زمان انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ -

معاون سوادآموزی مازندران خبر داد

مازندران رتبه نخست نرخ باسوادی در کشور

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران گفت: نرخ باسوادی در استان مازندران بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 دارای رتبه نخست است.

 

به گزارش سرای نور؛ داوود تقی‌نیا  با اشاره به طرح درخت‌کاری یادمان ۱۷۶ شهید سوادآموزی کشور در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: با طرح سازمان نهضت سوادآموزی امسال در ۴۴۰ شهر کشور ۷۸ هزار اصله نهال به نیت هر درخت برای یک شهید کاشته می‌شود.

وی از انتخاب هشت شهرستان در استان مازندران در برگزاری این طرح و ۱۷۶ اصله نهال در هر شهرستان خبر داد و افزود: سوادآموزان دوران انتقال و تحکیم در این مراسم در هشت شهرستان استان حضور یافتند و به تعداد هر نهال یک پلاک نیز به‌یاد هر شهید نصب شد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در ادامه با اشاره به اینکه در گروه‌های سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیش از ۹۸ درصد از افراد باسواد هستند، خاطر‌نشان کرد: در استان مازندران تنها ۲ درصد از افراد بی‌سواد هستند که آن‌هم با مشارکت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در آینده‌ای نزدیک مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه مخاطبان سنی در سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند که در حقیقت گروه مولد جامعه نیز محسوب می‌شوند، تصریح کرد: پایان کلاس‌گذاری برای این افراد تا ۱۵ بهمن‌ماه بود و امسال توانستیم در مرحله سوادآموزی ۸۴ درصد از این افراد را زیر پوشش ببریم.

تقی‌نیا با اعلام اینکه دوره جدید کلاس‌گذاری از ۱۵ فروردین‌ماه سال بعد و با تعیین حجم از سوی سازمان نهضت سوادآموزی معین می‌شود، خاطر‌نشان کرد: بر اساس آمار تعداد بی‌سوادان و کم‌سوادان احصا شده و بر مبنای آن برای هر استانی سهمیه‌های مشخصی برای سوادآموزی اختصاص می‌یابد.

وی در مورد انواع واگذاری و آموزش نیز به خبرنگار فارس، گفت: بخشی از آموزش‌ها توسط معلمان رسمی و کارکنان دولت صورت می‌گیرد اما این افراد از بدنه آموزش و پرورش نیستند، بلکه طبق بخشنامه ۷۳۷ این آموزش‌دهندگان تنها با ما همکاری می‌کنند.

تقی‌نیا سرانه هر سوادآموز را در کشور ۶۶۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در صورتی‌که این سوادآموزی از سوی کارکنان دولت انجام شود تنها ۱۰ درصد به‌عنوان مالیات از سرانه آنها کسر شده و بقیه به‌حساب خودشان واریز می‌شود.

وی با مقایسه شیوه آموزش در دوران سوادآموزی، تحکیم و انتقال نیز بیان کرد: در مرحله سوادآموزی کار آموزش به‌صورت فرد به فرد است یعنی هر فرد یک‌نفر را آموزش می‌دهد که این تعداد تا هفت نفر نیز قابل ارتقا است اما در دوره تحکیم و انتقال حد نصاب و شرایط آموزش حداقل برای ۱۰ نفر محاسبه می‌شود.

تقی‌نیا در مورد آموزش‌دهنده‌های غیر رسمی نیز یادآور شد: این افراد نیز مستقیماً با آموزش و پرورش سروکار ندارند بلکه با شرکت‌ها و موسسات آموزشی که به‌عنوان پیمانکار هستند قردادهایی منعقد شده و در این سیکل کاری آموزش‌دهنده با شرکت مذکور و شرکت نیز با آموزش و پرورش در ارتباط است.

وی به بسته‌های حمایتی که از سوی آموزش و پرورش برای سوادآموزان در نظر گرفته شده‌است اشاره کرد و افزود: امکانات و شیوه‌های آموزشی برای سوادآموزان رایگان بوده و خود افراد هیچ هزینه‌ای را برای سوادآموزی نمی‌پردازند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به دیگر مصوبه‌ای که در سال ۹۴ برای سوادآموزان تصویب شد، بیان کرد: اگر سوادآموزی چه از طریق گرفتن معلم رسمی و یا فرد آموزش‌دهنده خودش را باسواد کند، علاوه بر پرداخت حق‌الزحمه برای شخص آموزش‌دهنده دولت به فرد سوادآموز که دوره سوادآموزی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد نیز مبلغ ۱۳۴ هزار تومان پاداش می‌دهد.

وی در پایان با بیان اینکه دولت در طول امسال در فرایند شناسایی، جذب و آموزش بسته‌های حمایتی دیگری نیز برای سوادآموزان تخصیص داد، گفت: چنانچه فرد بی‌سوادی نیاز به آموزش‌دهنده نداشته باشد و یا از طریق افراد باسواد داخل خانواده موفق به سوادآموزی شود دولت مجموع ۶۶۵ هزار تومان سرانه سوادآموزی را به حساب شخص سوادآموز واریز می‌کند.

منبع:فارس

 

زمان انتشار: ۱۶ اسفند, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو