زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ -

میانگین عمر مربیگری در لیگ برتر چقدر است؟

در تحقیقی به بررسی میانگین عمر مربیگری در لیگ برتر ایران پرداخته شده و در پایان مشخص شده که این رقم چیزی در لیگ برتر ایران حدود نیم فصل است.

سرای نور؛لیگ شانزدهم در شرایطی به پایان رسید که پنج تیم سیاه جامگان، ذوب آهن، سپاهان، ماشین سازی و صنعت نفت آبادان در میانه های راه دست به تغییر در کادر فنی خود زدند و ممکن بود این اتفاق برای تیم استقلال تهران در ابتدای فصل، سایپا، صبای قم و پدیده مشهد در ادامه مسابقات نیز رخ دهد.
در دوره های قبلی نیز کم شاهد تغییر مربیان لیگ برتری نبوده ایم و از همین رو می توان عدم امنیت شغلی را یکی از دغدغه های اصلی مربیان دانست. یکی از بزرگترین معضلات فوتبال ایران به زعم برخی کارشناسان فوتبال، عمر کوتاه مربیگری در تیم های فوتبال است که به طور میانگین طی تاریخ ۱۶ ساله لیگ برتر ۱۷ هفته برآورد شده است.
روش محاسبه این عدد به صورت زیر است:

تعداد کل هفته‌ها ضربدر تعداد کل‌تیم‌ها
تعداد کل مربیان هر فصل برابر متوسط عمر مربیگری (تعداد کل مربیان + تعداد تغییرات ایجاد شده)
مثال: در لیگ ۱۶ تیمی سیزدهم که ۱۲ تغییر مربی در آن داشته‌ایم این فرمول به این صورت است که :
۳۰ضربدر ۱۶ تقسیم (۱۲+۱۶) برابر است با ۱۷٫۱٫
با توجه به نوسان تعداد تیم‌ها در لیگ متوجه می‌شویم که در دوره‌هایی که لیگ با ۱۸ تیم برگزار می‌شده است متوسط عمر مربیگری در فوتبال ایران حدود نیم فصل بوده و هم اکنون که لیگ با ۱۶ تیم برگزار می شود این عدد کمی  بیشتر است. بر اساس فرمول فوق، متوسط عمر مربیگری در فوتبال ایران به صورت کلی عدد ۱۷٫۵ هفته است.
این عدد در لیگ‌های ۱۸ تیمی حدود نیم‌فصل و در لیگ‌های ۱۶ تیمی کمی بیشتر از نیم‌فصل بوده و آمار تامل برانگیزی است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو