بخشی به نهضت علمی و پژوهشی باید در لایه‌های نخبگان استان پررنگ‌تر شود و این گفتمان نظری در راستای عملی و گفتمان سازی حرکت کند.

ابراهیمی بابیان آنکه تبدیل دانش‌محوری به حکت محوری افق تأکیدی مقام معظم رهبری است عنوان داشت: حفظ آرامش در مراکز آموزشی و پرهیز از حاشیه‌سازی باید در حمایت از نخبه پروری باشد.

رئیس انجمن نخبگان استان مازندران در بخش دیگر با انتقاد از نخبه زدایی بجای نخبه‌گرایی اظهار داشت: نبود اطلس و دانش‌نامه نخبگان در مازندران رنج‌آور شده است و حمایت از نخبگان بجای آنکه تنها در حوزه نظری و کلامی از سوی مسئولین مربوطه مستور بماند نیازمند آن است تا به‌صورت برنامه محور تدوین و اجرایی شود.

دکتر سید ناصر عمادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه نیز به‌عنوان نماینده نخبگان و اعضای هیئت‌علمی در این دیدار گفت: البته در کنار فضای انتقاد به ناکافی بودن حمایت‌های مسئولین از نخبگان نکته‌ای که مهم است نخبگان باید هم علم و هم عمل را پیگیری کنند و به دنبال جهش و حرکت از درون خود برای توسعه ایران اسلامی باشند و نباید منتظر دعوت‌نامه و فراخوانی بمانند بلکه خود محرک این حرکت خدمت به کشور و ترویج آن در جهان باشند.

این عضو هیئت‌علمی و پزشک بدون مرز استان مازندران افزود: نباید فکر کرد که جهاد فقط در دوران جنگ به پایان راه خود رسیده است بلکه در عرصه علمی و پژوهش هم اگر وارد شویم به‌منزله جهاد است.

دکتر عمادی در خصوص وضعیت نخبگان مازندران عنوان داشت: نگاه روزمرگی از فضای حمایتی از نخبگان لازم است تا زدوده شود و نگاه تکریم و تعالی و اثربخشی جای آن را بگیرد.

وی یادآور شد: زمانی نخبگان در جامعه دارای حرکت و تحرک می‌شوند که لازمه آن است تا مسئولین نسبت به حمایت از نخبگان مسئولیت‌پذیر و توجه داشته باشند.

وی بابیان برخی آسیب‌های نخبه زدایی و ناامیدی در میان نخبگان اظهار داشت: مؤلفه‌های فرهنگی و دینی در نخبگان همواره باید از هم‌سوی مسئولین و هم از سوی نخبگان موردتوجه باشد تا بعضاً نخبگان دچار استحاله فرهنگی، غرب‌زدگی یا ضد فرهنگی و فرار مغزها نشوند.منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ آبان, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو