زمان انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

بدترین «انتخاب» ابلیس چه بود؟

ابلیس در یکی از حساس‎ترین شرایط انتخابی کرد که موجب خفت و خواری او شد.

سرای نور؛داشتن اختیار و قدرت انتخاب یکی از موهبت‎هایی است که خداوند متعال آن را برای جن و انس در نظر گرفته است تا بتوانند بر اساس بهره‎ای که از عقل دارند، به بهترین گزینه‎ها و گزیده‎ها دست پیدا کند. در واقع این انتخاب افراد است که مسیر سعادت و شقاوت را برای آنها رقم می‎زند؛ یعنی انتخاب بین راه سعادت و راه شقاوت.

اما از عواملی که باعث ایجاد خلل در تشخیص معیار انتخاب صحیح افراد می‌شود، می‎توان به تکبر، حسادت، جهالت و … اشاره کرد. این خصلت‎های ناپسند به قدری ممکن است خطرناک باشد که افراد را تا مرز سقوط به دره‎های عمیق جهم بکشاند که نمونه‎های آن را در آیات قرآن و حتی تاریخ بشریت به فراوانی داشتیم.

شاید اولین موجودی که می‎توان از او به عنوان پیشتازان انتخاب نادرست نام برد، ابلیس باشد در آن زمان که خداوند به او امر کرد بر آدم(ع) سجده کند، اما او به لحاظ تکبر و حسادتی که در وجودش بود، از این کار ممانعت و خروج از درگاه الهی را انتخاب کرد و آن را بر عمل سجده بر خلیفه پروردگار ترجیح داد.

خداوند در آیه۲۴ سوره بقره می‌فرماید: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبی‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرین‏؛ و چون فرشتگان را فرمودیم: «برای آدم سجده کنید»، پس به جز ابلیس ـ که سر باز زد و کبر ورزید و از کافران شد ـ [همه‏] به سجده درافتادند.» و در آیه‎ای دیگر وقتی ابلیس امر خداوند مبنی بر سجده بر آدم (علیه‌السلام) را رد کرد، خداوند فرمود «از آن [مقام‏] پایین برو، تو را نرسد که در آن [جایگاه‏] تکبّر کنی. پس بیرون شو که تو از خوارشدگانی؛ قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فیها فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرین‏»

بنابراین ابلیس هم یکی از بدترین انتخاب‎های تاریخ زندگی خود را کرد که موجب خفت و خواری او تا ابد شد؛ یعنی سرپیچی از امر خداوند و انتخاب خواری و ذلت.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو