زمان انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

صبح امروز بدون حضور روحانی، سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران آغاز به کار کرد

سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز با حضور علی لاریجانی، وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وزیر به طور رسمی آغاز به کار کرد.

سرای نور؛سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال جاری و با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» در ۱۰ روز آتی و از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ به فعالیت خواهد پرداخت.

در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب از سوی بیش از ۲۷۰۰ ناشر داخلی و خارجی در فضایی بالغ بر ۱۳۵ هزار متر مربع به مخاطبان عرضه خواهد شد.
همچنین در این دوره از نمایشگاه ۱۶.۵میلیارد تومان اعتبار به عنوان یارانه برای استفاده اقشار مختلف مردم نظیر دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه از آثار عرضه شده در نمایشگاه اختصاص یافته است.

صالحی امیری: هیچ مسئله‌ای نتوانسته نمایشگاه کتاب را از سال ۶۶ تا به امروز تعطیل کند

در ابتدای این مراسم وزیر ارشاد با تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم گفت: نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر در اندیشه امام و اندیشه رهبری کتاب جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: در ۳۰ سالگی نمایشگاه اتفاق مبارکی افتاده است و آن واگذاری نمایشگاه به صنوف است، ما آمادگی داریم سال آینده این نمایشگاه را به صنوف واگذارکنیم، باید آینده را رصد کنیم ببینیم کتاب در آینده در کجا قرار دارد.

وزیر ارشاد ادامه داد: در سال گذشته ۸۸ هزار ۵۰۴ عنوان کتاب منتشر شده است، مهمانان ویژه اتفاق مهمی  برای نمایشگاه کتاب است و در حال حاضر مهمانان اروپایی و آسیایی در صف انتظار برای مهمان شدن در نمایشگاه کتاب تهران هستند. در راستای دیپلماسی فرهنگی باید روابط مان را گسترش دهیم.

وی گفت: امسال سی و مین سال نمایشگاه تهران است، نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب است و می‌توان ادعا کرد که این نمایشگاه محصول انقلاب اسلامی است.

صالحی امیری ادامه داد: به اندیشه امام و رهبری کتاب جایگاه و نقش مهمی در تحول و توسعه فرهنگی و انسانی دارد و حفظ نقش کتاب وظیفه همه علاقمندان نظام است و باید بنیان‌گذاران این نمایشگاه تقدیر کنیم که در روزهای سخت کشور اولویت فرهنگی را فراموش نکردند.

وزیر ارشاد گفت: در سخت‌ترین سالهای جنگ یعنی در پاییز سال ۶۶ نمایشگاه کتاب تهران با حضور ناشرانی از ۳۲ کشور جهان برگزار شد و تاکنون هیچ حادثه‌ای نتوانسته است این نمایشگاه بزرگ را تعطیل کند. شاید بتوان گفت ۳۰ سالگی بهترین سن برای رشد و تعالی است. انرژی جوانی، تجربه میانسالی وجود دارد.

صالحی امیری تصریح کرد: ۳۰ سالگی نمایشگاه کتاب تهران رخداده و آن واگذاری امور اجرایی به تشکل‌های صنفی است. ما در ۳۰ سالگی می‌توانیم افق‌های پیش رو را ترسیم کنیم اکنون باید بگوییم که ما آمادگی داریم در سال آینده کلید نمایشگاه را به صنف تحویل دهیم و به عنوان دولت وظیفه سیاستگذاری را برعهده بگیریم. در نمایشگاه سی و یکم تهران صنوف میزبان باشند.

وی با بیان این مطلب که باید آینده را رصد کنیم گفت: باید ببینیم کتاب به کدام سمت سوق پیدا می‌کند، جمعیت کتابخوان ما در کجا قرار می‌گیرد و اقتصاد نشر جه وضعی دارد از نظر ما کلیه فعالیت‌های نمایشگاه کتاب تهران به صنف واگذار شود.

وزیر ارشاد گفت: در عصر فضای مجازی آمارهایی می‌دهد که تحول در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است، در سال ۹۱ حدود ۶۴ هزار و ۱۵۱ عنوان کتاب منتشر شده است این رقم در سال ۹۲ به ۶۶ هزار کتاب رسیده است و در سال ۹۳ حدود ۷۳ هزار و ۷۱۲ جلد و در سال ۹۴ به ۸۱ هزار و ۳۲۷ عنوان رسیده است و در سال گذشته به ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان رسیده است این آمارها بیانگر تحول در کیفیت و کمیت نشر در ایران است.

صالحی امیری افزود: امسال علاوه بر حضور ناشران داخلی فرصت‌های اقتصادی هم برای حلقه نشر به وجود امده است و صنعت نشر ایران در مبادلات بین‌المللی یکی از اهداف نمایشگاه کتاب تهران است که دیپلماسی فرهنگی این اتفاق را امسال رقم زده است. در سال‌های گذشته کمیته ناشران خارجی به صورت مستقیم شرکت نمی‌کردند اما بعد از فضای برجام نقش بین‌المللی کتاب تهران پررنگ شد و روسیه و ایتالیا به عنوان میهمان ویژه انتخاب شدند. امسال ایتالیا به عنوان مهمان ویژه حضور پررنگی دارد که هم قبل از نمایشگاه و پس از نمایشگاه این حضور را شاهد هستیم. علاوه بر آن امسال استانبول به عنوان شهر مهمان ویژه در نمایشگاه شرکت می‌کند این اتفاق نشان دهنده نویدی است که با دیپلماسی فرهنگی را گسترش دهیم.

در ادامه مراسم انتونیو چزارو، معاون وزیر فرهنگ میراث و گردشگری ایتالیا پیام رییس جمهور این کشور را برای حضار در مراسم قرائت کرد.
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه مراسم اظهار داشت: امید است برکت حضور رئیس مجلس در افتتاحیه این نمایشگاه بر دغدغه‌های فرهنگی ایشان افزوده و همچون گذشته با اقدامات به‌جای خود در مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از این حوزه استمرار بخشند و همچنین با تشکر و قدردانی از کلیه عزیزانی که برگزاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را ممکن کردند اجازه می‌خواهم به مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران سخت کوش از حوزه صنفی، در اهمیت این رویداد و جدیتی که در گرایش به کیفیت بروز کرده است، توضیحاتی ارائه کنم.
آموزگار: امروزه میزان واسپاری امور نمایشگاه به صنوف مختلف در بالاترین حد است
وی ادامه داد: در آستانه آغاز سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم؛ بی‌گمان این نمایشگاه تأثیر به‌سزایی در صنعت نشر کشور داشته است و به همین لحاظ بررسی کارکرد آن و آثاری که به جا گذاشته از اهمیت وافری برخوردار است. شاید هیچ موضوعی در حوزه نشر همچون نمایشگاه، با بروز و ظهور این حجم از نظرات متفاوت و تناقض خود را به رخ نکشیده باشد. بی شک نمایشگاه مهم‌ترین امکان خیل ناشرانی است که فرصتی برای فروش کتاب‌های خود بیابند و از سوی دیگر نمی‌توان به موضوع کتاب فروشی‌ها توجه نکرد که جایی برای خود در این مهمترین رویداد فرهنگی کشور نمی‌یابند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: از اشکالات و نواقص نمایشگاه بسیار گفته شده است ولی نمی‌توان منکر نقش به‌ سزا و مهم رویداد می‌شد که بضاعت کل کشور را در این محدوده زمانی و در یک مکان در منظر عموم می‌گذارد و هر مراجعه کننده‌ای امیدوار است که کتاب‌های مورد نظر خود را در این جشنواره بیابد. نمایشگاه ویترین نشر کشور است، اگر هر انتقادی وارد باشد قطعا نمی‌توان مراجعه میلیونی علاقمندان را نادیده انگاشت.
آموزگار اضافه کرد: بررسی عملکرد دولت یازدهم در ارتباط با نمایشگاه حاکی از پرهیز مسئولان از آمارسازی و کمیت گرایی، اهتمام به توجه و بررسی مشکلات و کوشش در جهت ریل گذاری صحیح به سمت برگزاری نمایشگاهی است که به نمایش آخرین آثار تولید شده در کشور بپردازد، زمینه‌های تعامل بین ناشران، کتاب‌فروشان و توزیع کنندگان و مولفان و مترجمان را فراهم کند، بستر گفتگوهای رودررو بین مخاطبان و مولفان و پدید‌آورندگان را مهیا کند و علاوه بر آن مسیر همکاری‌های بین‌المللی بین ناشران ایرانی و همکارانشان در سایر کشورها را هموار کند و با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها بر شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها بر شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت نشر کشور و یافتن راه حل‌های بومی و کارآمد تأکید ورزد. با چنین مقدمه‌ای مشخص است که اقدامات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به برگزاری نمایشگاه مشخص نشده است.
وی افزود: پیش از این فعالیت‌های دولت در این حوزه به برگزاری نمایشگاه و اقدامات اداری محدود شده بود. حال آنکه در این دوره باتوجه و تمرکز به موضوع کتاب فروشی‌ها و توزیع‌کنندگان، طرح‌های پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب، دعوت از صنف به مشارکت بیشتر در اداره شئون مربوط به خود، روند واسپاری‌ها با عنایت به محدودیت‌های موجود در ناحیه دولت و بضاعت‌های صنف برای پذیرش این مسئولیت از سوی دیگر راهی چند ساله را طی کرده است.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: امروزه میزان واسپاری به نقطه بالاتری رسیده است در همین نمایشگاه، مدیریت ۷ کمیته اصلی آن و همچنین معاونت اجرایی نمایشگاه توسط نمایندگان صنف انجام می‌شود و واسپاری در حوزه نشر منحصر به نمایشگاه نبوده است و اتحادیه ناشران و کتابفروشان در محدوده تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران در سایر مناطق وظایف بیشتری را بر عهده گرفته‌اند.
آموزگار همچنین گفت: ساماندهی مصرف یارانه‌های نشر و به ویژه سوق دادن بخشی از آن به کتاب فروشی‌ها، دولت یازدهم همت خود را با وضوع بیشتری برای سروسامان دادن به اوضاع نابسامان به نمایش گذاشته است.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امید است که دولت دوازدهم اقدامات مفید و موثری را که توسط این دولت به کار گرفته شده است با درس‌آموزی از تجربیات موجود و جمع بندی آنها و استفاده از روشهای انجام شده در جهت رسیدن به صنعت نشری مستقل، پویا و متکی به خود پی بگیرد.
گفتنی است، تمبر سی امین نمایشگاه کتاب با حضور لاریجانی رونمایی شد.
در بخش پایانی مراسم علی لاریجانی گفت: این نمایشگاه و ادامه  دار  بودنش نشانه تعلق خاطر ایرانیان به تفکر و اندیشه و توسعه است.
وی با بیان اینکه ایتالیا و ایران دو کشور با عظمت هستند، و این دعوت هم به خاطر سابقه دوستی این دو کشور است، تصریح کرد: در تفکر اسلامی توجه به علم و عقلانیت وجود دارد، به طوری که وقتی کتاب های اهل حدیث را که نگاه می کنید این توجه به علم و عقل را می بینید.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: حوزه تفکر بدون زبان ممکن نیست و تفکر در ایران  ریشه دار است؛ چرا که وقتی اسلام به ایران آمد عظمتی بزرگ پیدا کرد. از سوی دیگر حوزه ایمان جدای از حوزه استلال عقلانی نیست.
لاریجانی گفت: طبیعتا رویداد دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم رویداد تاریخی است؛ بعد از حوادث صدر اسلام توجه به تفکر عقلانی بین مسلمانان زیاد شد و اساسا نهضت ترجمه آغاز شد و همه اینها نشان می‌دهد تعلقات عقلانی و و علمی در حوزه تمدن اسلامی ریشه‌دار است.
وی با بیان اینکه تفاوت فرهنگی بین ایران و غرب ببشتر از سایر کشورهای اسلامی بود، افزود: این مسئله به  خصوصیت ایرانی‌ها برمی‌گردد که اهل تعامل و گفتگو بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم توجه رهبران  جمهوری اسلامی به علم بود تا بتوانیم پیشرفت کنیم و این مسئله در همه زمینه‌ها بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شهید مطهری می‌گویند یکی از توفیقات انقلاب اسلامی که باعث تداوم این انقلاب شده است آزاد اندیشی رهبران آن بوده است. ما از آزادی فکر و اندیشه ضرر نکردیم بلکه بالندگی آن را دیدیم.
وی تصریح کرد: خوشحالم که در حوزه نشر هر دو جریان را می‌بینم.
لاریجانی اظهار داشت: در حوزه نشر چند کار باید صورت گیرد، اولین کار این است که در حوزه چاپ باید سرمایه‌گذاری کنیم و  دومین کار در حوزه صادرات کتاب است که ارشاد می‌تواند صندوقی را تاسیس کند تا با همین صندوق بتوانیم به این صادرات کمک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: گاهی شعار هایی در مورد افزایش یارانه داده می شود به صلاح کشور نیست و منابع وجود ندارد، این از شئونات دولت نیست از شئونات مجلس است مجلس با این روش ها مخالف است الان منابعی نیست اگر هم بود به این بخش اختصاص نمی یافت به چرخه تولید وارد می شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو