زمان انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با هدف تحقق حقوق شهروندان از طریق تشکیل «پارلمان‌های محلی» است

در تقويم رسمى کشور، روز نهم ارديبهشت به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با هدف تحقق حقوق شهروندان از طریق تشکیل «پارلمان‌های محلی» است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،نخستین دوره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هفتم اسفند سال ۷۷ با حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای برگزار شد تا حقوق شهروندان از طریق تشکیل «پارلمان‌های محلی» محقق شود.

در تقويم رسمى کشور، روز نهم ارديبهشت به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است،  شورا يک اصل عقلى است که آموزه‌هاى دين اسلام در کتاب و سنت نيز به آن اشاره شد.

انقلاب اسلامى ايران نيز که بر مبناى آموزه‌هاى اسلامى و مغایر با خودرایی و خودخواهی سلاطین در کنار تحقق مشارکت عمومى مردم در تعيين سرنوشتشان ایجاد شد، به مبانی شورا جایگاهی ویژه بخشید.

نهاد شورا از اهميت عقلى و اسلامى وتأکید قانون اساسى بر نقش و ضرورت آن در اداره امور جامعه به دلايل مختلف ایجاد شده است به طورى که اولين انتخابات رسمى شوراها در چارچوب اجراى قانون اساسى روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ يعنى ۲۰ سال پس از پيروزى انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سياسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد.

 

سهیل ذاکری کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با سرای نور با اشاره به روز شورا، اظهار کرد: قانون اساسى جمهورى اسلامى تبيين شيوه انتخاب اعضاى شوراها، چگونگى وظايف و اختيارات و نحوه نظارت آنها را به قانون سپرده است.

وی با بیان اینکه شورا يک نهاد جمعى تصميم گيرى مبتنى بر شيوه دموکراسى است، تصریح کرد: در نهاد شورا تنهاگرایی معنایی ندارد و تمامی امور بر اساس مشورت بنا می‌شود.

این کارشناس سیاسی نقش و جایگاه مردم در تعیین یک گروه شورای مناسب و کارآمد را بسیار مهم دانست و گفت: مردم با تعیین افراد شایسته در شورای شهر، باید نقش خود را در تعیین زندگی جمعی خود، ایفا کنند.

ذاکری با بیان اینکه  با تأسيس شوراها قدرت بخشى از نهادهايى که در نبود شوراها وظايف آنها را بر عهده داشته‌اند کاهش يافته است، گفت: برخی موازی کاری و چالش‌های موجود، موجب شده است تا برخی افراد به دنبال کسب قدرت در این نهاد باشند.

زهرا زمانی تحلیلگر مسائل اجتماعی و کارشناس ارشد علوم اجتماعی، با بیان اینکه همراهى و همگامى مردم با شوراها نيز نيازمند فراهم بودن بسترهاى مناسب فرهنگى و اجتماعى است، خاطرنشان کرد: فراهم کردن بسترهای مورد نیاز برای فعالیت شوراها و حضور و مشارکت گسترده مردم از منظر اجتماعی بسیار ضروری است.

وی تصریح کرد: قرآن کریم در آیات مختلف نمونه‌های شاخصی از مشورت شخصیت‌های تاریخی نقل کرده که نشانه رواج آن در میان ملل و اقوام مختلف است.

این تحلیلگر یادآورشد: برطرف کردن معضلات شهر و روستا، تسهیل زندگی مردم در کارهای مربوط به شهرداری‌ها، سالم‌سازی محیط‌ زیست و فعالیت در ساخت‌و‌سازها، بخشی از نیازهای اجتماعی است که شوراها باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

زمانی با بیان اینکه شوراها نقش مهمی در ارائه یک فرهنگ شهری متناسب با محیط خود دارند، یادآور شد: شوراها باید در چارچوب تکالیف قانونی خود به رفع مشکلات مردم بپردازند.

به گزارش سرای نور،  همراهی و همدلی مردم در کنار اعضای شوراهای شهر و روستایی که خود آن‌ها را برمی‌گزینند، در کنار فعالیت الهی و بدون چشمداشت اعضای شورا، با رعایت قانون و توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی، می‌تواند جامعه‌ای در خور ایجاد کند که بدون شک، شوراها در آن نقش کلیدی بازی خواهند کرد.

 

زمان انتشار: ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو