زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

سی‌امین نمایشگاه کتاب در روزهای پایانی

پلمپ برخی غرفه‌های متخلف و اعلام جزئیات خرید کتاب از ناشران خصوصی نمایشگاه کتاب، از جمله خبرهای مهم این رویداد بزرگ هستند که در این هفته منتشر شدند.

سرای نور؛با شروع سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و پشت سر گذاشتن ۸ روز از این رویداد و ورود به نهمین روز برپایی آن، گزارش «یک هفته با کتاب» را به خبرهای مربوط به نمایشگاه اختصاص داده ایم. به این ترتیب، روتیتر گزارش یک هفته با کتاب این هفته، به «یک هفته با نمایشگاه کتاب» تغییر پیدا کرد چون اولویت و تعداد خبرهای مربوط به نمایشگاه، بیشتر از خبرهای دیگر حوزه های نشر و ادبیات هستند.

روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به ترتیب روزهای اول تا سوم نمایشگاه بودند و خبرهای این گزارش، از روز شنبه ۱۶ اردیبهشت تا صبح امروز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت را شامل می‌شوند.

خبرهای پیش رو، به ترتیب روز انتشار مرتب شده اند و در ادامه خبرهای مربوط به نمایشگاه، چند خبر مهم دیگری که مربوط به فضای خارج از نمایشگاه کتاب هستند، مرور می شوند. به این ترتیب این گزارش ۱۸ خبر درباره نمایشگاه و ۳ خبر غیر از اتفاقات نمایشگاه را شامل می شود.

صدور ۲۲ رأی برای متخلفین و تعطیلی یک غرفه

اولین خبر این گزارش، یکی از خبرهای روز شنبه ۱۶ اردیبهشت است که سخنانی از همایون امیرزاده را در بر می گیرد. سخنگوی سی امین بین‌المللی کتاب تهران ظهر روز شنبه در جمع خبرنگاران، از صدور ۲۲ رأی برای ناشران متخلف تا پایان روز سوم این نمایشگاه خبر داد و گفت:غرفه یک ناشر متخلف که بدون ارائه کتاب و با دادن رسید تحویل کتاب بعد از نمایشگاه فعالیت می کرد تعطیل شد.

وی گفت: این ناشر که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران قرار داشت، بدون تحویل دادن کتاب به مراجعه‌کنندگان، تنها با ارائه یک برگه رسید و اخذ وجه مربوط به کتاب، وعده تحویل آن را بعد از نمایشگاه می داد. ۲۱ رأی صادره دیگر ناظر بر اخطار کتبی در جهت جمع آوری کتاب‌های ناشران دیگر از غرفه‌های این دسته از ناشران متخلف بوده است.

ارسال پستی ۲۵ تن کتاب در ۳ روز اول نمایشگاه به نقاط مختلف کشور

این خبر روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت منتشر شد و به موجب آن، حسین مهدی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست، شنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: در سه روز اول برگزاری نمایشگاه کتاب دو هزار و۶۵۰ بسته پستی به لحاظ کمی و ۲۴ هزار و ۶۰۰ کیلو کتاب پستی به لحاظ حجمی به مقصد ارسال شده است.

تجلیل از نویسندگان و راویان کتاب های صاحب تقریظ

از جمله برنامه های روز یکشنبه نمایشگاه، برگزاری مراسم تجلیل از نویسندگان و راویان کتاب‌های صاحب تقریظ رهبر معظم انقلاب بود که صبح این روز در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

بازدید حدادعادل و مختارپور از نمایشگاه

آخرین خبر مهم روز یکشنبه هم، بازدید غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی و همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نمایشگاه بود.

جلوگیری از عرضه ۱۰۰ کتاب در بخش عربی و جمع‌آوری دوکتاب از غرفه اردن

با شروع مرور خبرهای روز دوشنبه، می توانیم خبر جلوگیری از عرضه ۱۰۰ کتاب در بخش عربی نمایشگاه را ببینیم که توسط رئیس هیات نظارت بر ضوابط نشر اعلام شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد که در جمع خبرنگاران مستقر در نمایشگاه سخن می گفت، درباره این خبر چنین گفت: در بخش ناشران عربی حدود ۴۵ هزار عنوان کتاب عرضه شده است که گزارش‌های اولیه حاکی از عرضه حدود ۳۰۰ عنوان مغایر با ضوابط نمایشگاه بود که ما به یک فهرست از ۱۰۰ عنوان کتاب ممنوعه رسیدیم که طبعا اجازه عرضه آنها در نمایشگاه کتاب داده نشده است.

وی همچنین ضمن قدردانی از حضور یک ناشر مطرح اردنی برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران در عین حال از جمع آوری دو عنوان کتاب از محل این غرفه که ضوابط نمایشگاه را رعایت نکرده بود خبر داد.

فعال شدن بن کارت‌های بانک عامل قبلی نمایشگاه کتاب

مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه این هفته، از قابلیت استفاده بن‌کارت‌های بانک عامل قبلی نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

نیکنام حسین‌پور با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته عنوان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، آن دسته از بن‌کارت‌های صادر شده از بانک عامل قبلی نمایشگاه کتاب که هنوز توسط متقاضیان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند در سی‌اُمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب  قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود: با درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر امکان استفاده از بن کارت‌های مربوط به سنوات گذشته، امکان استفاده از بن کارت های مذکور بر روی پایانه‌های فروشگاهی ناشران کتاب در شهر آفتاب فراهم شده است.

اعلام جزئیات خرید کتاب از ناشران بخش خصوصی

با ورود به بخش خبرهای روز سه شنبه، به خبر اعلام جزئیات خرید کتاب از ناشران خصوصی نمایشگاه می رسیم. به موجب این خبر، هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با هزینه پرداخت‌ شده بابت اجاره‌بها غرفه‌های ناشران خصوصی، براساس میزان متراژ محاسبه شده نسبت به خرید کتاب از ناشران خصوصی شرکت‌کننده در این دوره از نمایشگاه اقدام خواهد کرد.

به این ترتیب، اطلاعات کتاب‌ها و ناشران بر اساس فهرست اطلاعات ثبت شده ناشران در سایت نمایشگاه توسط کارشناسان بررسی خواهد شد و بر اساس آن خرید کتاب از ناشران صورت خواهد گرفت.

محرومیت ۱۹ ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب

از دیگر خبرهای مهم روز سه شنبه این هفته، می توان به سخنان رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران، درباره محرومیت ۱۹ ناشر از حضور در نمایشگاه سال بعد اشاره کرد.

به این ترتیب، همایون امیرزاده ظهر روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت در جمع خبرنگاران، گفت: غرفه‌های این ناشران به دلیل نقد کردن بن‌کارت‌های خرید الکترونیک کتاب تعطیل شد و همچنین آنها از حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۷ محروم شدند.

برخورد بدون اغماض با نقد کردن بن کتاب در نمایشگاه

یکی از خبرهای روز سه شنبه این هفته هم، پاسخی بود که سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه، درباره خبر پیشین و مساله نقد کردن بن های خرید کتاب، به خبرنگار مهر داد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این باره گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در دو یا سه جلسه ای که در نمایشگاه کتاب برگزار کرده موضوع تخلفات را با جدیت دنبال کرده که یکی از این تخلفات نقد کردن بن کتاب و مصرف نشدن بن ها در مسیر خرید کتاب بوده است.

صالحی با اشاره به تعطیلی ۱۹ غرفه به دلیل نقد کردن بن کارت های الکترونیک خرید کتاب و محرومیت آنها از حضور در دوره بعدی نمایشگاه کتاب گفت: البته این حجم از برخورد با این دسته از غرفه داران متخلف به معنی این نیست که مثلا امسال تخلف مربوط به نقد کردن بن افزایش پیدا کرده است بلکه نشانه برخورد بدون اغماض ماست.

بازدید صالحی از بخش عربی سالن ناشران خارجی

خبر دیگری که سه شنبه منتشر شد و محور آن رئیس نمایشگاه بود، درباره بازدید صالحی از بخش عربی سالن ناشران خارجی بود.

صالحی در این بازدید که با همراهی حجت الاسلام مهدی معراجی عضو هیات امنای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و محمد سلگی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شد، از غرفه‌های مختلف این بخش دیدار کرد و درباره مسائل مختلفی همچون عناوین و موضوعات کتاب‌ها، پُرفروش‌ها، تعداد حضور در دوره‌های مختلف نمایشگاه، تفاوت در میزان فروش امسال با سال‌های قبل، مشکلات موجود در نمایشگاه، نحوه ترخیص کتاب‌ها از گمرک و هزینه‌های آن و نحوه واگذاری غرفه‌ها با ناشران عربی به گفت‌وگو پرداخت.

این بازدید همزمان با هفتمین روز برپایی نمایشگاه انجام  شد.

امضای تفاهمنامه بین وزارت ارشاد و بانک عامل نمایشگاه

نشست امضای تفاهم‌نامه بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک عامل سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با محور اعطای تسهیلات جهت تجهیز و احداث کتابفروشی‌ها ظهر سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در سالن اصلی سرای اهل قلم این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد.

پلمپ ۱ اغذیه فروشی وتوبیخ ۵غرفه

آخرین خبر سه شنبه هم توسط صفری، مدیر کمیته‌ اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب اعلام شد که با تاکید بر نظارت مستمر بر اغذیه فروشی ها در این نمایشگاه از پلمپ یک غرفه و توبیخ کتبی ۵ غرفه به دلیل تخلفات بهداشتی در ۴ روز نخست نمایشگاه خبر داد.

تعطیلی یک غرفه متخلف در بخش بین الملل

یکی از خبرهای روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، مربوط به سخنان رئیس هیات نظارت بر ضوابط محتوایی بخش بین الملل نمایشگاه درباره تعطیلی یک غرفه در بخش بین الملل نمایشگاه بود. به این ترتیب، علی فریدونی در جمع خبرنگاران از تعطیلی یک غرفه به دلیل تخلف نمایشگاهی و تذکرات کتبی به چند ناشر در این بخش خبرداد و گفت: به تعدادی از غرفه داران بخش بین الملل به دلیل عدم رعایت ضوابط اجرایی و مقررات نمایشگاه کتاب، تذکرات کتبی داده شده است.

فریدونی گفت: همچنین غرفه یک ناشر به دلیل میزان زیاد تخلفات تعطیل شده است.

خبر امیرزاده درباره صدور۷۲رأی برای غرفه‌های متخلف

همچنین دیروز بود که همایون امیرزاده رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران از صدور ۷۲ رأی در نمایشگاه کتاب تا پایان روز هفتم خبر داد و گفت:بر اساس بخشی از این آرا، ۲۷غرفه تعطیل و ناشران آنها از نمایشگاه کتاب ۹۷ محروم شدند.

امیرزاده که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در تشریح این مساله گفت: در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تا پایان روز هفتم نمایشگاه، هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران ۸ جلسه عادی و ۲ جلسه فوق‌العاده برگزار کرده که این جلسات با حضور حداکثری اعضا بوده است؛ نکته مهم اینکه ۶۰ درصد اعضای هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران از صنوف مرتبط با نشر هستند.

رشد ۱۵ درصدی ریالی و ۷ درصدی تراکنشی فروش در نمایشگاه

یکی دیگر از خبرهای روز چهارشنبه که درباره میزان فروش کتاب در نمایشگاه بود، از سخنان امیرزاده استخراج شد. امیرزاده این خبر را ظهر چهارشنبه، در جمع خبرنگاران اعلام کرده و گفت: تعداد تراکنش‌ها در نمایشگاه بیست و نهم و تا پایان روز هفتم آن، ۷۶۵ هزار و ۷۹۶ مورد بوده است و رقم خرید در آن بازه زمانی ۴۲۹ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۱۰۱ ریال را شامل می شد. تعداد تراکنش های صورت گرفته در نمایشگاه امسال هم تا پایان روز هفتم، ۸۲۸ هزار و ۲۲۷ مورد بوده که مبلغ ریالی آن ۴۷۵ میلیارد و ۷۱۲ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۹۰۷ ریال بوده است.

به گفته این مقام مسئول و با مقایسه این دو آمار، تعداد تراکنش ها در نمایشگاه امسال نسبت به دوره قبل،   ۶۲ هزار و ۴۳۱ مورد افزایش داشته که نشان از ۷ درصد رشد از نظر تراکنش است و از حیث ریالی هم در نمایشگاه کتاب امسال نسبت به بازه زمانی مشابه در نمایشگاه بیست و نهم، ۱۵ درصد رشد را نشان می دهد.

تجلیل از چهار پیشکسوت نشر و قلم

از دیگر خبرهای روز چهارشنبه این هفته، می توان به خبر برنامه تجلیل از چهار چهره پیشکسوت در حوزه نشر و قلم اشاره کرد.

به این ترتیب، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در مراسم ویژه ای که در سرای اهل قلم کمیته علمی و فرهنگی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، از زنده یاد توران میرهادی بنیانگذار شورای کتاب کودک و زنده یاد اسماعیل فصیح نویسنده فقید و همچنین اکبر ایرانی استاد و پژوهشگر و عبدالحسین آذرنگ پیشکسوت دانش ویراستاری تجلیل و قدردانی کرد.

تمهیدات ویژه برای روزهای پنجشنبه و جمعه پایانی نمایشگاه

نمایشگاه طی روزهای دوم و سوم، یک پنجشنبه و جمعه را پشت سر گذاشت اما در پیش بودن پنجشنبه و جمعه دوم، موجب انتشار یک خبر شد. به این ترتیب، طبق خبری که به نقل از حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه منتشر شد، جلسه مدیریت پیشگیری بحران به منظور تمهیدات ویژه برای روزهای پنجشنبه و جمعه نمایشگاه تشکیل شد.

صفری در این باره گفت: با توجه به روزهای پُر ازدحام نمایشگاه جلسه‌ای به منظور هماهنگی تمامی بخش‌های ایمنی، امداد و حمل و نقل عمومی جهت کنترل بار ترافیکی و نظارت دقیق بر غرفه‌های داخلی اعم از غرفه‌های غذایی و بهداشتی خدمات ویژه برگزار شد. طی این جلسه مقرر شد روزهای پنجشنبه و جمعه نیروهای بیشتر و با نظارت دقیق‌تر بر امور مرتبط نمایشگاه اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند.

بیان جزئیات قاچاق شعر بین آلمان و ایران

اولین خبر خارج از نمایشگاه، مربوط به روز دوشنبه این هفته و برگزاری یک نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب است. به موجب این خبر، نشست ویژه‌ شهر کتاب با عنوان «قاچاق شعر»  با حضور ۶ شاعر از ایران و ۵ شاعر از آلمان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد که این برنامه با شعرخوانی آلمانی و فارسی اشعار این شاعران همراه بود.

کریستیانه لانگه معاون خانه‌ شعر برلین در نشست قاچاق شعر، که در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد، به بیان جزئیات طرح قاچاق شعر ایران در آلمان و معرفی شاعران ایرانی با اتکا به این طرح پرداخت.

برگزاری مراسم روز ملی اسناد و میراث مکتوب

مراسم روز ملی اسناد و میراث مکتوب صبح سه شنبه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ادارای و  استخدامی کشور، رئیس اسناد و کتابخانه ملی ایران، رئیس شورای اسناد ملی کشور و جمعی از پژوهشگران حوزه سند پژوهی در محل ساختمان آرشیو ملی در تهران برگزار شد.

معاون اسناد کتابخانه ملی در این مراسم گفت: در حال حاضر در مخازن آرشیو ایران حدود سه میلیون پرونده نگهداری می شود و ما برای بهبود وضعیت نگهداری آنها در سال ۹۵ یک سند راهبردی در اسناد ملی تدوین کردیم.

رمان نوشتن بیل کلینتون

آخرین خبر این گزارش هم که روز سه شنبه منتشر شد و در گروه خبرهای بین المللی جا می گیرد، درباره رمان نوشتن بیل کلینتون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکاست.

به این ترتیب، ورایتی اعلام کرد که کلینتون، با همکاری جیمز پترسون رمان می‌نویسد.

هر چند جزییات پلات این رمان که عنوان آن «رییس جمهور گم شده» است، اعلام نشده اما داستان آن درباره رییس جمهور و مسایل پشت پرده دنیای سیاست است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو