زمان انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ -

آب و نان مردم را در ماه رمضان قطع نكنيد!

اهميت حفظ حرمت اين ماه و مراعات ظواهر روزه داري از اين روست و به همين دليل تاكيد شده كه اگر كسي به هر دليل نمي تواند روزه بگيرد نبايد حرمت ماه روزه را بشكند.

سرای نور؛ماه مبارك رمضان فرصتي استثنايي و غنيمتي آسماني است براي جريان يافتن خون معنويت و آرامش در رگهاي انسان و جامعه.

اگر اين جريان طبيعي خون در نظام زندگي انسان و جامعه دچار اشكال شود در واقع انسان و جامعه انساني به بيماري دياليزي تبديل مي شود كه بايد با سختي و رنج بسيار و هزينه فراوان نياز او به خون سالم را تأمين كرد.

از اين رو هر چه ماه مبارك رمضان با شكوه تر و جذاب تر و شيرين تر و دلنشين تر بگذرد و زمينه روزه داري بهتر و عبادت آسان تر و معنويت بيشتر براي مردم فراهم شود هدف بزرگ تامين سعادت و سلامت روحي بهتر تامين شده است.

اهميت حفظ حرمت اين ماه و مراعات ظواهر روزه داري از اين روست و به همين دليل تاكيد شده كه اگر كسي به هر دليل نمي تواند روزه بگيرد نبايد حرمت ماه روزه را بشكند.

اما آنچه در اينجا اهميت دارد عدم تجري و حفظ حرمت روزه است نه اين كه بخواهيم به مسايل شخصي افراد وارد شويم و كسي را به روزه گرفتن مجبور سازيم يا اين كه براي زندگي طبيعي افرادي كه عذر شرعي دارند مشكل ايجاد كنيم.

اتفاقا تسهيل آسايش معذورين به تحقق همان هدف اساسي مي انجامد و حرمت ماه رمضان و روزه داري را به عنوان فرصتي دوست داشتني و ارزشمند حفظ مي كند.

كسي كه مسافر يا بيمار است يا كسي كه بچه شيرخوار دارد وقتي براي رفع تشنگي شديد خود در مراكز عمومي به سراغ شير آب مي رود اما مي بيند كه شير آب را بسته اند ناخودآگاه دچار احساس ناخوشايندي خواهد شد.

تجربه هاي موفقي كه سال هاي گذشته در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني ( با كشيدن ديواري مقابل آبخوري ها براي مسافران) يا متروي تهران( با اختصاص فضايي براي شيردهي مادران و غذاخوردن مسافران ) ديده شد الگوهايي هستند كه در مراكز عمومي و فضاهاي شهري قابل تكرار و توسعه اند.
گاه ديده شده كه برخي براي حفظ حرمت اين ماه مثلا جلوي فعاليت يك نانوايي يا عرضه غذاي سرد در يك اغذيه فروشي را گرفته اند، اين سخت گيري ها شايد چندان لازم نباشد.

البته بدون ترديد بايد فضاي عمومي در ماه رمضان با ماههاي ديگر فرق كند و قطعا نبايد خوردن و آشاميدن مثل ماههاي ديگر آشكار و علني باشد بلكه بايد جشن عمومي و باشكوه ماه رمضان فرصتي متفاوت و كاملا ويژه ديده شود.

ماه مبارك رمضان را بايد براي همه شهروندان به يك تجربه معنوي محبوب و مطلوب تبديل كرد كه همگان با اشتياق و علاقه انتظارش را بكشند و اين هدف زماني محقق مي شود كه اجبار و اكراه در ميان نباشد.

البته مردم ما هميشه نشان داده اند كه خود براي حفظ حرمت ها پيشقدم هستند و هنگامي كه كرامت و حرمت شان را حفظ كنيم قطعا خودشان بيشتر و بهتر از هركسي حرمت ها را حفظ مي كنند.

در چنين شرايطي اگر احيانا حتى كسي بخواهد جسارت كند و حريم ارزشها را مخدوش سازد با برخورد قاطع خود مردم مواجه خواهد شد و نظام مستحكم كنترل اجتماعي جلوي پرده دري او را خواهد گرفت.

پس نگران شكستن حريم ماه روزه نباشيد و ضمن تشويق همگان به عبادت و روزه زمينه آسايش معذوران را فراهم سازيد. لطفا آب و نان مردم را در ماه رمضان قطع نكنيد!

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو