زمان انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ -

رونمایی کتاب شور و نشور

کتاب شور و نشور در سالن پیامبر اعظم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور رونمایی شد.

به گزارش  خبرنگار سرای نور؛ سید عباس هاشمی فرزند سیدحسین، معروف به حاجی آقا دراج در سال یک‌هزارو ۲۷۰ هجری شمسی در خانواده‌ای از سلاله سادات روستای خیریه از توابع شهرستان نورچشم به جهان گشود.
وی در ابتدای حیات خود علوم مکتبی رایج را فرا گرفت و سپس به شغل خیاطی که بین مردان خانواده متداول و مقبولیت مردمی داشت اشتغال ورزید، پس از مدتی به سبب امین بودن از طرف برخی ملاکین محل اقامت خود، مسئول رسیدگی به امور زراعی و دامی ملاکان شد، اما با گذشت زمان از این شغل نیزرهایی یافته و به سبب میل در امر دین و ارشاد با فراگیری مختصری ازعلوم و احکام اسلامی به مسلک شریف روحانیت مفتخر شد.

حاجی آقا دراج با بهره‌ مندی از ذوق نسبی، به شعر تمایل پیداکرد و ثمر سال‌ها تلاش او در دو دفتر اول به نام( شور و نشور ) و دیگری (جوش و خروش) به تحریر درآمد.

سیدعباس هاشمی از فضایل فطری و اخلاقی متعددی بهره مند بود که در زمان حیات خود در بین خاص و عام بدان شهرت داشت؛ یکی از آن صفات بسیار ارزشمند سخاوت بود، با اینکه دربرهه‌ای از زمان با تنگ دستی زندگی می‌کرد اما اهل بخشش و رسیدگی به مستندان بود و از دیگر صفت پسندیده او این بود که در مجالس عزای ائمه هدی خیلی زود متأثر می‌شد و بسیار اشک می‌ریخت، شاید به سبب همین ارادت خاص به خاندان عصمت و طهارت بود که توفیق الهی با او همراه شد و با عدم آشنایی لازم به علوم مدرسه‌ای، دو دفتر شعر در مصیبت و مدح اولیا آفرید.

حاج آقا دراج در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی پس از یک عمر زندگی همراه با انس به ائمه اطهار و عبادت، به سوی عالم باقی شتافت ودر روستای کمرود بخش بلده از شهرستان نور به خاک سپرده شد.

تصریح و تدوین این کتاب را سید قوام الدین هاشمی به انجام رساند و یوسف ثقفی از نشر پیام یوسف این اثر را از صورت خطی در چندین نوبت تصحیح و تغییر و به شکل مطلوب موجود تبدیل کرد. مرحوم میر هاشم هاشمی و مرحوم هادی ثقفی نیز در ابداع نسخه اولیه خط این اثر تلاش کردند و با خط خوشی آن را نوشتند.
در مراسم رونمایی از کتاب شور و نشور که با حضور مسئولان شهرستان نور به ویژه مردم فرهیخته بخش بلده همراه بود، فرهاد باقری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور با خیر مقدم به حضار افزود: امیدواریم بتوانیم شخصیت و آثار فرهیختگان، بزرگان و شاعران شهرستان نور را هرچه بیشتر بشناسیم و این شناخت را به عنوان هویت مردم این منطقه به نسل آینده نیز انتقال دهیم.
داکان، پژوهش‌گر و از اساتید دانشگاه، در زمینه شعر در این مراسم، به طور تخصصی صحبت کردند و با حضور سید قوام الدین هاشمی، آیت الله سجادی، امام جمعه، فرمانده سپاه ناحیه نور، رئیس اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار و شورای اسلامی شهر نور و … از کتاب شور و نشور در سالن پیامبر اعظم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور رونمایی شد.۲۰۱۶۰۳۰۴_۱۱۴۶۴۴۲۰۱۶۰۳۰۳_۱۰۲۶۳۵۲۰۱۶۰۳۰۳_۱۱۳۸۱۷

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو