زمان انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

سینما یک صنعت «راهبردی» است

برنامه «سینما دو» که با نگاهی تحلیلی اتفاقات و رخدادهای سینمای ایران را مورد توجه قرار می دهد، در هفدهمین قسمت خود میزبان شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما و کارگردان و بازیگر فیلم«راز» بود.

سرای نور؛به نقل از روابط عمومی برنامه «سینما دو»؛ شهاب اسفندیاری در این برنامه پیرامون اعتبار سینمای ایران در منطقه و دنیا گفت: سینمای ایران در اغلب نقاط جهان و جشنواره های متعدد و متعبر بین المللی شناخته شده است. آنچه برای ما اهمیت دارد استفاده از سینمای سایر نقاط دنیا در مطالعات نظری بود که بر این اساس در این روزها کتابی را با حمایت جشنواره جهانی فجر، حوزه هنری و خانه هنرمندان به نام «غربی زدایی از مطالعات فیلم» رونمایی کردیم.

وی ضمن ابراز نارضایتی از عدم صدور ویزا برای یکی از هواداران خارجی سینمای ایران که تخصص و دانش او در زمینه سینما می توانست مورد استفاده علاقمندان در جشنواره قرار بگیرد، گفت: در فضایی که سینمای تجاری بسیاری از کشورها و سینمای هالیوود وجود دارد، تاختن برخی فیلم های ایرانی و پر مخاطب شدن آن ها یک افتخار است.

سپس محمد خزاعی؛ مجری- کارشناس برنامه مطرح کرد؛ چرا فیلم های ایرانی به بازارهای جهانی راه پیدا نمی کند؟ و اسفندیاری توضیح داد: مشکل صنعت سینمای ماست. تا زمانی که صنعت و زیرساخت های سینمایی قوی نداشته باشیم نمی توانیم منتظر حضوری قدرتمند در جهان باشیم.

وی با طرح این سوال که سود تماشای فیلم خارجی در ایران به جیب چه کسانی می رود؟ بیان کرد در حال حاضر به جیب قاچاقچیان و توزیع کنندگان غیرقانونی فیلم، در حالی که باید فیلم های خارجی اکران شود و درآمدهای آن صرف تولید آثار داخلی شود.

اسفندیاری ادامه داد: وقتی برخی شرکت های فیلمسازی پیش از اکران فیلم سودشان را می برند، چه انگیزه ای برای بازاریابی و نمایش فیلم در بازارهای خارجی خواهند  داشت. چقدر در کشورهای فارسی زبان و خاورمیانه برای فروش فیلم هایمان تلاش کردیم؟ اما متاسفانه این نفوذ در بازارهای یاد شده استمرار پیدا نکرد.

وی همچنین صحبت های خود را اینچنین تکمیل کرد: باید به صنعت فیلم به عنوان یک صنعت راهبردی بها داده شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، تسخیر بازارهای جهانی امکان پذیر نمی شود.

اما در بخش بعدی این گفت و گو، خزاعی با این پرسش که چرا نمی توانیم فیلم های خارجی را اکران کنیم؟ اسفندیاری را خطاب قرار داد و او پاسخ داد: مخالف اصلی اکران فیلم خارجی تهیه کنندگان هستند که این مخالفت هم به محدودیت سالن های سینما برمی گردد. در حالی که هیچ صنعت سینمایی بدون اکران فیلم های خارجی رونق نمی گیرد.

وی افزود: طبق آمار در یک مجموعه مثل پردیس کوروش به عنوان یک مجموعه سینمایی مطلوب و پرمخاطب، حدود ۴۰ درصد صندلی خالی وجود دارد که در صورت برنامه ریزی می تواند به فرصت مناسبی برای نمایش آثار سینمایی خارجی تبدیل شود.

رامبد جوان: اکشن، ژانر مورد علاقه ام است

رامبد جوان در گفتگوی ویژه این برنامه که از پردیس چارسو؛ محل برگزاری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر تهیه می شد، بیان کرد: فیلم هایی مثل «نگار» در روند تولیدات سینمای ایران رنگ و لعابی نو می توانند ایجاد کنند و نمایش آن در میان فیلم هایی که بیننده هایی از نقاط مختلف دنیا دارد، می تواند نشان دهنده این باشد که تولیدات سینمای ایران در سبک های متفاوتی صورت می گیرد.

او ادامه داد: «نگار» به این می پردازد که چه چیزهایی باعث می شود کسی خشمگین شود. کارگردانی را همیشه بیشتر از بازیگری دوست داشته ام و قصه تعریف کردن برایم جذاب تر است.

نیما فراهی: ترساندن و ترسیدن امر جذابیست

فیلم های ایرانی که در ژانر وحشت ساخته شده اند شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد،یکی از این فیلم ها که تابستان ۹۵ توسط کارگردانی جوان ساخته شد؛ فیلم «زار» است که کارگردان و نویسنده این فیلم؛ «نیما فراهی» مهمان بعدی «سینما دو» بود که در استودیوی این برنامه حضور یافت.

فراهی در پاسخ به چرایی انتخاب ژانر وحشت گفت: این ژانر یکی از پرطرفدارترین گونه های سینماییست و به نظرم ترساندن و حتی ترسیدن ظاهرا امر جذابیست.

او در خصوص کم بودن ساخته های ایرانی در ژانر وحشت بیان کرد: متاسفانه در سینمای ما اقتباس کمرنگ است. در داستان های فولکلورمان مایه های ساخت فیلم های ترسناک را داریم. بیشترین مشکل هم شناخت نداشتن روی این متون بومی است. ضمن اینکه باورپذیری و قصه گویی هم در فیلم های ترسناک بسیار مهم است.

فراهی اضافه کرد: از طرف دیگر یکی از ویژگی های ژانر وحشت این است که نباید بازیگر معروف داشته باشد تا باورپذیر تر شود و اینگونه می شود که سینماداران مایل به اکران آن نمی شوند. همچنین دسترسی راحت به فیلم های روز دنیا سطح سلیقه مخاطب را بالاتر می برد.

کارگردان فیلم «زار» افزود: زمانی من در یک فستیوال در بوسان کره جنوبی حضور داشتم در آنجا گفته شد سینمای ایران محدود است؛ آنقدر محدود که حتی ژانر وحشت ندارید. این صحبت باعث شد دست به ساخت فیلمی در ژانر وحشت بزنم. اعتماد به نفسی که از بزرگان سینما مثل زنده یاد کیارستمی می گرفتم مرا در این مسیر مصمم می کرد. ضمن اینکه باید بگویم اگر شهرام مکری نبود شاید من موفق به ساختن این فیلم نمی شدم.

فرم در این ژانر به نظرم همه چیز است، صحنه پردازی یا شکل بازی بازیگر و ایجاد تعلیق به نظرم خیلی مهم است. همچنین صداگذاری و تدوین و موسیقی در ژانر وحشت بسیار اثرگذار است. اینها را در نظر بگیرید در کنار اینکه جمع کردن افراد برای ساخت چنین فیلمی چقدر سخت است چون به تولید فیلمی در چنین ژانری اصولا اعتماد نمی شود.

برنامه «سینما دو» به تهیه‌کنندگی عباس یداللهی و کارگردانی حمیدرضا معدنچی کاری است از گروه نهادهای اجتماعی که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو