زمان انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

پشت پرده ادغام تیم های قطر و امارات

ماه پیش در قطر دو تیم الجیش و لخویا قطر با هم ادغام شدند و تیمی با نام جدید تشکیل دادند؛ به نظر می رسد این موضوع در چشم انداز باشگاه های اماراتی قرار گرفته و آنها برای تیم های دیگر خود نیز این برنامه را دارند.

سرای نور؛

دو تیم فوتبال الجیش و لخویای قطر رقیب پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا که قهرمانی این فصل مسابقات را  نیز به دست آورد، رسما ادغام شدند و تیم«الدحیل» نام جدید باشگاهی خواهد بود که به جای این دو باشگاه در فصل آینده در لیگ ستارگان قطر شرکت می‌کند. البته تنها قطری ها نیستند که این برنامه را در دستور کار خود قرار داده اند و حالا امارتی ها نیز قصد دارند با ادغام چند تیم خود، شرایط بهتری را از حیث اقتصادی در فصل های آتی رقم بزنند.
در حال حاضر نیز ۵ تیم از کشور امارات قصد دارند این برنامه را اجرا کنند. الاهلی ، الشباب و دبی امارات سه تیم ترین شهر کشور امارات یعنی دوبی هستند که قصد دارند در فصل آینده با هم ادغام شوند و یک تیم را تشکیل دهند. البته در این میان تیم دوبی از اعتبار چندانی در فوتبال امارات برخوردار نیست ولی دو باشگاه الاهلی و الشباب از قدیمی ترین باشگاه های فوتبال امارات به شمار می روند و افتخارات زیادی را نیز برای شهر و کشور خود به دست آورده اند. بازیکنان ایرانی زیادی نظیر حسن روشن، علی دایی، علی کریمی، مرحوم مهرداد اولادی، و .. نیز در این تیم بازی کرده اند و مهرزاد معدنچی سابقه بازی در هر دو تیم را دارد. البته در سال های اخیر تیم الشباب که ایمان مبعلی سابقه قهرمانی با آن را نیز دارد، از سطح اول فوتبال امارات فاصله گرفته بود و همین موضوع، یکی از دلایل این تصمیم بوده است.
در شارجه نیز که یکی از مناطق هفت گانه کشور امارات و قطب فرهنگی این کشور به شمار می رود، دو تیم الشارجه و الشعب با هم ادغام می شوند تا باشگاهی جدید به نام “باشگاه ورزشی شارجه” با نام و امکانات جدیدی فعالیت خود را آغاز کند.
موضوغ ادغام تیم ها در کشورهای حوزه خلیج فارس که در حال حاضر در دو کشور قطر و امارات نهایی شده است، می تواند از چند بعد به سود تیم ها و البته کشورهای این منطقه باشد. اولین موضوعی که می توان به آن اشاره کرد، صرفه جویی بیشتر در منابع اقتصادی و استفاده مناسب تر از منابع مالی است. بی شک اداره چند باشگاه مشکل تر از اداره یک باشگاه واحد است و با این تصمیم مدیران تیم می توانند با تمرکز بیشتری به اداره امور اقتصادی تیم خود بپردازند.
دومین موضوع هم بحث هواداری ارتباط دارد. به عنوان مثال الاهلی امارات در هر بازی به طور میانگین ۳هزار تماشاگر دارد که ادغام این تیم با دو تیم دیگر شهر دوبی، می تواند شرایط به مراتب بهتری را برای باشگاه جدیدی که از دل این سه تیم ایجاد می شود، ایجاد کند. در مجموع می توان گفت که ادغام تیم های کشورهای همسایه می تواند باعث افزایش قدرت آنها در فصول آتی و نمایش های بهتر آنها در رقابت های آسیایی باشد که به احتمال فراوان تماشاگر بیشتری نیز برای آنها به ارمغان می آورد؛ موضوعی که باید مورد توجه باشگاه های ایرانی قرار گیرد.البته انگیزه اصلی این ادغام ها کاهش منابع مالی است و پول های بی حساب است .
گفتنی است تیم الفجیره امارات که به تازگی مارادونا را به به عنوان سرمربی به خدمت گرفته به دلیل همین ادغام ها، به دسته اول رقابت های لیگ امارات راه یافته است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو