زمان انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

حکومت صالحان متوقف بر نابودی ابلیس است

ابلیس در عوضِ رانده شدن از درگاه الهی، از خداوند تا روز قیامت مهلت می‌خواهد تا در این مدت فرزندان آدم را اغوا کند، اما خداوند مهلت او را تا «یوم‌‌الوقت­‌المعلوم» قرار داد.

سرای نور؛«بررسی مفهوم یوم‌الوقت‌المعلوم در آثار روایی و تفسیری» عنوان مقاله‌ای است که میثم خلیلی، کارشناس علوم قرآنی دانشگاه آمل آن را برای اولین بخش دانشگاهی دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت نگاشت و توانست یکی از برگزیدگان این دوره از همایش شود. این مقاله در  فصل‌نامه علمی ـ ترویجــی پژوهــش‌هــای مهـــدوی وابسته به مؤسسه آینده روشن با چاپ رسید.

خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در توضیح این مقاله گفت: در آیات ۳۴ تا ۴۰ سوره حجر و همچنین آیات ۷۱ تا ۸۵ سوره صاد، به ماجرای سجده نکردن ابلیس بر آدم(ع) که منجر به غضب خداوند و لعنت وی شد، اشاره شده است. ابلیس در عوضِ رانده شدن از درگاه الهی، از خداوند تا روز قیامت مهلت می‌خواهد تا در این مدت فرزندان آدم را اغوا کند، اما خداوند مهلت او را تا «یوم‌­الوقت­‌المعلوم» قرار داد.

وی با بیان اینکه به ­طور قطع علم به مصداق «یوم‌­الوقت‌­المعلوم» فقط در انحصار خداوند تبارک و تعالی است، افزود: اما روایاتی وجود دارد که مصداق این روز را ظهور امام زمان(عج) عنوان می­‌کند. بر اساس این روایات تفسیری، گردن زدن ابلیس توسط حضرت (عج) و برپایی حکومت صالح بر روی زمین، در روز وقت معلوم محقق می­‌شود. منشأ اقوال در این زمینه به دو روایت از امام صادق و امام رضا(ع) منتهی می‌­شود که در دو کتاب مهم تفسیری و حدیثی از جوامع روایی متقدم شیعه یعنی تفسیر روایی «عیاشی» و «کمال­‌الدین و تمام‌النعمة» صدوق مندرج هستند. همچنین از دیدگاه برخی مفسران از جمله علامه طباطبایی، روز معلوم، زمان رسیدن بشر به سعادت و خیر و صلاح خالص و رهایی مجتمع انسانی از گناه و شر است. طوری که در این زمان بر روی زمین کسی جز خدا پرستش نمی­شود، و بساط کفر و فسوق برچیده می­‌شود.

کارشناس علوم قرآنی دانشگاه آمل با شاره به اینکه حکومت صالحان متوقف بر نابودی ابلیس است، گفت: «یوم‌الوقت المعلوم» که همزمان با نابودی شیطان است، زمان حکومت جهان به­ دست صالحان است و وعده­ خداوند که می­‌فرماید: «وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون؛ در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‏‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد» محقّق شده و جامعه­ بشری طعم شیرین عدالت و حکومت صالح اما معصوم(ع) را خواهد چشید.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو