زمان انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

مجتبی مطهری:

یکی از بزرگترین علت ماندگاری آثار پدر شهادت و خلوص آن بود

مجتی مطهری گفت:یکی از بزرگترین علت ماندگاری آثار پدر شهادت و خلوص آن بودهمین بس که با همه مقام علمی و عرفانی به هیچ وجه القاب را برای خود قائل نبود و جز خدا چیزی نمی‌دید.

به گزارش خبرنگار سرای نور،مراسم بزرگداشت هفته معلم در دانشگاه آزاد شهرستان نور برگزار شد.

 

 

مجتبی مطهری در مراسم بزرگداشت هفته معلم با تبریک این هفته اظهارکرد: شهید مطهری معلم عاشق ودلسوخته‌ای بود که چون شمعی می‌سوخت تا دیگران از وجودش روشنایی بگیرند و شهادتش سبب شد تا گسترش شخصیتی پیدا کرد.

وی گفت: شهید حقانیت معارف الهی و اسلامی و اخلاص در سخن گفتن و نوشتن را با خلوص خود نشان داد اما باز کافی نداست و با جان خود حقانیت قرآن، اهل بیت و آثار و نوشته‌هایش را امضا کرد.

فرزند شهید مطهری یکی از بزرگترین علت ماندگاری آثار پدر را شهادت و خلوص آن نام برد و افزود: او هرچه گفت و نوشت برای خدا بود و خلوص آن همین بس که مردی حکیم، عارف، فقیه بود و با همه مقام علمی و عرفانی به هیچ وجه القاب را برای خود قائل نبود و جز خدا چیزی نمی‌دید.

مطهری تصریح کرد: اگر انسان می‌خواهد ماندگار شود باید کارش عمیقاً خالصانه باشد و شهید تجلی آثار معلمان و استادی خود بود.

وی با اشاره به مشکل تربیتی تأکید کرد: شاگردان در حال حاضر آن طور که باید حرمت معلمان را نگه نمی‌دارند و این باید آموزش داده شود، شهید مطهری نسبت به معلمان خود بسیار متواضع بود و دست آنها را می‌بوسید.

فرزند شهید مطهری گفت: شهید معتقد بود انسان بدون علم تزکیه نفس و سلوک روحانی به جای بالایی نمی‌رسد البته تلاش علمی مهم است و خود شهید نیز محقق عجیبی بود، تلاش علمی زیادی داشت و بسیاری آثارش جنبه تحقیقی دارد.

این سخنران افزود: شهید خودش عالم و محقق بود و اعتقاد داشت خیلی‌ها عالمند اما روح علمی ندارند و متعصب هستند و خیلی‌ها عالم نیستند اما روح علمی دارند،محقق و اهل تفکرند.

مطهری اضافه کرد: شهید انسان عالم، متفکر، محقق، پژوهشگر بود و علم را مقدس و نورانی می‌دانست.

وی گفت: فرهنگ الهی ما می‌گوید علم وقتی علم است که انسان را به سوی خدا می‌برد و شهید همانند استادش امام خمینی (ره) پیامبر وصل است و بین معارف الهی و دنیایی امروز، دین وعلوم انسانی وصل ایجاد کردند و محور آثار شهید حکیمانه، عقلانه، عارفانه و خالصانه بود که با ادبیات، شعر، هنر و داستان پیوند دارد.

فرزند شهید مطهری تصریح کرد: شهید معارف عمیق اسلامی را در زبان نو و ادبیات جدید و قالبی تازه عرضه کرد یعنی کاری که امروز به آن وهمچنین نقد فلسفه،اخلاق، تمدن و … غرب نیاز داریم، هرچند معارف اسلامی بی نظیر و بالا است اما ما هم باید پیشرفت کنیم و هم به نقد غرب بپردازیم زیرا نقد غرب به معنای نفی غرب نیست و برخی مسائل و آثار غرب از فرهنگ و تفکر اسلامی گرفته شده است.

وی گفت: جذابیت آثار شهید، قلم و بیان دلنشین آن بود و شهید در آثارش به نقد غرب می‌پرداخت که می‌تواند جهانی شود زیرا شهید بین دین و جامعه، سیاست، حکمت، ادبیات و … پیوند زد.

این سخنران تصریح کرد: شهید دین را عرفان و حکمت و سلوک الهی می‌دانست و می‌گفت: تا زمانی که انسان نفسش تطهیر نشود اهل عشق به خدا، امام حسین (ع) و رسول خدا(ص) نمی‌شود و به لقا خدا وائمه اطهار نمی‌رسد.

مطهری با اشاره به سخنان دکتر شریعتی که انسان فرهنگ نیاورده و ایدئولوژی آورده اظهارکرد: این حرف اشتباه است و اگر اسلام فرهنگ‌های مختلف را پذیرفته به دلیل این نیست که فرهنگ نیاورده و اصولاً یک فرهنگ زنده و حیات بخش به نام اسلام نمی‌تواند فرهنگ بومی و سنتی را نپذیرد و علت پذیرش فرهنگ بومی این است که دین جهانی است و یک دین جهانی باید آداب و فرنگ، سنت بومی و آداب و رسوم همه ملت‌ها را ببیند مگر آن‌هایی که با فرهنگ الهی و دین اسلام منافات دارد، فرهنگ زنده و حیات بخش، خورده فرهنگ را در خود جذب می‌کند و اصولاً یک فرهنگ زنده از عالم ایدئولوژی جدا نیست.

وی با اشاره به اینکه اسلام دین تک همسری است اظهار کرد: برخی کارهای ما با فرهنگ الهی و اسلامی مطابقت ندارد اسلام دین تک همسری است مگر در شرایط خاص، اگر برخی آقایان از اسم دین سوء استفاده می‌کنند به اسلام ربطی ندارد.

وی با اشاره به تفسیر سوره‌ نور که شهید در مورد حجاب می‌گوید، خاطرنشان کرد: خودنمایی و آرایش جز ذات زن است اما آرایش برای همسر و مجالس زنانه است نه برای بیرون از آن و زن نباید خود را به نامحرمان نشان دهد بلکه باید مراقب باشد آرامش روانی جامعه را بر هم نزند.

زمان انتشار: ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو