زمان انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری برای انتقال نمایشگاه شورای سیاست‌گذاری بوده است

سخنگوی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران گفت: بر این اساس تفاهم نامه شش ساله ما با شهرداري، تمامي زيرساخت هاي مورد نياز را بايد از شهر آفتاب دريافت كنيم؛ اما روز گذشته شاهد اتفاقات بدي بوديم و از همين حا انتقادات خودمان را نسبت به اين تعهدات داريم

سرای نور؛

همايون اميرزاده، سخنگوي سي امين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در نشست خبري، در پاسخ به سوالي درباره اتفاقات روز گذشته گفت: عالي ترين مرجع تصميم گيري براي انتقال نمايشگاه شوراي سياست گذاري بود و همه دلاليل جابه جايي گفته شد.

وی ادامه داد: بعد از ساليان سال خانه به دوشي بايد در جايي كه استانداردهای نمايشگاهي را داشته باشد، مستقر مي شدیم؛ ما هيچ جايي را به اين وسعت نمايشگاه نداشتيم.

امیرزاده با بیان اینکه بحث مصلي كه به خاطر ترافيك و مسائل ديگر منتفي شد؛ تصریح کرد: مسئله آب گرفتگي را سال گذشته مشخص كرديم، امسال هم دغدغه هاي خودمان را قبل از ورود به نمايشگاه در سطح عالي ترين شخص شهرداري مطرح كرديم و هيچ جاي ابهامي وجود نداشت.

وی تصریح کرد: دوستان شهرداري به ما اطمينان كامل داده بودند و قول قطعي و دقيق دادند كه اين مسئله تكرار نخواهد شد و ما اطمينان كرديم و تست و مانوري هم قبل از ١٣ ارديبهشت انجام شد و مسيرها اصلاح شد.

سخنگوی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران گفت: بر این اساس تفاهم نامه شش ساله ما با شهرداري، تمامي زيرساخت هاي مورد نياز را بايد از شهر آفتاب دريافت كنيم؛ اما روز گذشته شاهد اتفاقات بدي بوديم و از همين حا انتقادات خودمان را نسبت به اين تعهدات داريم.

امیرزاده بیان داشت: روز گذشته كارگروهي جديد تشكيل داديم؛ بعد از قطع باران تا امروز صبح تلاش كرمد بدون كمترين وقفه شاهد استمرار نمايشگاه باشيم و امروز قبل از ورود ناشران و مردم بخش عمده اي از مشكلات حل شد.

وی در همین زمینه افزود: دو مرحله كار از ديشب داشتيم که اولین کار شناسايي مجدد نقاط آسيب دیده و پيگيري برق و دوم تعيين خسارات به مجموعه ناشران بود که نماينده بيمه و صنف و شهرداري در نمايشگاه حضور دارند و ساعت ۱۴ رقم قطعي خسارت اعلام مي شود و شهر اري قبول كرده است كه خسارت ها را پرداخت كند.

سخنگوی سی امین نمایشگاه کتاب تهران بیان داشت: تا به الان ۲۲ راي از كميته تخلفات صادر شده و  یک مورد تعطيلي غرفه تا اخر نمايشگاه در بخش بي الملل داشتيم.

امیرزاده گفت: ما در بحث سازه هاي موقت خودمان مي خواستيم سرمايه گذاري كنيم اما باز شهرداري خودش وارد شد و اين كار را انجام داد.

وی با اشاره به تراکنش های نمایشگاه کتاب تهران بیان داشت: سال گذشته سه روز كامل مبلغ تراكنش ١٧٩ ميليارد ريال و تعداد تراكنش ها ٣٧٠ هزار بود، اما امسال تا پايان روز سوم ١٧٩ ميليارد ريال و تعداد تراكنش ها ٣٧٣ هزار و ٧٨٥ تراکنش است، سه روز اول امسال نسبت به سه روز اول سال گذشته افزايش محسوسي داشتيم.

وی با بیان اینکه نباید ۶۰ درصد پول پیش از ارائه کتاب دریافت شود، گفت: غرفه‌ای بوده که ۶۰ درصد پول را دریافت می‌کرده و وعده می داده که کتاب پس از نمایشگاه ارسال خواهد شد که این امر تخلف است.  امسال ما بحث نقد کردن بن‌کارت‌های الکترونیکی کتاب را نیز به خوبی رصد کرده‌ایم و گزارش‌ها از سیستم رصد دقیق دریافت می‌شود و امروز در حال آنالیز کردن آن هستیم.
امیرزاده با بیان اینکه تخفیف‌های بالای ۳۰ درصد تخلف محسوب می‌شود، اما برخی با ارائه تخفیف ۶۰ درصد و ۷۰ درصد به عرضه کتاب می‌پرداختند که در شأن کار نمایشگاهی نیست، گفت: این امر نیز تخلف است و با آن برخورد می‌شود.
وی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعهدات بسیاری در جهت نمایشگاه کتاب از سوی ارشاد اخذ شده و شهرداری در بسیاری از موارد در کنار همکاران ارشاد قرار داشته و اکنون ناشران سیبل خود را در جهت آسیب‌ها ارشاد می‌بینند پس ارشاد باید پاسخگو باشد، گفت: اصراری بر آبی و قرمز کردن فضای نمایشگاه نداریم، ارشاد مکانی را دراختیار گرفته و مجموعه‌ای که این فضا را دراختیار گذاشته باید به تعهدات عمل کند. از این موضوع که ارشاد باید سیبل باشد ما عبور کرده‌ایم، چرا که تمام هشدارها و کارشناسی‌های مربوطه انجام شده و به همین دلیل اگر در سازه‌های موقت اشکالی داشتیم، درست است، اما بخشی از نمایشگاه آسیب دیده که سازه‌های دائم دارد، مثلاً سالن‌های سه‌قلو و یا سالن یاس که در بخش منفی یک قرار دارد، هر دوی این سالن‌ها دچار آبگرفتگی شدند.
وی پیرامون اینکه دیده شده در برخی غرفه‌ها کتابی از افرادی که اجازه ورود کتابهایشان را به نمایشگاه نداشته‌اند در بخش مذاهب ارائه و عرضه می‌شده، برخورد شما با این کتابها چگونه بوده، گفت: هر فراورده و محتوایی که خارج از ضوابط نشر جمهوری اسلامی در نمایشگاه ارائه شود، براساس آیین‌نامه با آن برخورد می‌کنیم، اگر محتوا برخلاف آیین‌نامه باشد و آن را زیر پا گذاشته باشد، صراحتاً با آن برخورد می‌کنیم.
سخنگوی سی امین نمایشگاه کتاب تصریح کرد: روز گذشته از ایستگاه‌های خط منتهی به شهر آفتاب ۱۴۰ هزار نفر بلیط تهیه کرده‌اند، اما در زمان تقریباً دو ساعت ازدحام جمعیت، شرکت مترو رایگان مسافران را از طریق مترو به شهر آفتاب انتقال داده است.
وی در مورد بن‌کارت‌ها هم گفت: تعداد پایانه‌های فعال نمایشگاه امسال ۲ هزار و ۶۰۹ پایانه و تعداد بن‌کارت‌هایی که تا امروز خرید شده ۱۴۱ هزار و ۳۷۰ بن‌کارت بوده است و مبلغ این بن‌کارت‌ها حدود ۷۵ میلیارد و ۸۸۱ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۹۵۰ ریال بوده است.
وی با بیان اینکه ۱۶٫۵ میلیارد یارانه از سوی ارشاد برای این دوره از نمایشگاه تخصیص یافت، گفت: از میزان سهم ارشاد تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال جذب شده است.
وی پیرامون تبلیغات نمایشگاه کتاب هم گفت: سال گذشته تبلیغات در اختیار نمایشگاه بود، ولی امسال ما به عنوان ارشاد یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت کردیم که تبلیغات را درانحصار صنف قرار دهیم، این اقدام درستی بود و ان‌شاءالله صنف با درآمدزایی و حامیان مالی بتواند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد، به همین منظور اشکالات سال گذشته در بحث حامیان مالی و گزارش‌هایی که رسانه‌ها منتشر می‌کردند با اتفاقی که امسال شکل گرفت و واگذاری‌ها جدی‌تر شده بود، درآمد نمایشگاه با واگذاری صنف یک منطق دوسویه پیدا کرد.
کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو