زمان انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ -

نفتکش های ایران آماده حرکت به سمت هند و اروپا هستند

ک رسانه غربی از قریب الوقوع بودن رفع تحریم های ایران و به موازت آن آماده بودن نفتکش ها برای حرکت به سمت اروپا و ایران خبر داد.

به گزارش سرای نور؛ رویترز در گزارش خود می نویسد: در حالی که انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه گزارش خود از عمل به تعهدات از سوی ایران را منتشر کند و تحریم‌ها علیه تهران نهایتا تا روز یک‌شنبه لغو شود، گزارش‌ها حاکی از آماده‌ باش نفتکش‌ های ایران برای حرکت به سوی هند و اروپا است.

به نوشته رویترز ایران می‌خواهد صادرات نفت خام خود به هند را طی سال جاری تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و صادرات نفت به اروپا را بعد از چهار سال از سربگیرد و در همین رابطه ایران ۲۲ سوپرتانکر یا نفتکش غول‌پیکر دارد که آماده حرکت هستند و بنا بر داده‌های ردیابی کشتی‌ها که توسط شرکت «تامسون رویترز» گردآوری می‌شود، مسیر ۱۳ سوپر نفتکش پر و نیمه‌پر ایران به سمت هند است و این حجم از نفت کفاف نیازهای یک هفته هند را می دهد.

در همین زمینه یک منبع ایرانی به رویترز گفته است که مقصد اصلی ایران هند است، چرا که در میان کشورهای آسیایی بیشترین نرخ رشد مصرف نفت خام را دارد.

هند طی سال گذشته ۲۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریده بود، اما رویترز می‌نویسد که ایران در نظر دارد در سال ۲۰۱۶ روزانه ۲۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود به هند بیفزاید.

در همین حال این گزارش با اشاره به افت قیمت نفت به ۳۰ دلار می‌نویسد که ایران می‌خواهد به محض لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را در عرض ۶ ماه تا نیم میلیون بشکه افزایش دهد و در نیمه دوم ۲۰۱۶ نیز به همین میزان افزایش دهد، موضوعی که به حجم نفت مازاد در بازار و احتمالا افت بیشتر قیمت‌ها منجر خواهد شد.

بنا بر ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۵ روزانه ۱.۹ میلیون بشکه نفت مازاد بر مصرف در دنیا تولید شده است و انتظار نمی‌رود قیمت نفت در سال جاری به بالای ۴۰ دلار برسد.

پالایشگاه شرکت اسار هند به رویترز گفته است که «ما روابط دیرینه‌ای با ایران داریم و بعد از لغو تحریم‌ها سناریوهای موجود را ارزیابی خواهیم کرد».

مانگلور، دیگر پالایشگاه مشتری نفت ایران در هند، نیز گفته است که «خرید نفت از کشورهای نزدیک (ایران) به صرفه است، اما بستگی به قیمت‌ها دارد».

گفته می‌شود که کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه که اکثر آنها عضو اوپک هستند، رقابت چشمگیری در عرضه تخفیف به مشتریان نفتی راه انداخته‌اند.

در این میان مجمع صنعت کشتیرانی «بی ای ام سی او» به رویترز گفته است که بعد از لغو تحریم‌ها، اروپا یکی از اولین مقاصد نفتکش‌های ایران خواهد بود.

پیتر سند، تحلیلگر ارشد این مجمع، می‌گوید که مشتریان عمده نفت ایران در اروپا قبل از تحریم‌ها کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان بودند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ اسفند, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو