زمان انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

دروغ و ایجاد یاس در جامعه به سلامت روان مردم آسیب می زند

وزیر بهداشت، گفت: در جامعه ای که دروغ، تهمت و گناهان کبیره شیوع پیدا می کند، اضطراب و استرس نیز افزایش می یابد.

به گزارش سرای نور؛ دکتر سیدحسن هاشمی در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته تهران به مناسبت آغاز هفته سلامت، اظهار داشت: یکی از مهم ترین نتایج اجرای طرح تحول سلامت کاهش پرداختی مردم و رفع دغدغه آنها در مراجعه به مراکز درمانی دولتی بود.

وی یادآور شد: در دولت یازدهم، ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند در حالی که قانون بیمه همگانی بیش از ۲۰ سال پیش تصویب شده بود اما در این دولت عملیاتی شد و بسیاری از این ۱۱ میلیون نفر در دوران گذشته توان مالی مراجعه به بیمارستانهای دولتی و پرداخت هزینه های درمان را نداشتند و از دولت و مجلس به دلیل این اقدام خداپسندانه، تشکر می کنم.

هاشمی با بیان اینکه میلیاردها تومان در حوزه درمان هزینه شد تا پرداختی مردم کاهش یابد، افزود: دولت با پرداخت این اعتبارات، پرداخت مردم در حوزه درمان را به ویژه در مناطق حاشیه شهرها و روستاها کاهش داد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: فراموش نکرده ایم که در دوران گذشته در مراجعه به بیمارستانهای دولتی، اقلام و تجهیزات پزشکی بسیار ساده ای مانند نخ بخیه یا سایر تجهیزات را خود بیمار باید تهیه می کرد اما در قالب طرح تحول سلامت علاوه بر تامین این تجهیزات و اقلام، پرداختی مردم مناطق روستایی به ۳ و مناطق شهری به ۶ درصد کاهش یافت؛ به عنوان نمونه فقط در استان فارس در این حوزه، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت هزینه شد تا مردم پرداختی کمتری داشته باشند.

هاشمی با اشاره به وجود ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین شهری، گفت: خدمات بهداشتی و درمانی آنها به مراتب بدتر از مناطق روستایی بود اما در دولت یازدهم این افراد سرشماری شدند و به ازای هر ۳ هزار نفر یک مراقب سلامت برای آنها در نظر گرفتیم و در حال حاضر نیز در این مناطق، پزشکان مستقر شدند و خدمات بهداشتی، درمانی و دندانپزشکی را به آنها ارائه می دهند همچنین در مناطق روستایی، دارو و واکسن مورد نیاز توزیع شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در حوزه ساخت تخت بیمارستانی در دولت یازدهم بیشتر به انقلاب شباهت داشت، گفت: در طول دولت یازدهم، به اندازه ۲۰ سال گذشته، تخت بیمارستانی ساخته و تحویل داده شده و یا خواهد شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از خرید بیش از دو هزار میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از شرکت های دانش بنیان داخلی توسط وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: در راستای تقویت بنیه شرکت های دانش بنیان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی، خرید تجهیزات از این شرکت ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

هاشمی یادآور شد: در طول سه سال و هشت ماه گذشته در کشور، بیش از ۳ هزار خانه و مرکز بهداشتی و بیش از ۷ هزار پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت ساخته شد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در دولت یازدهم هر ماه از دو داروی جدید رونمایی شد و در این مدت، بیش از ۱۰۰ قلم داروی جدید تولید و روانه بازار شد همچنین سهم ۶۰ درصد رقم ریالی تولید داخلی دارو، علیرغم افزایش مصرف و بیمه شدن ۱۱ میلیون نفر، به ۷۰ درصد افزایش یافت و توانستیم ۳۵۰ میلیون دلار از واردات دارو به کشور را کاهش و صادرات دارو به کشورهای مختلف را افزایش دهیم.

هاشمی با اشاره به تاکید سازمان بهداشت جهانی بر ضرورت ارتقای سلامت روان، اظهار داشت: سلامت تنها منحصر به جسم نیست بلکه سلامت روح و روان و جامعه اثر متقابل در همدیگر دارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دنیا سلامت روان به شدت مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در کشور ما مشکلات زیادی در حوزه سلامت روان وجود دارد اما عوارض آشوب های منطقه ای مانند عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان، فشارهای دوران دفاع مقدس و همچنین حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و نیز جان باختن سالانه بیش از ۱۸ هزار نفر در تصادفات، معلولیت، خانه نشینی، یتیم شدن و افسردگی و سایر تبعات این حوادث، نقش مهمی در سلامت روان افراد جامعه دارند.

هاشمی تاکید کرد: میزان افسردگی در ایران، بیشتر از متوسط دنیا نیست اما میزان افسردگی در زنان ۱۶ و در مردان ۱۰ درصد است که ناشی از عواملی مانند کم سوادی، فقر و مشکلات اجتماعی و فرهنگی است.

وزیر بهداشت از اضطراب به عنوان یکی از عوامل اصلی افسردگی یاد کرد و گفت: اضطراب در مرحله اول از دروغ ناشی می شود و در جامعه ای که دروغ، تهمت و گناهان کبیره شیوع پیدا می کند، اضطراب و استرس نیز افزایش می یابد. مرحوم دولابی همیشه می گفت که همه بدی ها و عیوب در صندوقچه ای جمع شده که کلید آن، دروغ است.

هاشمی اضافه کرد: هر قدر که دروغ، چشم و هم چشمی و طمع به قدرت و مال دنیا در کشور بیشتر شود، استرس و اضطراب نیز بیشتر می شود که این خود باعث توسعه خشم در جامعه و خشم عمومی می شود که به بخش های مختلف جامعه آسیب می زند.

وزیر بهداشت یکی از مشکلات جامعه را تبلیغ یاس و ناامیدی عنوان کرد و گفت: امام راحل همواره می فرمودند که یاس، از جنود ابلیس است و در جامعه ای که یاس و ناامیدی تبلیغ شود، شاهد شور، نشاط، شکوفایی و امید نیستیم بنابراین نباید مردم را  ناامید کنیم و افرادی که ناامیدی  را تبلیغ می کنند قطعا در مسیر نادرستی قرار دارند.

هاشمی در ادامه عواملی مانند بیکاری و مشکلات معیشتی را باعث به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی دانست و افزود: اختلافات شخصی و منطقه ای که گاهی مسئولان محلی به آن دامن می زنند نیز باعث افزایش مشکلات روحی و روانی می شود زیرا همه می خواهند مستقل باشند. علاوه بر این، چشم و هم چشمی مردم در زندگی و درآمد همدیگر نیز به این مشکلات دامن می زند و اگر قناعت مورد توجه قرار نگیرد، گرفتاری های اعصاب و روان روز به روز، بیشتر خواهد شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: منظور از مشکلات اعصاب و روان، جنون و دیوانگی نیست بلکه اختلالات خواب، گوشه گیری و بی حوصله گی نیز از جمله مشکلات اعصاب و روان هستند که در همه اقشار جامعه ممکن است وجود داشته باشد و نیاز به مشاوره های روان، احساس می شود.

هاشمی با بیان اینکه در کشور به ازای هر ۴۰ هزار نفر، یک نفر مشاور سلامت روان مستقر شده است، یادآور شد: متاسفانه در کشور هنوز فرهنگ استفاده از مشاوران سلامت روان ایجاد نشده و اگر به مردم می گوییم که به مشاوره روانی نیاز دارید، تصور می کنند که حتما مشکلات روانی حاد دارند در صورتی که بسیاری از افراد موثر در دنیا، یک کارشناس یا مشاور روان را در کنار خود دارند.

وی، یکی از نتایج افسردگی و مشکلات روان را روی آوردن به سیگار، مواد مخدر و الکل دانست و گفت: در ۲۶ سال گذشته، میزان افسردگی در دنیا افزایش یافته و در ایران، دو برابر شده است در صورتی که ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم که باورهای دینی و حضور در مراسم های مذهبی، باعث آرامش روانی می شود و در کشور اسلامی نباید دروغ و تهمت باشد.

هاشمی تاکید کرد: پدران و مادران از فرزندان خود مراقبت بیشتری کنند زیرا فرزندان، از پدران و مادران، مسئولان و محتویات رسانه ها، صدا و سیما، تریبون های عمومی و فضای مجازی، درس می گیرند و امیدواریم بتوانیم در جهت کنترل خشم و یاس عمومی که در جامعه تبلیغ می شود، حرکت کنیم.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: مردم حتما به پیشگیری از مشکلات روحی و روانی توجه دارند و افرادی که در خانواده ها دچار این مشکلات هستند حتما باید به مشاوران، متخصصان و پزشکان مراجعه کنند تا شاهد جامعه ای سالم باشیم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو