زمان انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

امسال دریغ از پارسال

در حالی که نمایشگاه کتاب در وضعیت رکود می‌تواند فرصت خوبی برای تأمین هزینه اهالی نشر باشد، اما ناشران معتقدند سی‌امین دوره نمایشگاه انتظارات آنها را برآورده نکرده است.

سرای نور؛نمایشگاه کتاب تهران برای دومین سال پیاپی در شهر آفتاب در حال برگزاری است. سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب که این روزها در حال برگزاری است، به نسبت سال گذشته با استقبال مورد انتظار همراه نبوده است. در حالی که هفت روز از آغاز به کار این دوره می‌گذرد، اما ناشران از میزان فروش خود رضایت کامل ندارند. در این میان ناشران شهرستانی از میزان استقبال بیشتر از ناشران تهرانی ناراضی هستند.

تعدادی از ناشرانی که به امید کسب سود بیشتر و بهبود وضعیت فروش، رنج سفر بر خود هموار کرده و در این نمایشگاه حاضر شده‌اند، می‌گویند که اگر میزان استقبال در روزهای آتی نیز مشابه روزهای گذشته باشد، باید نسبت به نحوه حضور در دوره‌های بعد فکری کنند.

ابطحی، مسئول فروش غرفه ستارگان درخشان در همین رابطه به تسنیم می‌گوید: در روزهای گذشته تنها روزهای پنجشنبه و جمعه حضور مردم چشمگیر بود و روزهای دیگر، خلوت بود. این وضعیت برای ناشران شهرستانی یک‌مقدار دشوارتر از ناشران تهرانی است. اگر وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد امکان دارد ناشرانی که شرایط مشابه ما را دارند، در دوره‌های بعد به شکل دیگری حضور بیابند.

همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب با ایام انتخابات و تحت الشعاع قرار گرفتن این رویداد فرهنگی در سایه انتخابات، یکی دیگر از موضوعاتی است که ناشران دلیل خلوتی نمایشگاه می‌دانند. علومی، یکی از مسئولان غرفه نشر علمی در رابطه با میزان فروش آثار این انتشارات در نمایشگاه می‌گوید: میزان فروش کتاب امسال ما در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشت. سال گذشته استقبال مردم از همان روزهای نخست چشمگیر بود و دور از انتظار، اما امسال تنها روزهای پایانی هفته گذشته فروش و استقبال خوب بود.

او ادامه می‌‌دهد: من فکر می‌کنم که نمایشگاه تحت الشعاع رویدادهای سیاسی اخیر به ویژه انتخابات قرار گرفت.

نبود تبلیغات در رسانه‌ها در خصوص نمایشگاه یکی از موضوعاتی است که بر میزان استقبال مخاطب در سال جاری تاثیر گذاشته است. عمده توجه رسانه‌ها در این چند روز بر انتخابات و حواشی مربوط به آن بود؛ از این جهت رسانه‌ها کمتر از سال گذشته به اطلاع‌رسانی در این زمینه پرداختند.

وضعیت برای ناشرانی که سابقه کاری بیشتری دارند نیز به همین صورت است. یکی از مسئولان انتشارات سخن که به عنوان یکی از ناشران نام‌آشنا در حوزه ادبیات فعالیت می‌کند، نیز میزان استقبال و فرش این دوره را همانند سال گذشته می‌داند و می‌گوید: سال گذشته از روز اول مردم در نمایشگاه حضور داشتند و غرفه شلوغ بود، اما امسال میزان استقبال به اندازه دوره قبل نیست. فروش ما هم به دلیل اینکه بیشتر کتابخانه‌ای و دانشگاهی بود به اندازه سال قبل تخمین زده می‌شود؛ در غیر این صورت اگر بخواهیم فروش فردی را در نظر بگیریم، کمتر از سال گذشته بود.

در شرایطی که اقتصاد نشر در سال‌های اخیر ضعیت چندان مطلوبی ندارد، نمایشگاه کتاب فرصتی است برای ناشران تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند، اما گویا امسال ناشران دریغ از سال پیش آنهاست.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو