زمان انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ -

سمفونی بهاری شعر در مازندران/ کارناوال نوروزی در هشت بهشت

نغمه‌های موسیقی اقوام ایرانی همپای بهار به گوش می‌رسد تا پیام صلح و دوستی این بار با زبان شعر و موسیقی از دیار همیشه بهشت مازندران در طبیعت طنین انداز شود.

 

به گزارش سرای نور؛ بهار نرم نرمک از راه می‌رسد و نوروز در مازندران حال و هوایی متفاوت از سال‌های گذشته خواهد داشت و این عید ملی و باستانی با جشنواره‌های فرهنگی و هنری همراه خواهد بود.

همپای بهار کاروان های هنری نوروزی و جشنواره های مختلف در دیار همیشه‌بهار به راه می‌افتد تا پیام نوروز و بهار را که وحدت و دوستی است گسترش دهد و مازندران با شروع سال میزبان گروه های مختلف موسیقایی و هنری و مهیای جشنواره های مختلف خواهد بود.

برپایی جشنواره‌های نوروزی علاوه بر انتخاب مازندران به‌عنوان مقصد گردشگری، می‌تواند از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای استان فرصت‌آفرین باشد به‌شرط اینکه مسئولان با حمایت کامل جشنواره، درب سالن‌های برگزاری ویژه‌برنامه‌های نوروزی را به روی همه مردم باز کنند.

در جشنواره‌های نوروزی مازندران، هنرمندان و چهره‌های مطرح موسیقی آیینی اقوام ایران‌زمین حضور می یابند تا با اجرای ویژه‌برنامه‌های میدانی و صحنه‌ای نوروزی، گردشگران و فرهنگ دوستان را شگفت‌زده خواهند کرد.

سفر گروه‌های مخنلف موسیقی و هنری اقوام ایران زمین نظیر مازنی، گیلک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب، جنوبی، فارس، ترک، ترکمن و بختیاری و غیره به مازندران و اجرای برنامه‌های هنری، نوروز مازندران را زیباتر برای گردشگران جلوه خواهند داد.

سفر گروه های مخنلف موسیقی و هنری اقوام ایران زمین نظیر مازنی، گیلک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب، جنوبی، فارس، ترک، ترکمن و بختیاری و غیره به مازندران و اجرای برنامه های هنری، نوروز مازندران را زیباتر برای گردشگران جلوه خواهند داد

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مازندران میزبان جشنواره ها و برنامه‌های مختلف در نوروز خواهد بود می گوید: این ایام، ۱۵ نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات با ظرفیت ۸۰۰ غرفه در ۱۴ شهرستان استان برپا خواهد بود، تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهرستانی دایر است.

علی نبیان افزود: کمیته‌های ۱۲ گانه ستاد اجرایی خدمات سفر در راستای ارائه خدمات بهینه به مسافران و گردشگران نوروزی مجدانه اهتمام کنند و در هرلحظه آماده  پاسخگویی به مسافران و گردشگران باشند و در سال جاری، فرمانداران و شهرداران در آماده‌باش کامل برای ارائه خدمات به گردشگران باشند و به‌صورت مستمر از فضای شهر و اماکن استقرار و اسکان مسافران بازدید کنند.

نوروز میراث کهن ایرانیان، گنجینه‌ای از نمادهای صلح و نوع‌دوستی است، از سوی دیگر نوروز به همراه دین‌داری و وطن‌پرستی یکی از محورهای مهم وحدت ملی ایرانیان محسوب می‌شود و برپایی جشنواره‌ها سبب می‌شود تا ضمن ارج نهادن به این میراث گران‌بها بافهم زیبایی‌شناختی نمادهای این آیین‌ها، آن‌ها را با شوق و دانایی بیشتری برگزار کنند.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای ایام نوروز در استان پیش‌بینی شده، می گوید: اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، صنایع دستی، آیین های نوروزخوانی، سفره‌های هفت سین، معرفی مناطق گردشگری از جمله برنامه هاست.

وی با اشاره به اینکه مازندارن دارای فرهنگی غنی و همه میزبان مسافران زیادی است، افزود: بی‌شک برنامه‌های فرهنگی در راه جذب گردشگر و افزایش ماندگاری آنان در استان تاثیر بسزایی خواهد داشت و مازندران را به استان مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.

بزرگ‌نیا به اقامت بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شب مسافر در نوروز سال ۹۴ اشاره و اضافه کرد: پیش‌بینی می شود این میزان در سال جاری رشد داشته باشد و باید برای خوارک فرهنگی مسافران از طریق اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برنامه ریزی شود.

کارناوال موسیقی در مازندران

جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی تبری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آینه صلح یک گفتمان جهانی است و موسیقی تنها زبانی است که نیاز به ترجمه ندارد افزود: به مناسبت ۱۲ ماه سال، گروه موسیقی اقوام ایران زمین در نوروز به استان سفر می‌کنند و با آمدن گروه‌های موسیقی اقوام نظیر، لر، کرد، بختیاری، فارس، ترک، مازنی، گیلکی، ترکمن، سیستانی، عرب و غیره به مازندران، نوعی همدلی و همبستگی ملی از طریق موسیقی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی بابیان اینکه نوروز و نوروز خوانی از آیین ملی و کهن ایرانیان به‌ویژه در شمال ایران به شمار می‌رود افزود: در قالب جشنواره، نوروزی، هرروز یک قوم در شهرهای مختلف استان به اجرای موسیقی می‌پردازد و همچنین هرروز یک موسیقی ملی به زبان مشترک و محلی توسط یک گروه نیز اجرا می‌شود.

محمدی با اظهار اینکه یکی از اهداف این است که گروه موسیقی صلح شکل گیرد تصریح کرد: تلاش این است تا از هر قوم چند نفر انتخاب و با تشکیل بک گروه موسیقی ملی بتوانیم به‌عنوان نماینده اقوام ایران باشیم و با زبان موسیقی، صلح را به جهانیان معرفی کنیم.

سرپرست گروه موسیقی تبری و مشاور موسیقی حوزه هنری مازندران، ترویج صلح با زبان شعر و موسیقی را از دیگر اهداف برشمرد و می‌گوید: موسیقی تنها زبانی است که نیاز به ترجمه ندارد و اشعاری که در موسیقی صلح و نوروز به‌کارگرفته می‌شود نیز درزمینهٔ همبستگی و وحدت ملی است تا محبت و دوستی را ترویج دهیم.

نوروز فرصتی تا از راه موسیقی و شعر، فرهنگ و داشته‌های فرهنگی مازندران برای جذب گردشگران به نمایش گذاشته شود زیراآیین‌ها و رسم‌های مربوط به نوروز هرکدام دارای فلسفه‌ای است که آگاهی از چرایی شکل‌گیری آن‌ها و درک ژرف‌اندیشی اقوام ایران‌زمین سبب می‌شود، اقوام این رسم‌های ماندگار را باشکوه بیشتری برگزار کنند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۸ اسفند, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو